Jak vznikají nejdražší pneumatiky pro nejrychlejší auto planety? Stačí trocha karbonu

Autor: Anina Russová - 19. 9. 2019


Nadpis, prosím, berte trochu s nadsázkou. Ke karbonu se také dostaneme, ale za vývojem pneumatiky, která je schopna vydržet i 500 km/h stojí mnohem náročnější práce. Všichni se honí za výkonem, za lepšími převodovkami, ale i za odolnějšími brzdami. Ovšem možná se zapomíná na to, že bez kvalitního obutí i sebelepší auto nikdy nebude fungovat tak, jak má. Ostatně, před nedávnem jsme vám ukazovali, jak funguje nebo spíše nefungují levné pneumatiky.

Ale zpět k Bugatti a značce Michelin, která je za obouvání supersportů francouzské automobilky zodpovědná. Už když byl na trh uveden první Veyron, dostal do vínku pneumatiky, které vyšly na 42 000 dolarů. Celá sada s disky vyšla na rovných 100 000 dolarů, tedy 2 300 000 Kč. Neskutečná suma, ale s přihlédnutím k faktu, jaké rychlosti musely pneumatiky vydržet, byť jen na chvilku, je odpovídající.

Podívejte se, jak se testovaly prototypy Bugatti EB110, je to trochu „na pankáče“

Už asi víte, že Bugatti před pár dny pokořilo rychlostí rekord mezi produkčními auty. Stalo se tak na trati Ehra-Lessien, kde Bugatti překročilo rychlost 490 km/h. A v takové rychlosti nechcete, aby vám praskla pneumatika. Bylo by to pro pilota zcela fatální. Proto se Michelin rozhodl, že vyvine zbrusu novou pneumatiku, které během výroby přidal trochu karbonových vláken. Zní to dost jednoduše, ale Michelin samozřejmě neprozradí detaily.

Vrstva uhlíkových vláken se postarala o to, že pneumatika vydržela to obrovské tření a velký nárůst teplot. Než ji ale obuli na auto, bylo potřeba ji opravdu důkladně vyzkoušet. K tomu posloužila testovací stolice na pneumatiky letadel. Ta jediná je schopná nasimulovat tak vysoké rychlosti, kterých Bugatti dosahuje. Jakmile Michelin zjistil, že 500 km/h pneumatika zvládne, trápil ji ještě o něco víc.

Cílem totiž bylo přijít na to, v jaké rychlosti pneumatika praskne a co tomu předchází. Bylo prý velmi zajímavé sledovat, jak varuje před tím, že už dlouho nevydrží. Mezi varovné signály patřily například velké vibrace, zvýšený hluk a na pohled i změna barvy pneumatiky. Tento náročný a jistě i drahý vývoj bude použit i pro výrobu a vývoj standardních pneumatik, které jsou vhodné i pro nás, běžné smrtelníky.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru