Co byste měli po zimě na autě zkontrolovat? Máme pro vás 10 tipů

Autor: Tisková zpráva - 14. 3. 2019


Po zimě nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pro bezpečný provoz je potřeba zkontrolovat řadu věcí. Podívejte se, co můžete udělat doma a s čím pomůže specializovaný servis.

Moderní auta dnes sice hlásí každou závadu třeba včetně poklesu tlaku v pneumatikách. Profesionální servis zase při pravidelné garanční kontrole zkontroluje vše potřebné. Začátek jara je přesto ideální příležitostí projít si základní seznam úkonů, které dobrý řidič nepodceňuje.

1. Kapaliny

Každého řidiče by mělo zajímat množství motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. U moderních aut nedostatek některé z nich signalizují kontrolky, ale proč nechat dojít situaci tak daleko, když kontrola je rychlá a jednoduchá. Zvládne to každý, ale během pravidelné prohlídky to za vás udělá váš servisní partner.

2. Akumulátor

Na autobaterii na pohled nepoznáte, v jaké je kondici. Speciální tester má doma málokdo. Při návštěvě servisu je proto dobré udělat test zátěžovým měřičem. Ten odhalí, jestli není baterii po zimě potřeba dobít nebo vyměnit. „Současné baterie vydrží zhruba pět až šest let, ale samozřejmě to záleží na podmínkách, v jakých jsou používány. Zátěžový test proto přesně ukáže, v jaké kondici právě ta vaše baterie je, abyste ráno pokaždé bez problémů nastartovali,“ říká Tomáš Procházka.

3. Světla

Prasklou žárovku pozná každý řidič, ale kontrola světlometů nespočívá jen v jednoduchém „svítí/nesvítí“. „Vidět a být viděn je základním prvkem bezpečnosti na silnici,“ říká Tomáš Procházka. „Diagnostika v servisu pozná, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti, ale zároveň zda neoslňuje protijedoucí řidiče.“

4. Stěrače a ostřikovače

Další zdánlivě běžná a samozřejmá věc, kterou ale lidi často řeší, až když vznikne problém. V zimě se vlivem kolísání teplot můžou v gumových lištách stěračů objevit trhlinky, stíráním namrzlého okna se zase narušuje přesná přilnavost. Jaro je ideální dobou pro kontrolu a případnou výměnu.

5. Klimatizace

Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. „Obecně doporučujeme zkontrolovat klimatizaci aspoň jednou ročně, ideálně v rámci pravidelné servisní prohlídky,“ vysvětluje Tomáš Procházka, vedoucí servisu ŠKODA v Auto Jarov. „Mimo ni je ale právě jaro vhodným obdobím, kdy to udělat, protože přes zimu řada lidí klimatizaci nepoužívá, a proto neodhalí nějakou závadu okamžitě.“

6. Diagnostika

Jakoukoli zásadní chybu dnešní auta hlásí rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. Když už ale budete v servisu, nechte si udělat výpis paměti závad, jestli je vše v pořádku, dozvíte se základní údaje o stavu vašeho vozu. Takovou věc doma sami nezkontrolujete.

7. Platnost technické kontroly

Stejně jako v případě lékárničky by vás dobrý servis měl při pravidelné kontrole upozornit na to, že se blíží vypršení platnosti technické kontroly. Podívejte se ale na jaře pro jistotu i na známku na RZ (nebo SPZ), jestli se vás to netýká.

8. Lékárnička

Kromě reflexní vesty patří do povinné výbavy vozu, kterou mohou policisté zkontrolovat, i autolékárnička, která má omezenou dobu použití. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí v České republice pokuta až 2 000 korun. Když už budete na jaře kontrolovat auto podle výše uvedeného seznamu, přidejte tam pro jistotu i kontrolu data expirace lékárničky.

9. Pneumatiky

Pneumatiky by měl každý řidič kontrolovat pravidelně, ale jejich jarní výměna je příležitostí k tomu zkontrolovat nejen tlak všech pneumatik včetně rezervy, ale i hloubku dezénu. Ta je v ČR vyhláškou stanovena pro letní i zimní vzorek na minimálně 1,6 mm. Je vhodné ji prověřit na více místech – pokud se liší, signalizuje to problém se špatnou geometrií kol.

10. Brzdy a podvozek

Kontrola práce brzd a podvozku je opět práce pro značkový servis, který ji provádí při každé pravidelné servisní prohlídce. Po zimě ale můžou být brzdy zaneseny nečistotami z posypaných silnic a podvozek narušen kamínky nebo agresivní posypovou solí. „Drobné oděrky, které typicky vznikají v zimě, jsou začátkem budoucího možného reznutí karoserie,“ říká Tomáš Procházka. „Je proto rozhodně lepší na to přijít včas.“

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru