Připlatit si pár tisícovek navíc za delší záruku nebo ne? Může to být velmi dobrá investice

Autor: Radim Plachý - Foto: Volkswagen - 13. 11. 2022


Na každé nové auto se ze zákona vztahuje tovární záruka o délce trvání dvou let. Zdá se to jako docela dlouho, ale ty dva roky se vypaří rychleji než pára nad hrncem a následně je pak majitel nucen spoléhat na kvalitu samotného auta. Když mu pak z ničeho nic vypoví službu, musí si opravdu hradit sám.

Delší záruka

Naštěstí celá řada automobilek nabízí svým zákazníkům možnost si záruku prodloužit. Někdy dokonce i o poměrně dlouhou dobu. V tomto ohledu u nás vévodí hlavně automobilka Kia, která umožňuje kupcům prodloužit záruku až o sedm let.

Ovšem ani česká Škoda není na tom v tomto směru kdovíjak špatně. Na nové Škodovky je možné mít až pětiletou záruku. Tu je možné si pořídit za příplatek osmi tisíc korun. Vzhledem k tomu, jak jsou nové osobní vozy drahé, se jedná o poměrně malou částku, která se v celkové sumě docela snadno ztratí.

Navíc náklady na opravu aut každým rokem rostou. I levnější modely vozidel jsou plné elektroniky, která stojí nemalé peníze. Často se kvůli tomu výměna součástek prodraží. Když bude mít majitel auto v záruce, o uhrazení celé opravy se postará prodejce.

Plusem také je, že se záruka nevztahuje pouze na jediného majitele, ale je přenosná. Každý, kdo má zájem o koupi zánovní ojetiny, by si tudíž měl předem zjistit, jestli je ještě v záruce.

Záruka na auto může mít celou řadu podob. Ta může být dlouhotrvající, avšak s nižším počtem ujetých kilometrů či naopak trvat pouze kratší dobu, ovšem s bohatším kilometrovým limitem. První druh záruky se vyplatí hlavně svátečním řidičům, zatímco ten druhý ocení naopak náruživí řidiči.

Autorizovaný servis

I když jsou některé automobilky v tomto ohledu poměrně benevolentní, vždy se vyplatí jet s vozem v záruce do specializovaného servisu té které značky. Je sice pravda, že například u společnosti Škoda toto neplatí, nicméně i tak musí daný servis doložit, že během oprav postupoval podle zavedených metod a použil vhodné součástky, respektive materiál.

Na povinnou garanční prohlídku nemusíte do autorizovaného servisu, ale přejetí kilometrového limitu se nemusí vyplatit

Servisů bez patřičné autorizace, které by byly schopny provést patřičné opravy správným způsobem, je u nás ovšem jako šafránu. A neplatí to jen pro značku Škoda, ale i pro Kia a další. Problém navíc nejsou pouze součástky a zavedené postupy, ale také software.

Jak již bylo řečeno výše, moderní auta jsou dnes složitá a v mnoha ohledech připomínají počítače. A ty potřebují v nepravidelných intervalech aktualizovat svůj software.

Na co všechno se záruka vztahuje?

Stejně jako u jiných druhů zboží, i v případě aut se záruka vztahuje hlavně na opravu vzniklých poruch. Ty však nesmí vzniknout špatným servisováním, respektive zacházením. V takových případech si musí majitel opravu hradit sám ze své kapsy. Automobilky poskytují záruční opravy v každém autorizovaném partnerském servisu, tedy nejen na místě, kde byl vůz zakoupen.

Dále se záruční lhůta vztahuje kupříkladu na korozi karoserie. Ovšem pozor, ne všechno, co na autě rezaví, nakonec autorizovaný servis opraví zdarma. Takřka vždy se proplácí jen koroze mířící z vnitřní části vozidla směrem ven, nikoliv naopak. Zní to jako vyhýbaní se zodpovědnosti ze strany prodejce, ale v konečném důsledku jde o docela logický a pochopitelný krok.

Často je vnější koroze zapříčiněná dřívější nehodou. Stačí jen lehce otřít část vozu o stěnu a vzniklá odřenina může při nedostatečné opravě začít rezivět. V takovém případě se samozřejmě záruka uplatnit nedá.

Dodatečná záruka

Neplatí to samozřejmě vždy, nicméně v některých případech u některých značek je možné zažádat o prodloužení záruky i dodatečně, často i dva roky od koupě. Po celou tuto dobu však musí být údržba vozu prováděna autorizovaným servisem.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru