dalnice-D1-rekonstrukce

Ministerstvo dopravy zvažuje zvýšení rychlosti na dálnicích. Někde by se prý mohlo jezdit až 150 km/h

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - 25. 1. 2022


S nástupem nové vlády, a tedy i nového ministra dopravy, jsou na cestě velmi zajímavé změny, které se dotknou skoro každého řidiče. Většina z nich se nestane přes noc, zatím se o nich vedou dlouhé debaty. I kdyby ale do praxe nakonec byla uvedena jen část z nich, rozhodně si budeme muset zvykat na řadu novot.

Tím novým ministrem dopravy je Martin Kupka (ODS), který už naznačil, co by rád změnil. Hovořil například o možném zdražení dálničních známek, které neproběhlo už 10 let. Ačkoliv dle diskuzí tímto výrokem rozzlobil většinu motoristů, nutno říct, má pravdu v tom, že za posledních pár let je dálničních kilometrů víc a jsou v lepším stavu.

Dalším plánem ministra dopravy je změna bodového systému, kterou by rád uvedl do praxe. Novela zákona o bodovém systému už leží na resortu dopravy řadu měsíců, ale z důvodů pandemie či voleb se nenašla síla, která by ji zprocesovala.

Němci by byli pro omezení rychlosti na tamních dálnicích. Důvodem není bezpečnost, ale emise a finance

Vyšší rychlost jen možná, jen někde a jen někdy

Velké pozdvižení ale vyvolal i plán zvýšit rychlost na českých dálnicích ze současných 130 km/h na 150 km/h. Zeptali jsme se proto na ministerstvu dopravy, jak to s tímto zvýšením maximální povolené rychlosti vlastně mají v plánu.

Tiskový mluvčí resortu dopravy František Jemelka nám to vysvětlil takto: „Nejprve to bude třeba vše odborně posoudit, až potom se budeme moci bavit o konkrétních úsecích.  Odborná debata neskončila.“ Už z tohoto vyjádření je jasné, že zvýšení rychlosti, pokud vůbec bude, neproběhne plošně.

„Typově se bavíme o nových úsecích dálnic vybavených moderní telematikou, kde bude možné zvýšit povolenou rychlosti až na 150 km/h za podmínek dobré viditelnosti a provozu. Technicky to mohou být nové úseky, rovné přehledné úseky, úseky s adekvátním poloměrem zatáček. Jedním z klíčových parametrů je také intenzita provozu na daném úseku. Samozřejmě to tedy může být tam, kde zvýšení rychlosti nebude mít vliv na bezpečnost provozu,“ dodal František Jemelka.

Zjednodušeně řečeno to znamená, že sice existuje možnost, že by se rychlost na některých úsecích a za předem přesně daných podmínek mohla zvýšit, ale jestli to tak bude, je zatím otázka budoucnosti.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru