prvni_jizda-2022-cupra_formentor_VZ5- (16)

První jízda: CUPRA Formentor VZ5

Autor: Anina Russová - Foto: Anina Russová - 29. 3. 2022


Ačkoliv je značka CUPRA stále poměrně mladá, samotné slovo CUPRA je u SEATu velmi dobře zavedené. Vždy označovalo ostře laděná auta, ovšem až do doby, kdy se z pojmu stala samotná značka. Začala nabízet dostupné motorizace, SUV a dokonce elektromobil. Řada lidí proto tvrdila, že s původním pojmem už nemá vůbec nic společného. Vždyť nabízet SUV nebo dokonce elektromobil je pro sportovní značku skoro svatokrádež. Automobilce ale nic moc jiného nezbývá, musí zaujmout co nejširší zákaznické spektrum a do toho všeho udržet flotilové emise. A protože se to zjevně daří, může si pak čas od času dovolit připravit nějakou specialitku, třeba model CUPRA Formentor VZ5 s pětiválcem.

Tohle je CUPRA se vším všudy

Model CUPRA Formentor asi netřeba nijak více představovat. Ostatně, na trhu je už nějaký ten pátek. A podobně dlouho automobilka tvrdila, že na trh přivede jeho vpravdě ostrou verzi. A jak slíbila, tak se také stalo, když světlo spatřila verze označená jako VZ5. Jde o model s fantastickým 2,5litrovým pětiválcovým motorem od Audi, který poskytuje výkon 390 koní a točivý moment 450 Nm.

Tato verze Formentoru navíc dostala spoustu karbonových doplňků, lepší brzdy Akebono o průměru 375 mm vpředu a standardně také skvělá skořepinová sedadla CUP, na jejichž vývoji se podílela firma Sabelt a jezdci značky CUPRA Jordi Gené a Matthias Ekström.

A u VZ5 nechybí ani speciální jízdní režim „Drift Mode“ a k němu systém Torque Splitter, který nahrazuje zadní diferenciál. O tom více detailů o něco níže.

prvni_jizda-2022-cupra_formentor_VZ5- (11)

Jako Jekyll a Hyde

Jak popsat Formentor VZ5 pár slovy? Je to auto dvou tváří. Dokud máte aktivovaný komfortní jízdní režim, je to vlastně jen moderní SUV, ideální k odvozu dětí do školy, na víkendový výlet nebo na nákup. Jenomže pak tlačítkem umístěným v levé části volantu přepnete na režim CUPRA nebo dokonce Race, a auto jako kdyby se nadechlo, jako kdyby ožilo a jako kdyby vystrčilo růžky. Zvuk je okamžitě výraznější, řízení je tužší a reakce na plyn rychlejší.

A když už jsme u toho zvuku, ano, i tady jde část zvukového doprovodu z reproduktorů v interiéru. Jenomže pak je tu ten pětiválec. A dobrou zprávou je, že je slyšet! A je slyšet hodně a má onen skvělý a velmi návykový zvuk. Motor zvukově báječně doplňuje výfuk se čtveřicí koncovek umístěných v rozích částečně karbonového difuzoru. Mají příjemný baryton, nic zbytečně uštěkaného. Při ostřejší jízdě si výfuk navíc moc rád odfrkne, při podřazování se pak sem tam ozve příjemné a poměrně hlasité bublání. Ano, takhle má znít CUPRA.

A chtělo by se mi hned dodat, že takhle má také jet. Nechme stranou běžné jízdní režimy, jak už bylo řečeno, v tu chvíli je to prostě jen trošku tvrdší a nižší Formentor. Ovšem při využití některého z ostřejších jízdních režimů se auto zcela promění. Ztvrdne, reakce na plyn i řízení se zpřesní a v tu chvíli je jasné, že to není jen tak obyčejný Formentor.

prvni_jizda-2022-cupra_formentor_VZ5- (4)

VZ5 má pohon všech kol 4Drive a také rozdělovač točivého momentu (Torque Splitter), který CUPRA popisuje následovně: „Dvě elektrohydraulicky ovládané spojky umožňují nezávislé ovládání točivého momentu na každém kole, což zvyšuje ovladatelnost a agilitu.“ Mimochodem stejně, jako pětiválec pod kapotou, je tento systém takřka totožný s novým Audi RS 3. Torque Splitter má ale třeba i Volkswagen Golf R. Zjednodušeně řečeno tento systém minimalizuje případné sklony k nedotáčivosti, tedy pomáhá k rychlejšímu a přesnějšímu průjezdu zatáčkou.

A to se projeví nejvíce v zatáčkách, kde umí být Formentor VZ5 absolutně přesný. Právě po aktivaci jízdního režimu Cupra, kdy se také zostří zvuk z výfuku, jde auto velmi dobře za plynem i volantem. Na řidičem i v tu chvíli stále bdí stabilizace, ta ale do řízení nijak extrémně nezasahuje, je to takový velký bratr. Přiznávám, že jsem se naštěstí nedostala do situace, kdy by musel jakkoliv zasahovat. Nicméně je potřeba počítat s tím poměrně vysokým výkonem a faktem, že se tak s VZ5 snadno dostanete na hranu auta, ale i svých schopností. Pokud se od ní ale udržíte v uctivé vzdálenosti, pak zjistíte, že máte v ruce velmi dobře naladěné auto, které je čitelné, ovladatelné a hravé, ale zároveň opravdu velmi rychlé. Vždyť zrychlit z 0 na 100 km/h umí VZ5 za 4,2 sekundy!

K tomu, aby tak dobře fungovalo, pomáhá i sportovně naladěný podvozek, který je o 10 milimetrů nižší než u 310koňové verze Formentor VZ. Podvozek je poměrně tvrdý, především pak ve městě nebo na rozbitých okreskách, ale při rychlé jízdě je jistý a auto dobře drží a nenechá ho odskakovat. Brzdy Akebono, které se dají velmi dobře dávkovat, jsou pak ukryty pod jen pro VZ5 určených 20″ kolech s označením Exclusive.

Drift Mode

CUPRA Formentor VZ5 je vždy čtyřkolka. Do vínku dostala systém Drift Mode, který nejen, že pošle 50 % točivého momentu na zadní nápravu (z toho 100% na jedno zadní kolo), ale navíc je navržen tak, aby deaktivoval stabilizační systém (ESC). Nutno říct, že se vás nejprve zeptá, jestli to opravdu chcete udělat, jako kdyby naznačoval, že tady končí legrace. Nebo začíná? Aby pak vše fungovalo tak, jak má a auto tedy plynule driftovalo, je systém navíc schopen posílat plný výkon jen na jedno zadní kolo.

Přítomnost tohoto systému ale neznamená, že by s autem zvládl plynule driftovat úplně každý a ihned. Vzhledem k tomu, že jsem měla auto půjčené na běžných španělských silnicích, a ne na uzavřené trati, nebylo zkoušené drift módu úplně možné. Ačkoliv k tomu zatáčky na Tibidadu vybízely, ostatně, jsou velmi oblíbené u tamních automobilových fanoušků, byly také pod dohledem policie. A to poslední, co chcete, je dohadovat se s temperamentním španělským policistou. Můžeme vám ale slíbit, že jakmile nám Formentor VZ5 dorazí na klasický redakční test, drift mód určitě vyzkoušíme.

Závěr

S CUPROU Formentor jsem ujela pár stovek kilometrů. A to jak po neustále ucpaných silicích Barcelony, tak po dálnicích v okolí až po klikaté kopcovité silničky na Tibidadu. A právě proto tvrdím, že Formentor VZ5 je jako dvě auta v jednom. Na jednu stranu příjemné SUV se spoustou bezpečnostních systémů a na druhou stranu ostrá břitva na oblíbené okresky nebo na okruh.

prvni_jizda-2022-cupra_formentor_VZ5- (10)

Při tom běžném životě může pak vadit snad jen přeci jen přílišná tvrdost do rozbitých městských ulic, především krátké příčné nerovnosti podvozek kvůli velkým kolům, nízkým pneumatikám a tvrdosti tlumičů nezvládal zcela hladce, občas se na nich dokonce ze spodní části auta ozvala nepříjemná tupá rána. Vadil mi i občas nefunkční dotykový displej infotainmentu. Občas se rozhodl nereagovat i pár minut. Je to ovšem bolístka snad celého koncernu Volkswagen (pod který CUPRA patří), snad je s výjimkou Audi.

CUPRA s modelem Formentor VZ5 dostála svému jménu a své historii. A to vlastně říká vše. VZ5 je CUPRA se vším všudy a i s něčím navíc. Má totiž koule. Potřebuje ale pevnou ruku, především ve chvíli, kdy ho řidič pobídne a zatlačí plynový pedál do podlahy. 

Pokud si ale za volant sedne zkušený jezdec, dokáže jeho potenciál využít na maximum. Zvládne s tímto SUV pár driftů pro radost a jen o chvíli později s ním bude pilovat ideální stopu. A další den odveze pohodlně děti do školy a na kroužky. Podle některých je univerzálnost špatná, ale s tím nemohu souhlasit. Především v podání Cupry Formentor VZ5 je prostě skvělá. Má to ale háček. VZ5 je limitovaná edice 7000 kusů, přičemž pro Česko jich bude jen pár. Základní cena Formentoru VZ5 začíná na 1 789 900 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru