pojisteni-novy-obcansky-zakonik-2

Každý rok se stane více než tisíc sekundárních dopravních nehod. Nová kampaň ukazuje, jak jim předejít

Autor: Tisková zpráva - 17. 5. 2019


Česká kancelář pojistitelů představila novou komunikační kampaň, kterou chce upozornit na problematiku sekundárních nehod a zopakovat ty nejdůležitější kroky při nehodě nebo poruše. Sekundární nehody vznikají kvůli nepozornosti řidičů, každý rok se jich na českých silnicích stane více než tisíc. Většinou zcela zbytečně a jenom proto, že řidiči neví, jak mají při nehodě správně postupovat.

„S nadsázkou, vtipem a nádechem mafiánského prostředí připomínáme v nové kampani všem řidičům a spolujezdcům, jak je důležité pamatovat si čtyři základní kroky při nehodě nebo poruše auta, které mohou zachránit život všem zúčastněným,“ říká o kampani Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů, a dále dodává: „Touto kampaní, která pracuje s prvkem humoru a hyperbolou, jsme vytvořili nové prostředí pro sdělení, o které se dlouhodobě snažíme. A to, aby lidé za volantem věnovali nejen pozornost řízení, ale aby byli připravení na nečekané situace a věděli, jak se v nich správně zachovat.“

Tomáš Neřold z BESIPu k problematice dodává: „Nehody s fatálními následky nemusí vzniknout jen chybou či nepozorností v silničním provozu, ale často bohužel také kvůli nedodržení bezpečnostních postupů při nehodách nebo během dění v jejich blízkosti. Po nehodě jsou účastníci silničního provozu v šoku či afektu, jednají zbrkle, bez rozmyšlení. To pak může přivodit právě sekundární nehody, které mohou být daleko fatálnější,“ a dále říká: „BESIP tuto kampaň podporuje, neboť jednoduše a výrazně dává návod, jak se v dané situaci zachovat: Obléknout si reflexní vestu, umístit výstražný trojúhelník, opustit vozovku a volat linku pomoci řidičům nebo záchranáře v případě zranění.“

Od každé 6. dopravní nehody její viník ujede, ukázala analýza

Příčiny nehod

Jedním z nejčastějších důvodů nehod na silnicích je nepozornost řidičů, která stojí za téměř pětinou všech havárií. Část z nich přitom tvoří právě takzvané sekundární autonehody. Tímto pojmem se odborně označují situace, kdy jedna havárie nastane v důsledku jiné nehody v jejím bezprostředním okolí. Typicky jde o srážku s odstaveným nebo poškozeným vozidlem, ale také hromadné bouračky. Jejich příčinou jsou většinou zbytečné chyby řidičů, kteří se nevěnují řízení, nebo neznají správný postup při řešení problémových situací u vlastního vozu. Časté jsou například nehody, které způsobí řidiči sledující nehodu v protijedoucím pruhu. Ročně při nich zahyne v průměru 23 osob a dalších 80 je těžce zraněno. Nejčastěji je na vině nedostatečná znalost bezpečnostních postupů u účastníků silničního provozu.

Sekundární nehody v číslech

Do definice sekundární nehod, ke kterým dojde na dálnici a silnicích 1. třídy, spadá více než 1000 nehod za rok. Za posledních 7 let to bylo 7400 havárií. Z toho bylo 4300 bez zranění, přibližně 2350 s lehkým zraněním, 560 s těžkým zraněním a bezmála 170 nehod s úmrtím. Vedle nehod, které šetří policie, ale odpovídají definici sekundárních nehod také případy neřešené ze strany PČR, nicméně vyplácené ze strany pojišťoven. To znamená, že skutečný počet všech sekundárních nehod může dosáhnout až trojnásobku případu.

Do 2 hodin v okruhu do 2 km

Riziko sekundární nehody je relativně nejvyšší na dálnicích. 4,4 % z dálničních nehod šetřených policií představují sekundární nehody vzniklé do 2 hodiny v okruhu do 2 km od původní nehody. V zimních měsících vlivem hromadných nehod dosahují sekundární nehody na dálnicích až 12 % ze všech nehod. Na silnicích I. třídy představují sekundární nehody 2,3 % všech vzniklých nehod.

V Praze klesl počet nehod, ale jejich následky jsou horší než kdy dřív

Co řidiči často neví?

V rámci spuštěné komunikační kampaně vznikl také rozsáhlý průzkum, který se na téma sekundárních autonehod zaměřil a zjišťoval, zda řidiči přesně vědí, co v krizové situaci dělat. Vyplynulo z něj, že:

  • 77 % respondentů je přesvědčeno o tom, že tuto problematiku dostatečné ovládá.
  • Ale jenom 12 % z nich potom dokázalo správný postup určit.
  • Často řidiči uváděli, že by nejdříve postavili výstražný trojúhelník, a až potom si oblékli výstražnou vestu.
  • Více než třetinu řidičů nenapadlo, aby se od vozidla vzdálili na bezpečnou vzdálenost a neriskovali tak své zdraví.
  • Zhruba polovina z nich potom nevěděla, do jaké vzdálenosti mají výstražný trojúhelník umístit.

Kampaň má ukázat na nejdůležitější čtyři kroky

Od dnešního dne do konce listopadu poběží v televizi, rádiu, digitálních kanálech a v tisku mediální kampaň, která má řidiče naučit, jak by měli v případě autonehody správně postupovat. Zasáhnout by měla téměř 95 % řidičů ve věku 18 – 65 let. Jednou z jejích nejdůležitějších komponent je tzv. Karta řidiče, která má podobu instrukcí a je určena pro trvalé umístění do vozidla. ČKP jich plánuje vytisknout a distribuovat zhruba 250 000 do vybraných autosalónů a autoškol, budou také k dispozici na různých akcích pro veřejnost.

Před startem kampaně vzniklo také video, které ukazuje na to, jak probíhá výuka krizových momentů v autoškole.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru