řidičský průkaz

EU chce sjednotit řidičské průkazy. Mají být digitální, od 17 let, na zkoušku a zákaz řízení platný po celé EU

Autor: Radim Plachý - Zdroj: TASR - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 4. 3. 2023


Evropská unie si chce posvítit na řidičské průkazy svých členských států. Chtěla by sjednotit pravidla i jejich platnost. Mluví například o řidičácích od 17 let, pro čerstvé řidiče by měly být tzv. na zkoušku, zákazy řízení by měly platit napříč zeměmi a podobně.

Evropská komise ve středu představila návrhy na úpravu pravidel řidičských průkazů v členských zemích. Tím zásadním by mělo být to, že by měly být digitální a platné v rámci celé EU, což by mělo usnadnit i jejich blokaci při spáchání nějakého závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta řidičského oprávnění. To v současnosti napříč zeměmi EU neplatí. Nové návrhy by měly podle Evropské unie zlepšit chování na silnicích a zvýšit bezpečnost silničního provozu, což by zase mělo pomoci přiblížit se nulové úmrtnosti na silnicích v EU do roku 2050.

Jaké změny se chystají?

Stejně jako v České republice by mělo i v celé EU platit to, že čerstvý řidič dostane řidičák tzv. na zkoušku. Navíc to může být už od 17 let, ovšem tak mladý řidič bude moci řídit pouze s doprovodem. Sám bude moci řídit až po dovršení 18 let. Řidičský průkaz bude pro čerstvé řidiče na dvouleté zkušební období s nulovou tolerancí alkoholu za volantem.

Zásadní změnou má být digitální řidičský průkaz, což už dnes řidiči volitelně používají v Rakousku. Mělo by tak být jednodušší jej nejen předložit u dopravní kontroly, ale také jej obnovit anebo vyměnit, protože vše bude on-line.

Evropská unie chce digitální řidičáky. ČR už to má v plánu také

Měla by být aktualizována i pravidla pro samotné získávání řidičského oprávnění s ohledem na příchod elektromobility a také s ohledem na moderní asistenční systémy – a to jak ty pasivní, tak zejména ty aktivní. Součástí výcviku by měly být také informace o tom, jak jízdní styl ovlivňuje spotřebu a tedy i vypouštěné emise. 

V rámci řidičských oprávnění chce EU upravit hmotnosti, které mohou auta mít. Pro alternativní paliva a čisté elektromobily bude možné celkové hmotnosti zvyšovat, protože jinak by se například některé elektromobily nemusely vejít s celkovou hmotností do 3,5 tuny, tedy do řidičského oprávnění skupiny B. Měnit by se měly i hmotnosti pro tažení přívěsů.

Vymahatelnost po celé EU

Evropská unie chce, aby pachatelé dopravních přestupků byli dohledatelní a potrestatelní po celém jejím území. Přestože už dnes platí, že pokuty ze zahraničí řidiči dostávají, v roce 2019 jich zůstalo až 40 % bez zaplacení. Evropská komise chce, aby jednotlivé státy měly přístup do všech vnitrostátních databází napříč všemi členskými zeměmi, tedy aby například Česká republika dokázala bez nejmenších problémů dohledat řidiče z Rumunska a podobně.

Dnes se ale prakticky mohou vymáhat jen pokuty za překročení rychlosti a jízdu pod vlivem alkoholu. EU ovšem chce, aby to bylo rozšířeno na výrazně větší počet dopravních přestupků jako jsou nedodržení bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění, špatné parkování, přejetí plné čáry a zákaz předjíždění, zneužívání bezpečnostních koridorů anebo třeba jízda v přetíženém vozidle.

Zákaz řízení po celé EU

Nově by měl platit zákaz řízení po celé EU v případě, že některá z členských zemí takový zákaz řidiči vystaví. V současnosti to nebylo možné nijak zkontrolovat. Pokud dostal řidič zákaz řízení v jiné než v domovské zemi, řidičák mu zůstal a v jiné zemi o tom nebyl záznam. Stejně tak pokud mu platí zákaz řízení v domovské zemi, ale řidičský průkaz neodevzdal, v zahraničí se jím může prokazovat. S digitálními řidičskými průkazy toto bude vyřešeno, protože do databáze budou mít přístup všechny země.

Vztahovat se to ovšem nemá na úplně všechny přestupky, ale jen na některé jako je výrazné překročení maximální povolené rychlosti, jízda pod vlivem alkoholu nebo drog anebo dopravní přestupky, které zapříčiní smrt nebo zranění jiných účastníků silničního provozu.

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

1 názor na “EU chce sjednotit řidičské průkazy. Mají být digitální, od 17 let, na zkoušku a zákaz řízení platný po celé EU”

  1. Sjednocení ŘP a zákaz řízení po celé EU beru, za mě užitečnější než nějaký zákazy spalovacích motorů nebo zavádění nesmyslných asistentů. Jen ten řidičák na zkoušku bych klidně rozšířil na ty, co se vrací po zákazu řízení, aby se vyzkoušelo, jaký účinek na ně ten trest měl. V jejich případě bych zkušební dobu nastavil třeba na polovinu celkové délky zákazu řízení (i s případným prodlužováním za porušení). Netýkalo by se ovšem „zákazů řízení“ kvůli neplaceným alimentům – dotyčná osoba nemusela být na silnici nebezpečná.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru