Netradiční sprint na čtvrt míle: vyhraje obrovské luxusní BMW M760Li nebo Ducati Panigale V4?

Autor: Pavel Srp - 11. 8. 2018


Uspořádat závod ve sprintu mezi motorkou a autem není nic nového a vlastně ani výjimečného. Většinou jde o supersporty jak z řad motorek, tak z řad automobilů. Tentokrát se ale proti sobě postaví supersportovní motorka a luxusní limuzína. Jak to může dopadnout?

Ona ta limuzína ale také není úplně obyčejná, jde totiž o BMW M760Li xDrive, které pohání 6,6litrový motor V12 s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Jeho výkon je 448 kW/610 koní a točivý moment vrcholí 800 Nm. Zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže tenhle obrovský sedan vážící bezmála 2,2 tuny za 3,7 sekundy a maximální rychlost je standardně elektronicky omezena na 250 km/h (za příplatek lze omezovač posunout až na 305 km/h).

Oproti tomu motorka Ducati Panigale V4 je ryzí supersport s motorem odvozeným od toho závodního z MotoGP. Jde o jednu z nejrychlejších motorek světa. V poslední verzi dostala navíc nový vidlicový čtyřválec Desmosedici Stradale s rozevřením válců 90°, což napovídá již V4 v jejím názvu. Objem motoru je 1103 ccm a disponuje výkonem 157,5 kW/214 koní při 13 000 ot./min, točivý moment vrcholí 124 Nm při 10 000 ot./min. To vše při suché hmotnosti pouhých 175 kg. Zrychlení z 0 na 100 km/h a maximální rychlost z pochopitelných důvodů neudává.

Zajímavostí tohoto motoru je navíc fakt, že se jeho kliková hřídel otáčí obráceným směrem, což je sice náročné technické řešení používané hlavně u závodních speciálů, ale u Panigale V4 se to pozitivně podepisuje na jistém klidu při brzdění. Snižuje to totiž gyroskopický efekt otáčení motoru. Zrychlení z 0 na 100 km/h a maximální rychlost z pochopitelných důvodů neudává.

Rozjezd BMW, ale hned po prvních metrech motorka začne ujíždět. Při přeřazení na dvojku – v necelých 100 mílích za hodinu (cca 160 km/h) – ji řidič úplně bez problémů postaví na zadní kolo…

Výsledek? Do cíle s poměrně zásadním náskokem dorazí první motorka. Její čas je 10,1 sekundy. O dlouhou jednu sekundu a dvě desetiny později (11,3 s) protíná cílovou pásku i auto. Zrychlení z 0 na 60 mph (cca 96 km/h) zvládly při závodní jízdě oba stroje za působivý čas. BMW to trvalo 3,7 sekundy, Ducati byla o půl sekundy (!) rychlejší. Liší se i maximální rychlosti obou strojů, BMW se zaseklo na 162 mph (259 km/h), motorka až na 185 mph (296 km/h), respektive tam zmizela z rychloměru čísla, ale motorka zrychlovala dál.

Štítky: , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru