01-ferrari-250-gto

Jak se vyvíjela „superFerrari“? Podívejte se na 250 GTO, 288 GTO, F40, F50, Enzo, LaFerrari i SF90 Stradale

Autor: Pavel Srp - 1. 8. 2019


Je velmi zajímavé pozorovat, jak se jednotlivé modely vyvíjejí v čase. Dvojnásob to platí u TOP modelu italské značky Ferrari. Animace nám ukáže vývoj od modelu 250 GTO, přes legendární F40 až po nejnovější SF90 Stradale.

Vše začalo v roce 1962, kdy vyjelo Ferrari 250 GTO. Legendární auto, které před nedávnem italský soud prohlásil za umělecké dílo. Už tohle auto má pod kapotou vidlicový dvanáctiválec – i když jen s třílitrovým objemem – a výkonem 300 koní. Auto bylo vyráběno mezi lety 1962 až 1964 kvůli homologaci pro FIA kategorii Group 3 Grand Touring Car a vzniklo pouze 36 kusů!

O 20 let později, mezi lety 1984 až 1987, vyráběla italská značka další homologační speciál, tentokrát pro závody skupiny B. V rámci toho musely vzniknout minimálně dvě stovky kusů, ale z výrobních linek nakonec sjelo 272 vozů Ferrari 288 GTO. Pod kapotou byl už „jen“ 2.9litrový osmiválec, ovšem s přeplňováním twin turbo. Výkon byl 400 koní a točivý moment 496 Nm.

Na festivalu Goodwood Revival havarovalo o víkendu Ferrari 250 GTO s miliardovou hodnotou

Následovalo epické Ferrari F40. To poháněl také vidlicový osmiválec twin-turbo s objemem 2,9 litru. Jeho výkon byl 352 kW/478 koní a poháněna byla zadní kola. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou pouhých 4,1 sekundy a maximální rychlost činila 324 km/h. Auto se vyrábělo mezi lety 1987 až 1992 a z bran továrny vyjelo 1311 kusů.

Pokračovalo to modelem Ferrari F50, které opět dostalo velký dvanáctiválcový motor. Jeho válce měly objem 4.7 litru a poskytovaly výkon 382 kW/519 koní. Výroba probíhala v letech 1995 až 1997 a vyrobeno bylo jen 349 kusů.

Další zastávkou se dostáváme už do tohoto tisíciletí, protože dalším superautem bylo Ferrari Enzo nazvané podle zakladatele značky. I v tomto případě se o pohon staral motor V12 s objemem 6,0 litru, jehož výkon vrcholil 482 kW/660 koňmi a maximum točivého momentu je 657 Nm. Výroba probíhala v letech 2002 až 2004 a vzniklo 400 kusů.

Předposledním příspěvkem je LaFerrari, které bylo vyráběno jako coupé (2013–2016 a 500 kusů), ale i jako roadster Aperta (2016–2018 a 210 kusů). Bylo to vůbec první Ferrari, které bylo elektrifikováno (i když motor V12 zůstal), ale i díky tomu se může pochlubit působivými hodnotami výkonu (708 kW/963 koní) a točivého momentu.

To zatím poslední „superFerrari“, model SF90 Stradale, kterým animace končí, by mělo mít opět „jen“ V8, i když dvakrát přeplňovaný a se třemi elektromotory. Italové slibují výkon 735 kW/1000 koní a zrychlení z 0-100 km/h za pouhých 2,5 sekundy.

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru