Jak vypadá automobilový rozdíl 30 let? SEAT Ibiza nám to ukáže

Autor: Tisková zpráva - 10. 1. 2018


První a nejnovější generace modelu SEAT Ibiza se setkaly na ostrově, po němž jsou pojmenovány. V nádherném prostředí středomořského ostrova Ibiza vynikají pozoruhodné rozdíly mezi oběma vozy, za nimiž stojí více než tři desetiletí intenzivního vývoje. Teo García, jeden z duchovních otců tohoto modelu, který se podílel na vývoji všech pěti generací, vysvětluje, jakým vlastnostem vděčí SEAT Ibiza za to, že se stal skutečnou ikonou.

Design, klíč k úspěchu

Giorgetto Giugiaro, autor designu první Ibizy, se rozhodl pro hranatý vzhled, který byl „v té době moderní“, vzpomíná García. Pátá generace, která nese rukopis současného šéfdesignéra značky SEAT Alejandra Mesonera, disponuje dynamičtější siluetou s výraznějšími tvary. Nejnovější verze má sice prostornější interiér, Teo García však poukazuje na „obrovská okna“ prvního modelu Ibiza, což je jedna z charakteristických vlastností tohoto modelu. Díky nim proudí dovnitř vozu hodně světla a cestující mají dojem, že je interiér ještě prostornější.

Modelování se sádrou

První verze byla vymodelována, „jako by se jednalo o sochu od Michelangela“, vzpomíná tento inženýr. Pro její „vytesání“ byly použity až dvě tuny sádry. V současnosti se spotřebuje přibližně 5000 kilogramů modelářské hlíny, materiálu, s nímž se pracuje mnohem snadněji. Kromě toho jsou sestavovány virtuální prototypy, které umožňují ověřovat realizovatelnost designu.

Zkrácení doby výroby z 60 na 16 hodin

Tak dlouho trvala výroba prvního modelu Ibiza před 33 roky v porovnání se současnou dobou výroby. „Současný způsob výroby automobilu je neporovnatelný,“ ujišťuje Teo García. Navzdory kratší době výroby jsou současné automobily sofistikovanější, protože zahrnují vyspělejší techniku. Nová Ibiza byla vyvinuta s využitím nejmodernější techniky koncernu Volkswagen, platformy MQB-A0, která jí poskytuje ještě větší odolnost a ponechává více prostoru pro interiér. Ibiza je nyní o 170 mm širší, o 422 mm delší a o 50 mm vyšší.

Od motoru „System Porsche“ k nejvýkonnější a nejhospodárnější jednotce

Podle Garcíi je vývoj, jímž prošly motory, „jednou z revolucí v tomto automobilu“. Již první generaci poháněl „prestižní motor“ s doplňkovým označením „System Porsche“. O 33 let později je Ibiza 1.5 TSI „vybavena nejvýkonnějším a zároveň nejhospodárnějším motorem“ ve svém segmentu. Tuto skutečnost dokládají hodnoty průměrné spotřeby paliva. První Ibiza ve verzi 1.5 spotřebovala 7,8 l/100 km, zatímco spotřeba nejnovějšího modelu Ibiza byla snížena na 4,9 l/100 km.

Vývoj ke konektivitě za volantem

Teo García říká, že konektivita „je jedním z velkých průlomů“ ve výbavě vozidla. Tyto funkce by byly „před více než třemi desetiletími neslýchané“. Aktuální verze modelu Ibiza disponuje 8“ displejem a veškerými myslitelnými technologiemi pro konektivitu za volantem a dokonce umožňuje přijímání a odesílání hlasových zpráv, aby nedocházelo k rozptylování řidiče při řízení. Ke značnému pokroku došlo také v oblasti bezpečnosti. Nejnovější Ibiza je vybavena asistenčními systémy, mezi něž patří například funkce nouzového brzdění City nebo omezovač rychlosti jízdy. I tyto systémy byly před třemi desetiletími nemyslitelné.

Globální ostrovan

První Ibiza byla modelem, který pomohl internacionalizovat společnost SEAT. O pět generací později a po 5,6 milionu vozů, prodaných ve více než 80 zemích, vzdává tento model i nadále poctu svému jmenovci, středomořskému ostrovu s mladou duší, na který každý rok zavítá více než 1,5 milionu návštěvníků z celého světa.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru