‚Cabrio gallery‘ ukazuje poválečnou historii kabrioletů Škoda, formule MTX a další veterány

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 14. 7. 2019


V Dobřenicích nedaleko Hradce Králové byla v dubnu letošního roku otevřena sbírka (nejen) kabrioletů a roadsterů značky Škoda. Vyrazili jsme se do ‚Cabrio gallery‘ podívat a vy se tam prostřednictvím naší fotogalerie a videa můžete podívat také.

Jde o jakési muzeum mapující poválečnou historii modelů Škoda „bez střechy“. Na svědomí ji má sběratel Pavel Kalina. Sbírku doplňují formule MTX a další závodní škodovky. Expozice je zajímavá nejen tím, jaké exponáty obsahuje, ale také tím, kde stojí.

Klasická Škoda Felicia jako dětské autíčko – video

Zvenku nepříliš nápadný objekt přímo vedle hlavní silnice je bývalá cihelna. Ovšem ještě předtím šlo o nemovitost, kterou vlastnil JUDr. Karel Loevenstein. Pokud vám to jméno nic neříká, pak vězte, že za první republiky šlo o velmi významnou osobnost. Tento muž stál dlouhá léta jako generální ředitel (1919 – 1939) v čele koncernu ŠKODA Akciová společnost (dříve Škodovy závody v Plzni) a zasadil se o jeho fúzi s automobilkou Laurin & Klement.

Pavel Kalina má ve sbírce podle svých slov všechny poválečné kabriolety, které česká automobilka vyrobila, a doplňuje je o mnoho různých přestaveb. Například kromě poměrně známého kabrioletu Škoda Rapid z Velké Británie, je to i čtyřdveřový kabriolet na bázi Škody 100, který byl přestavěn a i homologován v Bosně a Hercegovině, ale také dva velmi zvláštní červené kabriolety stojící na základech Škody Felicia a Octavia.

Opravdu ojedinělý je i vůz Škoda 440 Karosa. Možná už jste o něm slyšeli a možná jste ho i viděli naživo, protože auto se tu a tam objevuje i na veteránských srazech a výstavách. Jde o kabriolet, který vznikal v dílnách vysokomýtské automobilky Karosa. Jeho laminátovou karoserii má na svědomí návrhář Otakar Diblík a původně mělo jít o výzkumný sportovní prototyp na testování nových technologií. Byla plánována 40kusová série, ale do sériové výroby se auto nikdy nedostalo. S tímto jediným vyrobeným jezdil nejprve ředitel Karosy a poté ho odkoupil šéf vývoje Josef Nalezenec. Auto pak dlouho stálo v kopřivách a dočkalo se řady poškození. Nyní je po perfektní citlivé a pečlivé rekonstrukci a opět dokáže potěšit zraky návštěvníků.

cabrio-gallery-veterany-skoda-muzeum- (25)

Vystaveny jsou tu i formule MTX. Jde o kompletní modelovou řadu tak, jak šly typově po sobě a mnohdy mají velmi zajímavou historii. S některými z nich Pavel Kalina závodil anebo ještě závodí.

A konečně jsou tu i závodní speciály, mezi kterými můžeme jmenovat Škody 110 R, 1000 MBX, rallyový speciál 120 S nebo několik závodních speciálů Škoda Felicia Pick-Up Freestyle. 

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru