srovnavaci-test-2019-bmw-x5-volkswagen-touareg-benzin- (1)

Dvojtest velkých SUV s benzinovými motory: BMW X5 40i xDrive a Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion (2019)

Autor: Pavel Srp - 19. 11. 2019


Drtivá většina velkých SUV vyjíždí s naftovými motory, ale přehlížet ty benzinové je škoda. Když se naskytla příležitost postavit proti sobě dokonce dvě taková auta s benzinovými šestiválci, neváhali jsme ani sekundu. Porovnali jsme BMW X5 40i xDrive a Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion.

Technika je podobná

Když obě auta postavíme vedle sebe, Touareg i díky bílé barvě vypadá větší. Ovšem zdání klame, protože v úplně všech rozměrech je o pár milimetrů až jednotek centimetrů větší BMW X5. Rozdíly jsou ale v řádech, kde se obě auta se svými velikostmi pohybují, opravdu minimální.

Také technika obou aut je na rychlý pohled do technických údajů velmi podobá. V obou případech je pod přední kapotou třílitrový šestiválcový benzinový motor, který spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou. Poháněna jsou u obou aut všechna čtyři kola. Z hlediska čísel je to pak úplně totéž: 250 kW/340 koní a 450 Nm.

Ovšem motory mají rozdílné koncepce, protože ten v BMW je řadový, zatímco Volkswagen pohání vidlicový motor. Na fungování motoru, potažmo auta, ale ani na jízdě však rozdíl prakticky poznat není. V obou případech s nimi auta více než důstojně zrychlují – a to jak absolutně z místa, tak i v rámci pružného zrychlení, kdy se obě převodovky (v obou případech ZF) postarají o rychlé podřazení o jeden, dva, či více rychlostních stupňů.

srovnavaci-test-2019-bmw-x5-volkswagen-touareg-benzin- (2)

A jiný je i zvuk pohonných jednotek. Volkswagen auto naladil tak, že je celkově tiché, v nízkých otáčkách dokonce subjektivně připomíná trochu naftové šestiválce, ale v těch vyšších si jen jemně ševelí. To u BMW je zvuk motoru jadrnější, sportovnější. Ovšem pouze v případě, že na motor tlačíte. Když pojedete klidně, v interiéru bude naprostý klid.

Každé je jiné

Stejně jako se liší zvuk, liší se i celkové nastavení obou aut. O to víc to vynikne ve chvílích, kdy obě auta střídáme. Tu vůbec první cestu jsem absolvoval ve Volkswagenu a příjemně mě překvapilo, jak je tohle auto tiché, díky vzduchovému podvozku pohodlné a i díky natáčecí zadní nápravě mrštné. Bez jakékoliv špetky pochybností o něm řeknu, že jde o velmi dobré SUV, které se těm opravdu prémiovým může rovnat.

A tvrdím to i po přesednutí do BMW X5. A to i přesto, že BMW X5 působí celkově více sladěné jako celek. Nic tu nijak nevyčnívá, ale ani nezaostává. Tohle auto funguje perfektně jako celek. Je z něj cítit to, že jeho naladění je více „do sportovna“ a potvrzuje se to i na klikaté silnici. Jakkoliv jde o opravdu velké auto s pohotovostní hmotností převyšující 2,1 tuny, tak na silnici působí jako mnohem menší auto a velmi ochotně zatáčí. U Volkswagenu Touareg je více cítit natáčení zadní nápravy, ale v zatáčkách působí těžkopádněji než X5. I tak ale obě auta velmi překvapivě pracují s fyzikálními zákony a do jisté míry je ohýbají ve svůj prospěch. Celkově je BMW X5 mrštnější a „sportovnější“.

Z pohledu spotřeby jsou na tom také obě auta velmi podobně, ačkoliv o pár desetin litrů nižší hodnoty se ukazovaly na palubním počítači mnichovského SUV. Odpovídá to ostatně údajům v technickém průkaze, kde má Touareg údaje vyšší. V obou případech to však byly při běžném ježdění hodnoty kolem 12 l/100 km. Cesty kombinovaly hlavně dálnici a ucpané město.

srovnavaci-test-2019-bmw-x5-volkswagen-touareg-benzin- (3)

Detaily rozhodují

Obě dvě auta jsou poměrně nová. BMW X5 je tu s námi přibližně rok, Volkswagen Touareg o několik měsíců déle. Když nakoukneme do interiérů, přivítají nás moderními palubními deskami s velkými displeji multimédií. Na velikosti úhlopříčky jednoznačně vede Volkswagen, který tu má displej tak velký, jaký by mu ještě na přelomu tisíciletí mohly závidět i monitory k počítačům. Vždyť úhlopříčka je působivých 15″ (38 centimetrů). Na středovém panelu tak nezůstala žádná mechanická tlačítka, ta jsou jen u voliče převodovky.

To BMW si tlačítka ponechalo. Ovládá jimi hlavně klimatizaci, takže není potřeba kvůli zvýšení ťukat na dotekovém displeji. Nutno ale dodat, že VW to má vymyšlené mnohem lépe než třeba modely koncernu PSA, protože díky tak velkému displeji jsou hodnoty nastavení klimatizace a topení na displeji pořád. Teplota se tak dá změnit z jakékoliv obrazovky na displeji a není potřeba přepínat z navigace do topení a pak zase zpět. Mimochodem víc tlačítek má BMW i u voliče převodovky, jeho interiér je takový „tradičnější“ a mně se to – čistě subjektivně  – líbí a hlavně ovládá lépe. Pro mě je to intuitivnější.

Velkou výtku si ode mě Volkswagen Touareg zaslouží za volant. U auta za více než 1,5 milionu korun v nejnižší výbavě bych čekal trochu jiný volant, než ten, který má i malé a mnohem levnější Polo… Líbí se mi naopak ovládání hlasitosti rádia na středovém panelu stříbrným ovladačem, ale podobně to mají například i mercedesy.

Jízda ve tmě bude radost

Obě auta byla bohatě vybavena a ani jednomu z nich nechyběly LED Matrix přední světlomety. V případě BMW X5 byly dokonce laserové. A s takovými světlomety je radost ve tmě jezdit. Jejich ostré paprsky prořezávají tmu takovým způsobem, jakým to bixenony neuměly. Funkce Matrix funguje u obou aut skvěle, perfektně odcloňuje před autem jedoucí i protijedoucí auta.

srovnavaci-test-2019-bmw-x5-volkswagen-touareg-benzin- (4)

I přesto, že X5 mělo laserové světlomety, tak subjektivně lépe svítil Touareg. Jeho reakce na rozsvěcování jednotlivých segmentů byly rychlejší, světlo bylo na silnici lépe rozptýlené a svítilo více do stran. Na dálnici, kde je potřeba vidět hodně daleko, má výhodu laserový paprsek bavoráku. Jenže ty rozdíly jsou tak minimální, že je poznáte jen když vezmete obě auta do noci najednou a bude přesedat.

Závěr a cena

Když chce zákazník velké SUV, zpravidla sahá po naftě, ale my jsme v rámci tohoto dvojtestu zjistili, že příjemná jsou i s benzinovými motory. Ačkoliv nedosahují hodnot točivých momentů vznětových verzí, přesto nabízejí velmi dobrou dynamiku, ale vlastně nezklamou ani přehnanou spotřebou paliva, ačkoliv s naftovými třílitry jezdí obě auta za 2/3 hodnoty…

Užívat si ale budete v obou případech velmi pohodlný a přesto i v zatáčkách jistý vzduchový podvozek, který dokáže měnit světlou výšku auta. Nemusíte se tak ani s jedním z testovaných aut vyjet mimo silnici. Tady pomohou i přednastavené terénní režimy, které upravují nastavení plynového pedálu, stabilizace a protiprokluzového systému, řízení, ale i ABS.

Co se týká cen v testovaných motorizacích, vychází Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion o 60 tisíc levněji, když za něj v základu zaplatíte od 1 758 900 Kč, zatímco za BMW X5 40i xDrive to bude 1 818 700 Kč. V obou případech ale do auta zpravidla přijde ještě poměrně bohatá nadstandardní výbava, která cenu zvýší. Zajímavostí je, že obě značky nabízejí pod kapoty těchto SUV osmiválcové motory. V případě BMW je to benzinový 4,4litrový motor, Volkswagen pod kapotu nabízí čtyřlitrový naftový motor.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“34%|33%|33%“ colalign=“left|center|center“]
Značka:,BMW,Volkswagen
Typ:,X5 40i xDrive,Touareg 3.0 TSI 4Motion
Motor:,řadový šestiválec,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm,2995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzin,benzin
Pohon:,4×4 (xDrive),4×4 (4Motion)
Výkon:,250 kW/340 koní při 5500-6600 ot./min,250 kW/340 koní
Točivý moment:,450 Nm při 1500-5200 ot./min,450 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,5.5 s,nezjištěno
Maximální rychlost:,243 km/h,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.8-10.4 / 7.7-7.4 / 8.8-8.5,9.0 / 11.8 / 7.3
Emise CO2:,200-193 g/km,nezjištěno
Objem nádrže:,83 litrů,90 litrů
Délka:,4922 mm,4878 mm
Šířka:,2004 mm,1984 mm
Výška:,1745 mm,1717 mm
Rozvor:,2975 mm,2904 mm
Pohotovostní hmotnost:,2135 kg,nezjištěno
Objem zavazadlového prostoru:,650 / 1860 litrů,810 / 1800 litrů
Ceník:,ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru