prvni-jizda-skoda-scala- (5)

Jak jezdí nová Škoda Scala? To jsme zjišťovali v Chorvatsku

Autor: Pavel Srp - 2. 4. 2019


Chorvatsko je pro Čechy velmi oblíbenou destinací. Vždyť jich tam každý rok na dovolenou vyjíždí kolem jednoho milionu. My jsme tam teď vyrazili také, nikoliv však na dovolenou, ale za novou Škodou Scala.

Nahrazuje Rapid

Škoda Scala není jen nové auto, ale zahajuje také novou éru značky. Značka jím nahrazuje model Rapid, ale zároveň představuje další evoluci svého designového jazyka. Přídi dominuje maska chladiče s trojúhelníkovými světlomety s LED technikou (na přání dokonce Bi-LED). Zajímavější jsou zadní světla, která sice také mají LED techniku, ale navíc také (ve výbavě Style) dynamické blinkry (rozsvěcují se postupně od středu auta k boku podobně jako u modelů Audi). Je to také první model, který ponese na zádi místo znaku nápis ŠKODA. Po Scale to čeká v rámci nového modelového roku i další modely značky.

Vzhledem vychází z konceptu Vision RS a sériový model se tomu hodně blíží – chybí výrazné spoilery, velká kola a některé vyloženě designové kudrlinky. Naživo ale auto působí opravdu hezky, což ti z vás, kteří už ho mohli na silnici potkat, jistě potvrdí. Mimochodem jde o auto, na němž pracoval, a které navrhoval Jozef Kabaň ještě před odchodem do BMW Group. Na prodej bude Škoda Scala v jediné karosářské verzi.

prvni-jizda-skoda-scala- (8)

Moderní technika

Škoda Scala samozřejmě stojí na podvozkové platformě MQB, respektive na té kompaktnější MQB-A0, kterou používá i SEAT Ibiza nebo Volkswagen Polo, ale i přesto je ve všech rozměrech větší než Škoda Rapid Spaceback. I díky tomu ale používá výhradně jednoduchou zadní nápravu, pohon předních kol a v nejslabších motorizacích i zadní bubnové brzdy. Výkonnější motory ale samozřejmě budou mít na všech kolech brzdy kotoučové.

Pod kapotou se objeví tříválcové a čtyřválcové motory, všechny však výhradně přeplňované turbodmychadlem. Jejich výkon se pohybuje od 66 kW/90 koní až do 110 kW/150 koní. V plánu jsou nejen benzinové a naftové motory, ale i jeden na CNG, který do nabídky přibude ve třetím čtvrtletí letošního roku. Kromě nejslabšího benzinového litrového tříválce, který má pětistupňovou manuální převodovkou, budou motory vybaveny přímo řazenou šestistupňovou převodovkou, případně na přání sedmistupňovým DSG.

Oproti Rapidu nabídne Scala i mnohem bohatší výbavu – zejména tu s aktivními jízdními asistenty. Novinkou je nejen asistent pro jízdu v jízdních pruzích (Lane Assist), který je společně s Front Assist včetně funkce nouzové brzdy ve standardní výbavě, ale také  asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který rozšiřuje Lane Assist o to, aby řidič nepřejel jinému řidiči do jeho jízdního pruhu, či asistent pro vyjíždění z parkovacího místa (Rear Traffic Alert). Chybět nebude ani adaptivní tempomat (ACC).

Je on-line

Nejnovější model české značky dostane i virtuální Kokpit. Ten bude dostupný na přání a řidiči nabídne displej s úhlopříčkou 10,25“. Displej multimediálního systému je dotekový a jeho velikost bude podle verze od 6,5“ do 9,2“. Nově se bude nacházet až na vrchu palubní desky.

Díky mnoha novým mobilním on-line službám ŠKODA Connect je možné pomocí mobilního telefonu zamknout a odemknout vůz anebo aktualizovat software infotainmentu nebo mapy navigace „vzduchem“. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz Škoda Scala vždy on-line.

Pro některé uživatele může být překvapením absence klasických zástrček USB. V autě sice USB je, ale už je tu jen s konektory USB-C. Dobrou zprávou je, že nechybí bezdrátové dobíjení telefonu.

První kilometry

První otevření dveří do interiéru odhalilo úplně novou architekturu palubní desky. Už první pohled prozrazuje hodnotnější materiály než v případě Rapidu. Palubní desce v autě, kterém jsme se vozili, dominuje velký displej multimédií, který je výhradně dotekový – a to i ovládání hlasitosti tlačítky po jeho boku podobně jako například u Octavie.

Škoda do modelu Scala nabízí nejen normální sedadla, ale také příplatková sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Ta mají nejen lepší boční vedení, ale jsou i nesmírně pohodlná. Potěší, že na zadních sedadlech je podle zástupců značky stejně místa jako v Octavii. Konkrétně to bohužel nedokážeme posoudit, ale objektivně se tu 180 cm vysoký pasažér usadí zcela bez problémů.

Pro první jízdu jsme si vybrali benzinovou verzi s prostředním z nabízených motorů. Pod kapotou tedy tepalo benzinové srdce se třemi válci a litrem objemu. Díky přeplňování turbodmychadlem nabídne výkon 85 kW/115 koní, což je na auto vážící ani ne jednu a čtvrt tuny vlastně dostatečná hodnota.

Motor při klidné jízdě potěší klidným a tichým chodem. O mnoho hlučnější není tříválec ani při zátahu, ačkoliv o něm – a o tom, že jde o tříválec – vědět budete. Je však prost jakýchkoliv vibrací. Jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu mají sice drobné zpoždění, ale když motor zareaguje, odmění se příjemným zátahem. Jeho výkonová křivka je sice poměrně plochá, ale s jistotou tvrdím, že jde o motor, který je pro Scalu zcela dostačující.

Na Scale s litrovým tříválcem velmi potěší její obratnost, která je do jisté míry daná platformou MQB a lehkým motorem nad přední nápravou. Naše auto bylo vybaveno tlumiči Sport chassis control s proměnlivou charakteristikou ve dvou stupních: Normal a Sport. Mimochodem nejde o tentýž systém, jako je adaptivní podvozek DCC. Ten je mnohem sofistikovanější. Ve Scale umožňuje pouze úpravu tuhosti tlumiče změnou průtoku jedním ze dvou ventilů. Rozdíly mezi režimy Sport a Normal jsou znát, ovšem nikoliv až tolik při jízdě v přímce anebo po nerovnostech, ale v zatáčkách. Tady se auto ve sportovním režimu tolik nenaklání a je jistější.

Scala celkově potěšila o poznání dospělejším dojmem, než který měl předchozí Rapid – nejen vzhledem, ale právě také jízdně. Je samozřejmě otázkou, jak budou jezdit základní verze, ale ta testovaná se 17″ disky působí jistě v zatáčkách, ale zároveň poměrně pohodlně i na běžné cestování.

Závěr a cena

Ceny zveřejnila automobilka už v polovině ledna. Základní cena vozu s benzinovým motorem 1,0 TSI 70 kW s pětistupňovou manuální převodovkou ve výbavě Ambition stojí 369 900 Kč. Další informace o cenách najdete v tomto článku: Škoda Scala zná své ceny a byl zahájen příjem objednávek. První vozy dorazí k zákazníkům v České republice v průběhu května letošního roku.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru