Porsche 917 Gulf

Legendární závodní vůz Porsche 917 slaví 50 let

Autor: Tisková zpráva - 30. 3. 2019


Jedna z nejvýznamnějších číselných řad, která kdy opustila výrobní linku ve stuttgartské čtvrti Zuffenhausen, letos oslavuje 50 let: Porsche 917. Nejproslulejší závodní vůz všech dob se 12. března 1969 představil ve světové premiéře na ženevském autosalonu a Porsche Museum nyní tyto pamětihodné narozeniny slaví rozhodnutím zrenovovat vůbec první vyrobené Porsche 917 do originálního stavu, v němž se veřejnosti před 50 lety poprvé odhalilo.

Vůz 917-001 v průběhu času prodělal nejrůznější změny. „Naše postupy nakládání s autentickými historickými vozy se během posledního desetiletí výrazně změnily,“ vysvětluje Achim Stejskal, ředitel Muzea Porsche. Při renovování vozů z historické sbírky naší společnosti klade muzeum velký důraz na zachování původních materiálů a zvážení relevantní historie jednotlivých exponátů.

Porsche 917 Gulf

Historie 917-001 jako testovacího a předváděcího vozidla

Vozem 917-001 byla zahájena bezkonkurenční závodní kariéra modelu 917. Sportovní vůz 917-001 s homologací pro soutěže ve skupině Group 4 byl navržen tak, aby suverénně dominoval závodu 24 hodin Le Mans a sbíral vítězství ve světových šampionátech továrních týmů; také byl prvním z 25 vozů, které bylo nutné vyrobit ke splnění homologačního požadavku. Role hlavního konstruktéra se v tomto projektu ujal Hans Mezger, jenž zodpovídal nejen za dvanáctiválcový motor, ale i vozidlo jako celek.

Vůz 917-001 se poprvé představil v březnu 1969 v Ženevě v bíle lakované karoserii se zelenou přední partií; před prezentací tentýž rok na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu vůz změnil vzhled a veřejnosti se představil v bílo-oranžové barevné kombinaci. Když Porsche později oznámilo přesunutí svých závodních aktivit na tým J.W. Automotive Engineering pod vedením Johna Wyera z Velké Británie, Porsche 917-001 opět sehrálo roli předváděcího vozidla – a odělo se do livreje americké ropné společnosti a sponzora Gulf: světle modré a oranžové.

V návaznosti na svoji první čistou sérii v závodu 24 hodin Le Mans byl vůz 917-001 v září 1970 přestavěn Hansem Herrmannem a Richardem Attwoodem na zkrácenou verzi; při předávání 917-001 společnosti Porsche Salzburg v říjnu 1970 byl tento kousek oděn v barvách automobilu ozdobeného startovním číslem 23, jenž zvítězil v závodu Le Mans.

Renovace vozu 917-001 do původního stavu z roku 1969

Na renovaci originálního 917 pracovali více než rok mechanici muzea a dřívější technici i inženýři ze Zuffenhausenu a Weissachu se zapojením historických archivů a partnerských společností. Projekt byl od počátku mimořádně náročný zejména kvůli četným proměnám, které vůz během své historie prodělal jako testovací a předváděcí automobil. Nejvyšší prioritou bylo zachovat a znovu využít původní materiály vozu, a to ve všech případech, kdy to bylo technicky proveditelné.

Nedílnou součástí projektu renovace bylo testování, během nějž se určovalo, které materiály karoserie jsou původní a je možné je znovu využít; roli zde sehrála materiálová analýza a srovnávání s historickými konstrukčními výkresy a fotografiemi. Na základě tohoto přístupu byly pečlivě znovu vyrobeny karosářské díly pro přední a zadní část vozu s využitím nejmodernější 3D technologie a odkazy na původní konstrukční výkresy; za pomoci původní dokumentace byla renovována i zadní část hliníkového prostorového rámu. Přesně po uplynutí 50 let se vůz 917-001 představí v Muzeu Porsche, obnovený do původního stavu z roku 1969.

Bezkonkurenční dominance v motoristickém sportu a propagátor nového směru technologie přeplňování

Úspěchy Porsche 917 jsou již pověstné. Vůz dosáhl celkového vítězství již během prvního roku svého závodního nasazení při závodu 1000 km v rakouském Zeltwegu (1969). Roku 1970 pak Hans Herrmann a Richard Attwood vybojovali prestižní celkový triumf na Le Mans – což byl do té doby největší úspěch Porsche v motorsportu, který následně zopakovali Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep v roce 1971. Další vývoj 917 do podoby přeplňovaných verzí 917/10 a 917/30 o výkonu přes 1000 koní přetavili v úspěch George Follmer a Mark Donohue, kteří v letech 1972 a 1973 dominovali severoamerickému seriálu CanAm; tyto modely Porsche se zároveň ukázaly jako neporazitelné v evropské verzi tohoto podniku, kterým je Interserie. Technologie přeplňování se v upravené podobě rovněž o něco později použila ve standardním modelu Porsche – když se v roce 1974 zrodil model 911 Turbo.

Speciální expozice v Muzeu Porsche

Muzeum Porsche od 14. května do 15. září 2019 poctí 50. výročí modelu 917 rozsáhlou speciální výstavou s názvem „Barvy rychlosti – 50 let 917“. Součástí expozice bude celkem 14 kousků vozidel – včetně deseti modelů 917, jejichž celkový maximální výkon dosahuje 7795 koní. Muzeum Porsche veřejnosti poprvé představí koncepční studii 917 coby hold prvnímu vítězství na Le Mans v roce 1970. Vývojovou studii v červeno-bílém provedení navrhl malý tým návrhářů a inženýrů, avšak když Porsche vstoupilo do kategorie LMP1 světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC), uvedený model zůstal pouhou vývojovou studií. Speciální expozici dotovanou historicky nejvyšším celkovým výkonem prezentovaných vozů završí výběr závodních plakátů a menších technických exponátů. V souvislosti s výročím se budou v prodejně muzea nabízet nejrůznější produkty 917, včetně růžové grilovací zástěry, inspirované jedinečným vozem 917/20 z roku 1971, přezdívaným „růžové prase“. Na oslavu výročí modelu 917 rovněž vnitropodnikové vydavatelství Edition Porsche Museum vydá knihu.

1335101_designstudie_des_917_2019_porsche_ag
Designová studie Porsche 918 (2019)
Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru