Hasiči ukázali nejčastější chyby řidičů. Neumí uhnout a zmatkují, ale chybují i cyklisté a chodci

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: HZS Olomouckého kraje - 12. 7. 2022


Správná reakce na houkající a blikající auto policistů, záchranářů a hasičů, kteří se potřebují co nejrychleji dostat k místu, kam je povolali, není složitá. Základem je nepřekážet, nezmatkovat, a hlavně co možná nejrychleji správně uhnout. Jak ale ukázali hasiči z Olomouckého kraje, pro řadu řidičů jsou i tak banální úkony obrovský problém. A nejen pro ně. Je až s podivem, kolik chodců ignoruje přijíždějící velké hasičské auto s majáky. Především matky s dětmi.

Někteří jako kdyby majáky neslyšeli

Hasiči zveřejnili kompilaci řidičských chyb na svém facebooku a napsali k tomu: „Myšky, nepředvídatelné manévry, nečekané reakce, ignorace, naschvály. Tak se v běžném provozu mnohdy chovají řidiči při setkání s našimi cisternami či velitelskými vozidly. I když houkáme, blikáme, jedeme takzvaně na majáky. Pro naše strojníky jsou to složité a často vysoce rizikové situace. Musejí dovést kolegy k zásahu, aby vám mohli pomoci. Bezpečně. Rychle. A zároveň nepodlehnout stresu, ale naopak s nadhledem a zkušenostmi musejí reagovat na vše, co se děje na komunikacích. A že to jsou občas situace, při nichž zvedáte obočí a tají se vám dech.“

Bliká za vámi modrý maják? Víte, co byste měli udělat?

Na videu jsou zachyceni řidiči, kteří jedou před hasiči, a ještě předjíždí ty, kteří jim uhýbají. Děsivé na tom je, že právě tento případ je z rukou profesionálního šoféra. Chybovala ale také řada chodců, nejčastěji ve chvíli, kdy vstoupili na přechod právě v blízkosti projíždějícího hasičského auta. I proto připomínáme, že stejně, jako řidiči, i chodci musí dát složkám IZS jedoucím pod majáky přednost. A to i na přechodu. Stejně tak musí na povinnou přednost myslet také cyklisté, kteří musí zastavit u krajnice a počkat, dokud auta jedoucí k zásahu neprojedou. A je jedno, jestli jde o hasiče, policisty nebo záchranáře.

Hasiči se snaží být připraveni na vše

Aby hasiči podobné situace zvládali s grácií sobě vlastní, prochází pravidelnými výcviky na polygonu v Ostravě a na přístroji EEG Biofeedback. „Toto speciální zařízení jsme rovněž pořídili v rámci projektu společně s unikátním testovacím softwarem WRBTV, který měří rychlost a efektivitu rozhodovacího procesu řidiče. Získali jsme také 46 palubních kamer do zásahových vozidel, kterými sledujeme reálný provoz i reakce příslušníků na různé nepředvídatelné situace,“ popsala mluvčí hasičů Lucie Balážová.

„Jako zásadní pro prevenci nehod se jeví již výběr řidičů, kteří jezdí vozidly s právem přednostní jízdy, jejich pravidelná odborná příprava, vzdělávání na speciálních polygonech, testování jejich schopností a přezkušování. Významnou roli také hraje výrazné označení našich automobilů tak, aby i ve zhoršených povětrnostních podmínkách a při snížené viditelnosti byly nepřehlédnutelné. Nemenší roli by pak měla sehrát i edukace civilního obyvatelstva. Mělo by se stát standardem, aby se již v autoškolách řidiči učili, jakým způsobem na komunikacích reagovat na výstražnou světelnou a zvukovou signalizaci záchranářských vozidel. Dosud se pravidelně naši příslušníci setkávají na silnicích s různými nečekanými úhybnými manévry šoférů, neukázněnými cyklisty i chodci, kteří jako účastníci silničního provozu svým rizikovým chováním ohrožují nejen sebe, ale také naše jednotky či další záchranáře jedoucí k zásahu,“ dodala Balážová.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru