Land Rover Experience: Opravdu důkladný test na silnici i v terénu

Autor: Pavel Srp - 25. 4. 2012


Land Rover pro novináře připravil akci zaměřenou na poznání nového Range Roveru Evoque a dalších modelů Range Rover. Akce se konala v Rakousku a připravena pro nás bylo celkem 8 aut. Pětice Range Roverů Evoque (4 čtyřkolky a 1 předokolka) doplněná o Range Rover Sport, Range Rover Vogue a Land Rover Freelander 2 Sport. Vyzkoušet jsme si je mohli snad ve všech možných podmínkách. Jezdili jsme po kvalitních rakouských dálnicích a kvalitních silnicích, po nekvalitních maďarských silnicích, po polních cestách i v težším terénu. Všechna auta nástrahy zvládla bez ztráty kytičky a v těžším terénu si poradil i Range Rover Evoque s pohonem pouze přední nápravy. Otázkou je, jak by dopadl, kdyby se z oblohy snášely kapky deště…

Land Rover, díky bohu, nepodlehl módě a svoje auta nevyrábí jen jako velká SUV, která umí jezdit velmi dobře po silnici, ale víc než polní cestu nezvládnou. I když se jedná o jedny z nejluxusnějších aut na trhu, pořád je můžete vzít na louku a do rozbahněného lesa. Ve štychu vás nenechají a ještě si s nimi užijete spoustu zábavy. Ale pojďme na to pěkně popořadě….

První usednutí za volant bylo do Range Roveru Sport, kterého jsem si na první kontakt zamiloval. Klidnou jízdou po dálnici jsme se přesunuli na první zastávku. Auto je perfektně odhlučněno, což je ovšem, zejména na dálnici, celkem nebezpečné. Ručička tachometru „olizovala“ 140 km/h, ale nám přišlo, že jedeme sotva 80 km/h. Podporoval to ještě pohodlný vzduchový podvozek. Ten ve spojení s příjemnými sedačkami bude (nejen) váš zadek příjemně rozmazlovat.

Po příjezdu na první zastávku jsme se slzami v koutcích oka odevzdali klíče, ale s radostí a šibalským pomrkáváním světel na nás čekal krásný zelený Evoque Coupé s pohonem všech kol a manuální převodovkou. Slzy z koutků zmizely a opět se nám na obličejích vytvořil úsměv od ucha k uchu. Už na první pohled jde o naprosto odlišné auto, které to za jízdy potvrdí.

Podvozek je příjemně tvrdý, řízení komunikativní a řazení se pro řidiče stane, hlavně díky krátkým drahám a přesnosti, návykovou záležitostí. Jízdu na kvalitní silnici si užijete i s velmi těžkou nohou na pedálu plynu. Evoque následuje pokyny volantem na jedničku, o každé změně chování dá příkladně vědět, a vy tak máte dostatek času zareagovat na blížící se smýknutí zadní části auta, navíc s blaženým úsměvem ve tváři. Fešácký Evoque svými jízdními vlastnostmi zahanbí leckteré osobní auto, nicméně nezklame ani v těžším terénu. Díky nájezdovým úhlům 25° vpředu a 33°vzadu, díky světlé výšce 215 mm a díky možnosti nastavení součástí auta pro mnoho rozličných povrchů (na výběr máte z 5 možností: Dynamická jízda, normální jízda, tráva/štěrk/sníh, bláto/koleje a písek), se jen tak něčeho nezalekne. To je ostatně vidět i na fotkách. Trpět ale budou cestující, kteří se nemají za jízdy v terénu čeho chytit, protože chybí stropní madla, která musela ustoupit bezpečnosti (místo madel jsou airbagy).

Samozřejmě s Range Rover Evoque nebyly průjezdy terénem tak hladké jako na vzduchových podvozcích větších Range Roverů. U těch jsme si mnohdy připadali, že spíše než v terénu, jedeme po českých silnicích v osobáku. Tlumiče absorbovaly terénní nerovnosti s naprostou bravurou a jistotou a jízda byla až překvapivě klidná.

Ostrá stoupání i ostrá klesání (s asistentem sjíždění kopců) pro nás byla opravdovou zábavou. Projíždění hlubokými výmoly a odhlečování jednotlivých kol nám u všech modelů ukázalo, že v záběru stačí jen jedno kolo a auta se dostala přes všechny nástrahy terénu.

Až neskutečná byla demonstrace toho, co dokáže největší Range Rover ze všech, které pro nás byly připraveny. Šlo o tmavě modrý Range Rover Vogue, který se sériovými spíše silničními pneumatikami vyjel skálu se schody vysokými několik desítek centimetrů. Lhal bych, kdybych tvrdil, že se při tom Range Rover „nezadýchal“, ale nebyl to pro něj až takový problém, jak by se na první pohled mohlo zdát. S velkou dávkou zkušeností řidiče, dobrým nastavením auta a autem samotným se to nakonec povedlo! Smekám svůj pomyslný klobouk, když si pomyslím, že se auto na silnici chová stejně dobře jako mnohá jiná SUV, která terén viděla tak maximálně na obrázku.

Nejvíce kilometrů jsme strávili za volantem už zmíněného Range Roveru Sport a zjistili jsme, že v terénu nemá sebemenší problém přejet či vyjet i místa, kam se s ním obyčejný člověk nikdy dobrovolně nevydá. Zklamání řidiče nečeká ani na zakroucených silničkách. Auto svojí vysokou hmotnost statečně maskuje a do zatáčky s ním lze najet i relativně vysokou rychlostí. Na to, že pro takovou jízdu Range Rover Sport stvořen nebyl, vás upozorní náklon karoserie a jekot gum. Pokud se ale ani přesto nebudete bát, dokážete s autem potrápit i mnoho řidičů „závodníků“ se slabším závodnických srdcem… :D

Kromě testování aut pro nás byl připraven i doprovodný program. Navštívili jsme Národní park Neziderské jezero-Seewinkel, který nabízí na 300 druhů ptáků a naprosto exkluzivní krajinu připomínající australské prérie. Změřili jsme také své síly v několika soutěžích. Úkolem první bylo černý Range Rover do terénu navézt tak, aby pravé přední kolo zůstalo co nejvíce nad zemí. Rekordman vyhrál s výkonem necelých 89 centimetrů! A tou nejzábavnější soutěží byla jízda po improvizované dráze v netradičním šedém Land Roveru Freelander, který měl obrácené řízení. Když jsme volantem točili doprava, auto jelo doleva a naopak. :)

Co říci závěrem? Dvoudenní testování jsem si opravdu užil a cením si toho, že si u Land Roveru řekli, že auta budou dělat tak jako vždycky. Nesvezli se na módní vlně SUV, které ze silnice sjet umí, ale první těžší terén pro ně znamená STOPku. Pokud chcete auto, které dobře vypadá, zajistí vám dobrou image a umí se dostat skoro až na konec světa, poohlédněte se v showroomech Land Roveru. Musíme si ale uvědomit, že všechno něco stojí, a tak základní ceny Land Roverů a Range Roverů nejsou z těch nejnižších.

-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru