vut_usi_bmw_2018-09-18_005_800

Nové BMW řady 5 poslouží výzkumu chování řidičů a dopravních nehod

Autor: Tisková zpráva - 9. 10. 2018


Ve své konfiguraci jediné na světě, takové je nové měřicí vozidlo BMW řady 5 Touring, kterým nyní disponuje Ústav soudního inženýrství VUT. Odborníci na dopravní nehody díky němu získají výrazně více dat o chování řidičů, tedy vlivu lidského faktoru. Moderní vůz s celou řadou asistenčních prvků je rozšířený např. o kamerové systémy přímo v kabině vozu, eye tracking sledující pohled řidiče a snímače dalších fyziologických funkcí jako je puls, svalová tenze, vodivost kůže a další. Tato data využijí studenti i odborníci, a to především při výuce expertního inženýrství v dopravě.

„Jednotlivá měření sice lze udělat separátně, ale takto komplexní řešení máme nyní k dispozici pouze u nás na Ústavu soudního inženýrství. Dokážeme sledovat chování řidiče a jeho fyziologické funkce, co se děje v kabině vozu i před vozidlem. Tolik sjednocených snímačů nemá k dispozici nikdo jiný. Díky tomu můžeme lépe analyzovat chování řidiče, takže například víme, jak reaguje, když mu nenadále vstoupí chodec do vozovky,“ vysvětlil Michal Belák z Odboru znalectví ve strojírenství, analýz dopravních nehod a oceňování motorových vozidel.

vut_usi_bmw_2018-09-18_005_800

Snímací zařízení za 3 miliony korun, instalované do vozu s částečně autonomním řízením v ceně zhruba 2 miliony korun, nabídne gigabajty dat pro celou řadu seminárních a diplomových prací. Spolujezdec na zadním sedadle vidí přímo na monitoru, jaká data zařízení získává jak z řídících jednotek, tak přímo z těla řidiče. „Může udělat v záznamu například značku mimořádné události při delším měřeném úseku. Zařízení pro nás znamená především významné zrychlení při samotném vyhodnocování dat. Dříve jsme museli dělat vše ručně, ale nyní už je tento proces částečně automatizovaný,“ doplnil Belák.

„Lidský faktor je pro nás stále velká neznámá. Nedávno jsme se například setkali s případem, kdy řidič argumentoval tzv. pocitovou rychlostí. Měl pocit, že jede 50 km/h, ale bylo to samozřejmě mnohem víc. Sice už jsme dělali nějaká měření na simulátoru, ale i kdyby byl sebelepší, pořád řidič sedí v místnosti, a to má s reálnými podmínkami v běžném provozu jen málo společného,“ naznačil výhody měření přímo v terénu kolega Martin Bilík.

vut_usi_bmw_2018-09-18_002_800

Vozidlo samotné je primárně určeno k výuce studentů v oboru expertního inženýrství v dopravě. Jeho pokročilé prvky autonomního řízení, jako je sledování jízdních pruhů, noční vidění, monitoring řidiče i okolí vozu atd., se totiž v horizontu pěti let mohou objevit už i u vozů nižších tříd, takže se s nimi budou lidé na silnici setkávat stále častěji. „Studenti mohou měřit např. jízdní dynamiku, akceleraci a asistenční vlastnosti tohoto částečně autonomního vozidla. Ve výuce můžeme konečně prakticky ukázat, kde jsou ve vozidle umístěny jaké snímače. Naši absolventi totiž působí nejen jako dopravní znalci, ale například i v pojišťovnách při likvidaci nehod, kde budou podobné vědomosti potřebovat,“ uzavřel Bilík.

A jak vypadá to, co systémy zaznamenávají? Podívejte se ve videu:

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru