rolls-royce-cullinan-predstaveni

Prohlédli jsme si nový Rolls-Royce Cullinan. Je to obrovské auto!

Autor: Pavel Srp - 12. 9. 2018


Na včerejší večerní prezentaci jsme si poprvé prohlédli nový Rolls-Royce Cullinan. Automobil, který značku posouvá do zcela nové třídy, přinese jí další zákazníky a boří zažité zvyklosti. Tohle auto naživo působí až neskutečně velkým dojmem, ale geny Rolls-Royce v sobě v žádném případě nezapře.

Stejně, jako se mění svět, mění se i lidé, jejich zvyklosti, potřeby, ale i chutě. A reagovat na to musíme všichni, výrobce automobilů samozřejmě nevyjímaje. O tom, že britská značka chystá podobný model, už se vědělo pár let zpět. Představen byl ale teprve letos na jaře a způsobil rozruch.

Vždyť nejde o limuzínu, coupé ani kabriolet. Jde o „SUV“, jakkoliv to Rolls-Royce nerad slyší. SUV je totiž „Sportovně Užitkové Vozidlo“ a na tomto autě nemá být a prý ani není sportovního nic. Sama značka ho nazývá autem s vysokou karoserií. Užitkové ale je a to nejen z hlediska prostornosti, ale i z pohledu praktického použití. Samozřejmostí je pohon všech kol včetně jízdního off-road režimu, ale také například elektricky ovládané výklopné tažné zařízení.

Podle zástupců značky tak nový Rolls-Royce Cullinan poslouží stejně dobře při odvozu dětí do školy, při cestách na koncerty vážné hudby, ale i při cestách na ryby mimo silnici nebo s koňským přívěsem za sebou po cestě na další jezdecké závody. Připočítejte si k tomu bohatý vnitřní prostor a pohodlí. S autem jsme samozřejmě nejezdili, ale po zkušenostech z jiných modelů Rolls-Royce, si troufáme tvrdit, že tady bude perfektní vzduchový podvozek, jakož i prvotřídní odhlučnění. V hierarchii značky by se měl Cullinan pohybovat cenově někde uprostřed nabídky.

O pohon se bude starat již tradičně motor V12 s tradičním objemem 6,75 litru a s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Jeho výkon je, jak jistě uznáte, podíváte-li se na technická data, více než dostatečný. Konkrétně mluvíme o výkonu 420 kW/571 koní a točivém momentu 850 Nm, jehož maximum je k dispozici už od 1600 ot./min. Motor je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s hydrodynamickým měničem.

Novinkou jsou tu oproti starším modelům značky některé prvky výbavy jako například dotekový displej multimédií vpředu. Nechybí mu ale ani klasický otočný ovladač na středovém panelu jako doposud. Bude tedy jen na posádce, jak bude chtít palubní systémy ovládat. Zkoušeli jsme také možnost ovládání gesty po vzoru modelů BMW, ale zdá se, že ta tu není. Velkou změnou jsou i digitální ukazatele v kapličce přístrojů. Na první pohled ale nechtějí svůj digitální původ příliš prozradit a snaží se co nejvíce tvářit jako ty dosavadní, analogové. Svůj podíl na tom, že se jim to daří, má i fakt, že jsou schované v trojici fyzických a oddělených segmentech jako doposud. Potěšila i přítomnost klasických tlačítek na středovém panelu, sem naštěstí doba digitální dorazila s rozumem a citem.

Dotekové displeje jsou i na zadních sedadlech. Ty jsou ale běžně schované za dřevěným stolkem a vyklápějí se stiskem tlačítka na zadní straně předních sedadel. V druhé řadě sedadel je opravdu hodně místa ve všech směrech. Samozřejmostí jsou protisměrně otevírané dveře s možností jejich zavření elektricky, pouhým stiskem a podržením tlačítka umístěného zevnitř na C-sloupku.

Jakkoliv by se o praktičnosti dříve mluvit neslušelo, u Cullinanu se to naopak vyžaduje. Výhodou velikosti a tvaru karoserie je obrovský zavazadlový prostor, jehož základní objem je 560 litrů. Ten se dá ale jednoduše pouhým odstraněním příčky zvětšit na 600 litrů. Pokud by to nestačilo, lze (samozřejmě elektricky) sklopit opěradla zadních sedadel. Bude pak na vás, zda necháte sedadla výše než dno kufru anebo si dno elektricky přizvednete, ať je podlaha kufru se sklopenými opěradly v rovině. Pokud tak učiníte, pak bude délka ložného prostoru až 2245 mm a jeho objem 1930 litrů. Sklopit ale nemusíte kompletní zadní lavici, sedadla jsou samozřejmě dělená v poměru 1/3 a 2/3.

České zastoupení již přijímá (a má) závazné objednávky. V rámci prvních kusů půjde o speciální uváděcí série, jejichž cena startuje přibližně na 310 tisících euro. Je to ale částka prakticky zbytečná, protože každý kus je originál a konečná cena nemá s tou výchozí pranic společného. První auta by se k českým zákazníkům mohla dostat už v lednu.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru