test-skoda-rapid-spaceback-scoutline-14-tsi-dsg-p1

Plánujete prodat své ojeté auto? Poradíme, co jeho cenu zvyšuje a co naopak snižuje

Autor: Radim Plachý - Foto: Pavel Srp - 14. 9. 2021


Chcete prodat své staré auto co nejlépe? Poradíme vám, co zvyšuje a co naopak snižuje jeho hodnotu na trhu s ojetými automobily. V současné době je navíc nedostatek kvalitních ojetých automobilů, takže pokud vám to vyjde, můžete své auto prodat poměrně výhodně.

Tím nejvyšším nákladem při vlastnictví automobilu nejsou výdaje spojené se servisem, pojištěním ani peníze za palivo. Největší finanční zátěž představuje ztráta hodnoty. Tedy rozdíl mezi cenou, za kterou jste auto koupili, a tou, za kterou ho po letech prodáte. Tuto ztrátu je však možné snížit. Koneckonců dva stejné vozy se stejnou výbavou, stejným motorem a stejným stářím nemusejí mít při dalším prodeji stejnou cenu. Ta totiž záleží na řadě faktorů.

Začíná to dokonce už v okamžiku samotného nákupu, kdy čerství kupující o prodeji ještě ani neuvažují. Můžete si však být jisti, že pokud se rozhodnete pro oblíbenější motorizaci, lepší výbavu nebo atraktivnější barvu, prodáte svůj vůz po letech rychleji a výhodněji.


Co zvyšuje cenu ojetého vozu při prodeji:

  • Aktuálně žádaná motorizace
  • Nízký počet najetých kilometrů
  • Garážování
  • Nadstandardní výbava: LED/xenonové světlomety, kožené čalounění, hliníková kola, automatická klimatizace, …
  • Automatická převodovka
  • Historie – soukromý majitel, první majitel, nekuřák, koupeno v ČR, pravidelný servis, nehavarováno
  • Platná záruka výrobce
  • Pěkný, čistý a zachovalý interiér
  • Pěkný, čistý a zachovalý exteriér
  • Druhá sada sezónních kol nebo pneumatik

Výpadky ve výrobě nových aut zvyšují popularitu ojetin, jejich ceny rostou

Cenu ovšem samozřejmě určuje hlavně technický a optický stav, v jakém vůz prodáváte. Jeho hodnota klesá nejen s rostoucím věkem, ale také podle toho, jak jste s ním zacházeli. Skutečnost je však taková, že spousta majitelů se o své auto stará jen v nejnutnější míře. Pokud se rozhodnete prodat svůj vůz v zanedbaném stavu, můžete přijít i o desítky tisíc korun. Naopak, správnou péčí o svůj vůz výrazně zvýšíte jeho hodnotu při dalším prodeji a udržíte jeho vyšší hodnotu o několik let déle.

Technický stav a praktické či užitné vlastnosti vozu však stále nejsou všechny klíčové faktory, které ovlivňují jeho prodejní cenu.


Co snižuje cenu ojetého vozu při prodeji:

  • Rok výroby
  • Vysoký počet najetých kilometrů
  • Skromnější vybavení
  • Absence klimatizace
  • Historie – firemní majitel, vozidlo bylo používáno jako taxi, v autoškole, absence servisní knížky
  • Poškozený nebo velmi opotřebovaný interiér
  • Neatraktivní barva
  • Poškození karoserie
  • Jakákoliv mechanická závada
  • Tuning a další úpravy karoserie

Důležitý je tedy vzhled, historie vozidla, ale i aktuální situace na trhu s ojetými automobily. Většina lidí prodává své auto prostřednictvím autobazarů. Je to bezpečnější a rychlejší. I když to není nejvýhodnější, protože bazar musí sjednat cenu s marží pro svůj zisk. Navíc prodejci automobilů nepřehlédnou jedinou chybku. Asi byste tomu nevěřili, ale při koupi vozu sledují technici více než 100 technických parametrů. Často dokonce výkup vozu odmítnou vykoupit.

„Každý vůz na trhu je při stanovení ceny posuzován individuálně. Samotnou cenu vozu ovlivňuje také cena a počet podobných vozů na trhu, poruchovost, likvidita nebo zájem zákazníků o daný model,“ vysvětluje Karolína Topolová ze společnosti Aures Holding, která provozuje v Česku síť autobazarů.

Jaké značky ojetých aut jsou nejčastěji a naopak nejméně často bourané? Statistiky ukazují zajímavá data

Jednoduché tipy, které mohou pomoci zachovat hodnotu vašeho vozu

1. Dbejte na dokumentaci historie

Zdokumentovaná servisní historie je zdaleka nejvýznamnějším faktorem, který ovlivňuje tržní hodnotu vozu. Je důležité vést pravidelnou servisní knížku, uchovávat faktury za opravy a výměny dílů.

Uveďme příklad. Když se na parkovišti objeví škrábanec na blatníku, který je třeba přelakovat, je nutné vše zdokumentovat a při prodeji vozu prokázat, že vůz nebyl nabourán, ale pouze přelakován kvůli kosmetické vadě.

2. Pravidelné mytí vozu

Mytí karoserie je nejlepším způsobem, jak zachovat dobrý povrch vozidla a zabránit korozi. Právě vnější kosmetické vady exteriéru mají zásadní vliv na prodejní cenu staršího vozu. Příkladem je tzv. brzdový prach, který dopadá na ráfky kol, znečišťuje je a má na jejich vzhled negativní vliv. Horké částice jsou nebezpečné zejména u hliníkových kol. V důsledku dlouhodobého zanedbávání kol se na nich vytváří žlutohnědý spálený povlak.

3. Dbejte na čistotu interiéru

Skvrny v interiéru jsou jasným znamením toho, že majitel vůz zanedbával. Pak se není třeba divit, že o něj není zájem nebo že je za něj nabízená malá částka. Zejména kožené čalounění vyžaduje zvláštní péči. Alespoň jednou ročně by se měla hloubkově vyčistit a nemělo by se zapomínat na její pravidelnou impregnaci.

Důležité je také čištění klimatizace. Pravidelná údržba prodlouží jeho životnost a zejména odstraní nepříjemné pachy způsobené různými mikroorganismy. Zápach v interiéru, ať už je jeho příčinou cokoli, představuje podobný problém při prodeji jako technická závada. Pouhé větrání vozu nebo používání sprejů či aromatických přísad a autokosmetiky vyřeší problém jen krátkodobě.

Klimatizace nebo otevřená okna? Jaké jsou výhody a nevýhody obou způsobů

4. Motor neumývejte

Dalším problémem je mytí znečištěného motoru, které by měl majitel vozu přenechat odborníkům. Vzhledem k množství elektronických systémů pod kapotou se nedoporučuje neodborné zacházení a používání vysokotlakých přístrojů. Existuje riziko, že do těchto zařízení pronikne vlhkost a způsobí problém. Dobrá snaha prodat auto v co nejlepším stavu může skončit katastrofou.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru