Kontrola hloubky běhounu nestačí, co byste ještě u pneu před přezutím měli kontrolovat?

Autor: Tisková zpráva - 9. 11. 2018


Než přezujete na zimní pneumatiky, nezapomeňte u nich zkontrolovat zbývající hloubku běhounu a stav lamel. Můžete se také naučit, jak si vozidlo přezout sami, ale tato práce vyžaduje soustředění a jakékoli uspěchání by mohlo poškodit nejen váš vůz, ale i pneumatiky.

Když přichází čas na montáž zimních pneumatik, ujistěte se především, že jsou vaše pneumatiky stále použitelné. Často užívanou pomůckou pro kontrolu hloubky běhounu bývá padesátikorunová  mince. Mnohem snazší je ale kontrola pomocí indikátoru opotřebení (DSI). Ten se nachází na všech produktech Nokian Tyres a má podobu číselné řady, jejíž čísla pomalu mizí úměrně s tím, jak se pneumatika opotřebovává. Nejvyšší viditelné číslo tak udává zbývající hloubku běhounu.

Zejména při jízdě sněhovou břečkou je hloubka běhounu důležitá a lamely se na kluzkých vozovkách stávají významným bezpečnostním prvkem.

Pneumatiky je třeba kontrolovat

Je nezbytné, aby řidiči kontrolovali stav lamel a drážek. Dezén a běhounové materiály zajišťují přilnavost nehrotovaných zimních pneumatik – nezbytné jsou ostré hrany lamel a měkčí směs pryže, protože lamely musí být pružné. Pokud jsou lamely nízké, zaoblené na krajích a tuhé, pneumatika ztrácí přilnavost.

Vozidla mají v současnosti zpravidla pohon předních kol a jsou těžší než dříve. Také výkon motoru je vyšší. Když k tomu přidáme agresivní jízdní styl, opotřebení pneumatik se ještě více urychlí. Měňte proto pozici svých pneumatik mezi přední a zadní nápravou po každých 6000 až 8000 kilometrech, protože pneumatiky se na různých pozicích jinak opotřebovávají. Při výměně pneumatik rovněž nezapomeňte zkontrolovat jejich tlak huštění.

Nastavte si dopředu správný tlak huštění vašich pneumatik

S příchodem prvních nočních mrazíků, kdy bývají po ránu ještě některá stinná místa namrzlá, nastává ideální čas pro přezutí na zimní pneumatiky. Samotná výměna znamená pečlivou a soustředěnou práci, protože chyby mohou mít za následek nejen poškození pneumatik, ale hrozí i velmi nebezpečná situace – ztráta pneumatiky při jízdě.

Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro střední Evropu, připomíná, že například směrové pneumatiky mají specifický směr otáčení. Pneumatika má šípovitý dezén, jehož špička se musí pohybovat ve směru jízdy. Pokud jsou pneumatiky namontovány nesprávně, nebudou v náročném zimním počasí poskytovat požadovanou přilnavost.

„Před výměnou pneumatik byste si měli upravit tlak huštění zimních pneumatik na správnou hodnotu. Někteří řidiči si jedou zkontrolovat tlak vzduchu ve svých zimních pneumatikách na čerpací stanici až v okamžiku, kdy už je mají namontované na vozidle. Jestli ale například dvě z pneumatik mají příliš nízký tlak huštění, mohou se při cestě na stanici poškodit,“ upozorňuje M. Dražík.

V případě, že vaše ráfky mají kuželové matice, kužel by měl směřovat dovnitř. Zároveň byste měli u zimních pneumatik použít nezbytné středicí kroužky. Když to neuděláte, může docházet k vibracím.

Všechny tyto úkony, jakkoli vypadají složitě, se můžete naučit. „Začněte tím, že budete sledovat někoho, kdo má s výměnou pneumatik zkušenosti. Není to až tak složité,“ říká M. Dražík. Nicméně pokud máte pocit, že na tuto práci nestačíte, přenechte ji odborníkovi. „U moderních vozidel není výměna pneumatik příliš snadná, zejména proto, že rozměry pneumatik rostou, takže zaberou více prostoru a pro manipulaci s nimi je potřeba větší síla,“ vysvětluje Dražík.

Zákazníci Vianoru využívající službu uskladnění pneumatik dostanou včas před sezónou termín na jejich výměnu. Odborník na pneumatiky před výměnou zkontroluje jejich stav a díky tomu si řidič může být jistý, že jsou jeho pneumatiky bezpečné a také v souladu s předpisy.

Kontrola_tlaku_v_pneu

Tipy pro výměnu pneumatik

  • Udělejte test mincí: Zatlačte padesátikorunovou minci do běhounové drážky. Pokud zůstane vnější okraj viditelný nad běhounem, je třeba pneumatiky vyměnit.
  • Ujistěte se, že máte křížový klíč na kola, momentový klíč a dobrý zvedák. Vlastní zvedák vozidla není určen pro opakované výměny pneumatik.
  • V návodu k obsluze vozidla si ověřte správné body pro zvedání a doporučené hodnoty tlaku huštění. Zimní pneumatiky by měly být nahuštěny na hodnotu o 0,2 baru vyšší, než je tomu u letních pneumatik.
  • Pro výměnu pneumatik potřebujete pevnou, vyvýšenou plošinu.
  • Pokud máte na vozidle hliníková kola, dotáhněte matice po 100–200 ujetých kilometrech.
  • Každých 6000 až 8000 kilometrů byste měli měnit pozici pneumatik mezi hnanou a nehnanou nápravou. Proto je dobré před uskladněním kol vždy označit jejich umístění na vozidle.
Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru