mercedes-benz-gle-2023-facelift-3

Modernizované modely Mercedes-Benz GLE a GLE kupé se představují

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Mercedes-Benz - 16. 2. 2023


Všestranný model Mercedes-Benz GLE je stejně vhodný pro rodinu a volný čas, jako pro cestování na dlouhé vzdálenosti a přepravu nákladu. A to samé platí i pro jeho sportovní variantu GLE kupé. V Evropě standardně dodávaný systém pohonu všech kol 4MATIC zajistí bezpečnou jízdu dokonce i za podmínek se špatnou trakcí nebo v terénu se stoupáním až 100 procent. Díky nejvyšší přípustné hmotnosti brzděného přívěsu až 3,5 tuny je možné na přívěsu přepravovat koně či cenný klasický automobil nebo se vydat na výpravu s velkým obytným přívěsem.

Mercedes-Benz nyní u aktuální generace tohoto modelu, která byla uvedena na trh v roce 2018, modernizoval exteriér, interiér, techniku a výbavu. Modernizované modely se objeví u prodejců v Evropě od července 2023. Nabízené pohony jsou nyní kompletně elektrifikované. Součástí nabídky jsou částečně hybridní jednotky s 48V systémem a integrovaným startér-generátorem ISG (Integrated Starter Generator), jakož i čtvrtá generace plug-in hybridních pohonů. 

Sada asistenčních systémů obsahuje zdokonalené specifické funkce, například u adaptivního tempomatu DISTRONIC, aktivního asistenta řízení a asistenta pro rozpoznávání dopravních značek. Parkovací sada s 360° kamerovým systémem podporuje řidiče při manévrování na podélná i příčná parkovací místa i při vyjíždění z nich. Dalším novým prvkem výbavy je funkce „transparentní kapoty“. Při zapnutém terénním jízdním režimu zobrazuje centrální displej virtuální pohled pod příď vozidla, což řidiči významně usnadňuje řízení při jízdě v terénu se strmými svahy. Užitečnou výbavou pro jízdu s přívěsem je asistent pro manévrování s přívěsem, modernizované menu na centrálním displeji a plánovač tras pro soupravu s přívěsem, který dokáže vyhledat optimalizované trasy při cestování s přívěsem.

Historie modelové řady GLE začala Třídou M. Mercedes-Benz tímto modelem etabloval v roce 1997 segment prémiových SUV. Globální úspěch pokračoval modelem GLE představeným v roce 2015. Aktuální modelová řada následovala v roce 2018. Modely GLE a GLE kupé jsou vyráběny v montážním závodě Mercedes-Benz Tuscaloosa (USA).

Výbava koncipovaná pro terénní provoz a jízdu s přívěsem

Většina řidičů jezdí s modelem GLE pouze po zpevněných silnicích nebo v lehkém až středně těžkém terénu. Mercedes‑Benz proto změnil složení terénní technické sady, aby ji mohl nabízet za výrazně výhodnější cenu pro varianty modelu GLE poháněné výhradně spalovacím motorem. Její součástí jsou spodní ochranné panely a v kombinaci se vzduchovým odpružením AIRMATIC (volitelná výbava) také o 30 milimetrů vyšší světlá výška. 

„Terénní režim“ v aktuální generaci systému MBUX prezentuje vizuálně atraktivním způsobem specifické údaje, například stoupání, boční náklon, kompas nebo úhel natočení předních kol. Parkovací sada zahrnující 360° kamerový systém nabízí novou funkci „transparentní kapoty“. Při zapnutém terénním jízdním režimu zobrazuje centrální displej virtuální pohled pod příď vozidla včetně předních kol a úhel jejich natočení do strany. Zobrazení je složeno ze záběrů jednotlivých kamer. „Transparentní kapota“ je mimořádně přínosná, protože řidiči umožňuje lépe rozpoznávat překážky, například v podobě velkých kamenů nebo hlubokých výmolů před vozem. Tato funkce nabízí výhody také při přejíždění ramp nebo vrcholů stoupání.

Pohon všech kol a pro tažnou sílu optimalizované převody umožňují vysokou přípustnou hmotnost přívěsu až 3,5 tuny a svislé zatížení hlavice tažného zařízení až 140 kg. Obzvlášť komfortní je zcela elektrické ovládání tažného zařízení. Rameno kulové hlavice tažného zařízení včetně zásuvky pro připojení elektrické soustavy přívěsu se vysune ze spodní části vozu po stisknutí tlačítka na zadním výklopném víku nebo ovládací ploše na centrálním displeji, a automaticky dojde k jeho zajištění v provozní poloze. Po použití se vrátí právě tak snadno a bez námahy zpátky do své výchozí pozice za zadním nárazníkem. I pro uživatele, kteří nebudou používat tažné zařízení pro jízdu s přívěsem, ale k přepravě například jízdních kol, je připraveno speciální řešení. Tažné zařízení má na rameni kulové hlavice dva dodatečné čepy pro bezpečné zajištění vhodného nosiče jízdních kol. Na nosiči s nosností 100 kg lze tak přepravovat také elektricky poháněná jízdní kola.

Novinkou pro modely GLE a GLE kupé je plánovač tras pro soupravu s přívěsem, který je součástí navigačního systému. Uživatelé si mohou na centrálním displeji plánovat optimální trasy, které jsou vhodné pro jízdu s předem definovaným přívěsem a neznamenají velkou objížďku, ani časovou ztrátu. Systém zohledňuje na trase mimo jiné omezení šířky, výšky i hmotnosti. Přívěs je definován v menu Trailer (Přívěs) v MBUX. Toto menu se automaticky zobrazí po připojení přívěsu k elektrickému systému vozidla. Zákazníci mají na výběr mezi nosičem jízdních kol a dvěma velikostmi přívěsu. Nastavit si mohou také rychlost jízdy – v Německu například 80 nebo 100 km/h. Plánovač tras pro soupravu s přívěsem tuto informaci zohlední. Mimořádně praktická je pak také funkce asistenta pro rozpoznávání dopravních značek, který v tomto režimu zobrazuje pouze nejvyšší povolené rychlosti pro soupravu osobního automobilu s přívěsem. A při zapnutém adaptivním tempomatu DISTRONIC a aktivním asistentu pro dodržování rychlostních limitů vozidlo zrychluje pouze k hranici právě platného omezení rychlosti jízdy.

Rozšířený asistent pro manévrování s přívěsem pracuje nyní na základě kamerového snímání, a je tak vhodný i pro přívěsy s vlastním stabilizačním systémem proti pohybu přívěsu do stran. Tento asistenční systém navíc ještě více usnadňuje manévrování s přívěsem, které je také komfortnější a bezpečnější. Systém automaticky reguluje úhel natočení předních kol tažného vozidla do rychlosti jízdy až 5 km/h a stoupání až 15 procent. Díky integraci do systému MBUX se ovládá intuitivně na dotykovém displeji. Kromě stabilizace soupravy při couvání dokáže systém obstarat také průjezd libovolně nastavenou zatáčkou do úhlu až 90 stupňů. Řízení tažného vozidla je ovládáno automaticky, aby byl zachován zvolený úhel. To umožňuje preciznější uvedení přívěsu do požadované polohy. Řidiči si mohou také zvolit příslušnou funkci, jakmile přívěs dosáhne požadovaný směr a poté má následovat couvání přímým směrem. Veškerý proces manévrování lze sledovat z různých záběrů kamer na centrálním displeji. Dynamické vodicí linie ukazují předpokládanou trajektorii jízdy a šířku vozidla. Asistent pro manévrování s přívěsem je volitelnou výbavou a může být dodatečně aktivován i po zakoupení modelu GLE prostřednictvím bezdrátové aktualizace OTA (Over the Air).

Díky vylepšeným senzorům pro snímání okolí mohou parkovací systémy ještě lépe podporovat řidiče při manévrování. Systémy integrované do MBUX lze ovládat ještě intuitivněji a rychleji. Na rozdíl od předchozího modelu zůstává nyní aktivní asistent řízení v režimu jízdy s přívěsem aktivovaný. Systém automaticky pomáhá řidiči udržovat vůz v jízdním pruhu, a to dokonce i v mírných zatáčkách.

Vnější design: Nový charakteristický design světel pro denní svícení

Řada detailních změn exteriéru dodává modelům GLE SUV a GLE kupé výrazně modernější vzhled. Celkový dojem umocňuje svými tvary nový přední nárazník. Masku chladiče modelu GLE protínají dvě horizontální lamely s chromovanými lištami. Mřížky krajních otvorů pro přívod vzduchu nesou chromované horizontální žebro.

Pro vozy Mercedes-Benz charakteristický je motiv pochodní ve světlometech. U standardních aktivních světlometů MULTIBEAM LED doplňují výrazný design světel pro denní svícení čtyři světelné body. Designéři nově navrhli také vnitřní části zadních svítilen. Charakteristický světelný design modelu GLE nyní tvoří dva horizontální bloky, u GLE kupé to jsou dva pruhy.

Exteriér Linie AMG se dodává standardně pro GLE kupé. Součástí této linie je mimo jiné „diamantová“ maska chladiče posetá drobnými chromovanými třícípými hvězdami Mercedes-Benz, přední nárazník AMG s chromovaným ozdobným prvkem, obložení bočních prahů AMG a podběhů kol v barvě karoserie a zadní nárazník AMG s naznačeným difuzorem.

mercedes-benz-gle-2023-facelift-2

Svěžími přírůstky v paletě barev karoserie pro obě SUV jsou metalický lak modrá sodalite a nemetalický lak MANUFAKTUR šedá alpine. Výběr volitelné výbavy pro GLE završují dva nové aerodynamicky optimalizované typy kol z lehké slitiny s průměrem ráfku 19 a 20 palců, lesklou povrchovou úpravou a designem s pěti dvojitými paprsky. Exteriér linie AMG se také vyznačuje novým designem 21palcových kol. Jako nový prvek volitelné výbavy se dodává osvětlení okolí s animovaným promítáním grafických motivů Mercedes-Benz.

Interiér: Ušlechtilé detaily z modelů Mercedes-Maybach GLS a Mercedes Třídy S

Novinkou na palubě modelů GLE a GLE kupé je volant nejnovější generace s dotykovými plochami na horizontálních ramenech. Řidič může pomocí těchto dotykových prvků na pravé a levé straně ovládat přímo z volantu displej panelu sdružených přístrojů i centrální displej.

Vizuálně mimořádně přitažlivým prvkem v interiéru je chromovaný vzhled centrálních a krajních výdechů ventilační soustavy. Původně měly černé okraje, ale nyní jsou lamely galvanizovány pravým kovem jako v modelu Mercedes-Maybach GLS. Výběr barev pro interiér rozšířily kombinace béžová catalana/černá (GLE SUV) a hnědá bahia/černá (GLE SUV a GLE kupé). Mimořádně sportovní je pro kupé a v kombinaci s linií AMG dodávaný interiér v odstínech černá/červená classic.

Nabídka ozdobných prvků je i nadále velmi široká a sahá od klasického až po progresivní pojetí. Ozdobné výplně interiéru MANUFAKTUR – černý klavírový lak s dekorem „flowing lines“, známé z modelu Mercedes‑Maybach GLS, je nyní nabízeno také pro modely GLE SUV a GLE kupé. Pro černý interiér jsou k dispozici sedadla čalouněná kůží nappa. U dekoračního osvětlení lze vybírat stejné barvy a barevné palety jako ve Třídě S. V zadní loketní opěrce jsou k dispozici dva vstupy USB (volitelná výbava) s výkonem 100 W pro praktické nabíjení přenosných zařízení.

Test Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC L | plug-in hybrid (2022)

Jako volitelná výbava je nově k dispozici ENERGIZING AIR CONTROL. Systém sleduje kvalitu vzduchu pomocí senzorů kvality vzduchu a jemných částic. Koncept dvoustupňové filtrace zbavuje vzduch jemných částic a velkého množství dalších škodlivin. Vozidlo v závislosti na naměřených hodnotách inteligentně přepíná mezi režimy přívodu čerstvého vzduchu a vnitřní recirkulace vzduchu.

Nejnovější generace systému MBUX: Intuitivní ovládání a schopnost učit se

Díky druhé generaci informačního a multimediálního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience) jsou nyní v této oblasti aktuální také modely GLE a GLE kupé. Interiér je nyní ještě digitálnější a inteligentnější, protože jak u hardwaru, tak i u software došlo k velkému vývojovému pokroku. Velký počet funkcí vozidla a komfortních funkcí lze ovládat na displejích LCD s brilantním zobrazováním. Rozměry displeje panelu sdružených přístrojů i centrálního displeje zůstaly zachovány – oba mají úhlopříčku 12,3 palce. Funkce Apple Car Play a Android Auto jsou nyní dostupné i bez kabelového připojení.

Displej panelu sdružených přístrojů vytváří společně s centrálním displejem ucelený estetický zážitek. Informace jsou na nich zobrazovány jasně a v přehledné struktuře. Uživatelé si mohou vzhled individualizovat celkem třemi styly zobrazování (klasický, sportovní, diskrétní) a čtyřmi režimy (navigace, asistenty, servis, off‑road).

Rozšíření standardní výbavy a české ceny

Nové GLE dále rozšiřuje bohatou standardní výbavu, která nově zahrnuje například aktivní MULTIBEAM LED světlomety, sadu KEYLESS-GO, paměťovou sadu pro sedadla řidiče a spolujezdce a sadu pro parkování s 360° kamerou. V interiéru je novým standardem rozšířená realita pro navigaci multimediálního systému MBUX propojující virtuální svět s tím skutečným pro spolehlivou navigaci i v nepřehledných dopravních situacích a prémiový poslechový zážitek Surround soundsystému Burmester s 13 reproduktory, celkovým výkonem 590 W a funkcí Dolby Atmos. Sportovnější GLE Kupé se standardně dodává s linií AMG a spojuje výrazné prvky SUV s elegantním charakterem kupé.

Mercedes-Benz také výrazně zjednodušil celkovou strukturu nabídky výbavových sad, aby minimalizoval náročný výběr mnoha jednotlivých prvků volitelné výbavy. Funkční prvky výbavy, které jsou často vybírány společně, jsou sdruženy do výbavových sad na základě reálné poptávky samotných zákazníků. Kromě toho jsou k dispozici další volitelné prvky funkční výbavy. Zákazníci si mohou vozidla ještě individuálněji nakonfigurovat designovými prvky, jakými jsou barvy, čalounění, ozdobná obložení a kola.

Ceny nového Mercedes-Benz GLE:

TypMotorCena (vč. DPH)
Mercedes-Benz GLE 450 4MATICzážehový R62 299 000 Kč
Mercedes-Benz GLE 300 d 4MATICvznětový R42 105 400 Kč
Mercedes-Benz GLE 450 d 4MATICvznětový R62 335 300 Kč
Mercedes-Benz GLE 400 e 4MATICzážehový R4, PHEV2 299 000 Kč
Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATICvznětový R4, PHEV2 286 900 Kč

Ceny nového Mercedes-Benz GLE kupé:

TypMotorCena (vč. DPH)
Mercedes-Benz GLE 300 d 4MATIC kupévznětový R42 323 200 Kč
Mercedes-Benz GLE 450 d 4MATIC kupévznětový R62 534 950 Kč
Mercedes-Benz GLE 400 e 4MATIC kupézážehový R4, PHEV2 432 100 Kč
Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC kupévznětový R4, PHEV2 601 500 Kč

Pohon: Systematická elektrifikace

Díky částečně hybridním systémům s 48V technikou a integrovaným startér-generátorem ISG (Integrated Starter Generator) a plug-in hybridním pohonům jsou nyní modely GLE SUV a GLE kupé kompletně elektrifikovány. Plug-in hybridní verze používají nejnovější, čtvrtou generaci tohoto druhu pohonu. 

Verze Plug-in Hybrid mají synchronní elektromotor s permanentními magnety a výkonem 100 kW. Celkový nejvyšší výkon tohoto druhu poháněcích jednotek dosahuje až 280 kW a točivý moment až 750 Nm. Podle metodiky WLTP se dojezd s výhradně elektrickým pohonem prodloužil až na 109 kilometrů. Většinu každodenních jízd tak lze absolvovat čistě elektricky. Vylepšený hybridní provozní režim využívá elektrický pohon na úsecích trasy, pro něž je nejvhodnější. GLE upřednostňuje elektrický pohon například na trasách v městských oblastech. Díky jízdnímu režimu Off-Road mohou být verze Plug-in Hybrid nyní poháněny elektricky také v terénu.

Varianty s externě nabíjitelným hybridním pohonem jsou nyní vybaveny palubní nabíječkou o výkonu 11 kW, která umožňuje nabíjení střídavým proudem z domácí elektrické sítě nebo třífázovým proudem z nástěnné nabíječky. Volitelně se navíc dodává nabíječka o výkonu 60 kW pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem.

Většina verzí poskytuje nyní vyšší výkon než předchozí varianty. Největší nárůst, o 30 kW, je u verze GLE 400 e 4MATIC. 

Technické údaje v Evropě (částečně hybridní pohony):

  GLE 450 4MATICGLE 300 d 4MATICGLE 450 d 4MATIC
Zdvihový objemcm3299919932989
Nejvyšší výkonkW/koní280/381198/269270/367
přiot./min5800–610042004000
Dodatečný výkon (režim Boost)kW/koní15/2015/2015/20
Nejvyšší točivý momentNm500550750
přiot./min1800–50001800–22001350–2800
Dodatečný točivý moment (režim Boost)Nm200200200
Kombinovaná spotřeba paliva, WLTPl/100 km10,8–9,57,7–6,8
(7,5–6,7)
8,6–7,6
(8,4–7,5)
Kombinované emise CO2 podle WLTPg/km244–216203–179
(197–177)
226–199
(220–197)
Zrychlení 0-100 km/hs5,66,95,6
Nejvyšší rychlostkm/h250230 (226)250

Technické údaje v Evropě (plug-in hybridní pohony):

  GLE 400 e 4MATICGLE 350 de 4MATIC
Zdvihový objemcm319991993
Nejvyšší výkon, spalovací motorkW/koní185/252145/197
Nejvyšší točivý moment, spalovací motorot./min400440
Nejvyšší výkon, elektromotorkW100100
Nejvyšší točivý moment, elektromotorNm440440
Celkový nejvyšší výkonkW280245
Celkový nejvyšší točivý momentNm600750
Kapacita vysokonapěťové sady akumulátorůkWh31,231,2
Nejvyšší rychlostkm/h210210
Zrychlení 0-100 km/hs6,16,9
Kombinovaná spotřeba paliva, vážený průměr (WLTP)l/100 km10,3–9,2
(9,9–9,0)
7,7–6,8
(7,3–6,6)
Kombinovaná spotřeba elektrické energie, vážený průměr (WLTP)kWh/100 km27,3–24,7
(26,6–23,4)
23,0–16,0
(20,0–15,0)
Kombinované emise CO2, vážený průměr (WLTP)g/km234–209
(226–204)
202–178
(192–174)
Dojezd s výhradně elektrickým pohonem (EAER, WLTP)km92–105
(94–109)
89–105
(94–109)
Štítky: , , , , ,

1 názor na “Modernizované modely Mercedes-Benz GLE a GLE kupé se představují”

  1. Pohled na modernizace nedávno uvedených modelů je katastrofa všech automobilek. Naprosté plýtvání penězi,časem a efektivitou. Další zle je ztráta ceny modelů třeba jen 3 roky starého auta. Prostě a jasně 10 let a pak další

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru