automat-nebo-manual-skoda

Automatická a manuální převodovka: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

Autor: Tisková zpráva - 10. 7. 2019


Volba převodovky má obrovský vliv na charakter každého auta. Do značné míry předurčuje jeho vlastnosti i způsob používání. Spolu s výběrem motoru je to vůbec nejdůležitější rozhodnutí, které při konfiguraci modelu musíme učinit. Přesto je v praxi tento výběr často více než zralou úvahou ovlivněn setrvačností myšlení nebo nejrůznějšími mýty.

Pokud jde o auta, Evropané se od zbytku světa v mnohém liší. Mají vysoké nároky nejen na vozy samotné, ale také sami na sebe. Ve společnosti se nosí být „dobrým řidičem“ a téměř nikdo o sobě dobrovolně neřekne, že takovým řidičem není. Auta pro mnoho lidí znamenají mnohem víc než jen dopravní prostředek a diskuse kolem nich bývají velice emotivní.

Evropanství se v této oblasti projevuje nejen mimořádným důrazem na opravdu kvalitní jízdní vlastnosti a technickou propracovanost, ale také volbou převodovek. Evropa je totiž jedním z mála trhů, kde se v tak masové míře používají manuální převodovky. Prakticky všude, v Americe, Číně, Japonsku nebo Austrálii, už hrají mnohem větší roli automaty. Zatímco mnoho evropských řidičů manuální převodovkou vyjadřuje své automobilové nadšení a řidičský um, jinde je ruční řazení anachronismus a lidé se chtějí jen pohodlně a bez starostí přepravovat.

Co je to dvouspojková převodovka?

Automatických převodovek existuje mnoho druhů a zdaleka ne všechny se chovají stejně. Klasickým manuálním převodovkám se svým projevem nejvíce přibližují dvouspojkové skříně, jako je třeba DSG ve vozech ŠKODA. Respektive, spojují to nejlepší z obou světů. Z mechanického pohledu je totiž fakticky tvoří dvojice chytře řízených manuálních převodovek. Díky tomu mají rychlou reakci na pohyb plynu, v automatickém režimu poskytují špičkový komfort a jednotlivá řazení jsou zcela plynulá bez škubnutí a citelné změny převodového stupně.

Jak funguje DSG?

Převodovka DSG se skládá ze dvou manuálních převodovek, přičemž v jedné jsou sudé a ve druhé liché převodové stupně. Každá z nich má vlastní spojku, proto se používá označení dvouspojkové převodovky. Která z těchto spojek je sepnutá, ten převodový stupeň je zrovna aktivní. Řazení probíhá tak, že ve druhé (momentálně neaktivní) převodovce je při jízdě vždy předem připraven další převodový stupeň a zatímco jedna spojka se rozepíná, druhá se spíná. Řazení je proto zcela plynulé a vůz při něm nezpomaluje, výkon motoru totiž po celou dobu bez přerušení putuje ke kolům.

skoda-dsg
Převodovka DSG se skládá ze dvou manuálních převodovek, přičemž v jedné jsou sudé a ve druhé liché převodové stupně. Každá z nich má vlastní spojku, proto se používá označení dvouspojkové převodovky. Která z těchto spojek je sepnutá, ten převodový stupeň je zrovna aktivní.

Vyšší spotřeba je mýtus

Častým argumentem zastánců manuálních převodovek jsou peníze, konkrétně nižší cena a nižší spotřeba paliva. Zatímco s prvním nelze než souhlasit, v otázce spotřeby se situace postupně mění. Z pohledu čistě mechanické účinnosti má manuální převodovka určitý náskok, v porovnání s moderními dvouspojkovými převodovkami je však minimální. Automatické převodovky navíc mají ve většině případů více převodových stupňů a jejich elektronika dokáže řazení přizpůsobovat jízdní situaci. Motor je tak delší dobu v optimálních otáčkách. Jinými slovy, automat zkrátka není líný řadit, a tím lépe využívá efektivitu motoru. I to je důvod, proč takto vybavené moderní automobily s automaty jezdí v reálném provozu s nižší spotřebou, a to včetně dálnice. Nižší otáčky navíc snižují nejen spotřebu, ale také hlučnost.

Vozy značky ŠKODA nabízejí jak manuální, tak automatickou převodovku. Zatímco počet menších vozů, které opouštějí továrny s automatickou převodovkou, je v celkovém čísle vyrobených kusů v menšině, u větších vozů je automatem osazena většina produkce.

České závody ŠKODA AUTO tak loni například vyrobily 155 tisíc kusů modelu FABIA s manuální převodovkou, což představovalo přes 87 procent celkové produkce modelu FABIA v ČR, manuální řazení mělo také 72 procent v Česku vyrobených vozů ŠKODA OCTAVIA. U SUV KAROQ byl procentuální poměr 57 ku 43 ve prospěch automatické převodovky. Automat mělo také přes 78 procent vozů SUPERB a necelých 85 procent všech SUV KODIAQ vyrobených v roce 2018 v závodě v Kvasinách.

automat-nebo-manual-skoda-statistiky-produkce

Rychlejší než člověk

Pravda, pro manuální převodovky stále mluví precizní pohyb řadicí páky v kulise řazení a možnost citlivé práce se spojkovým pedálem, což je oživující kombinace pro každého, kdo má rád řízení. A pak jsou tu takzvané meziplyny. Moderní automobily je sice už nepotřebují, když se ale zkušenému řidiči podaří při podřazování ťuknutím do plynového pedálu přesně vyrovnat otáčky motoru a precizně zařadit bez nejmenšího škubnutí, je to řidičská nirvána.

Ovšem pokud jde o samotnou rychlost řazení, člověk proti stroji už řadu let prohrává. Moderní automatické převodovky ve sportovních režimech nabízejí stále lepší rychlost řazení a efektní meziplyny umí používat také. Stačí ťuknutí do páčky pod volantem a další převod je okamžitě v zápřahu. Řidič nemusí nic dalšího řešit a zbývá mu více času i pozornosti na samotné řízení. I zastánci manuálního řazení si zkrátka musejí přiznat, že dnešní špičkové automaty jsou v nejsportovnějších nastaveních rychlejší než člověk, a když už řadí pomaleji, bývá to jen s ohledem na pohodlí cestujících.

Čas nahrává automatům

Všude na světě, Evropu nevyjímaje, je patrný stoupající trend rozmachu automobilů s automatickým řazením bez třetího pedálu. Podíl automatických převodovek mezi prodanými auty přitom roste úměrně s kategorií automobilu, respektive jeho cenou. Tedy čím větší a dražší vůz, tím ochotněji si majitel připlatí za pohodlí a efektivitu automatu. A to i přesto, že kvalitní automaticky řadící převodovky jsou k dispozici i pro vozy malých segmentů. O něco vyšší cena ve srovnání s manuálem se tak zdá být jednou z posledních větších překážek.

Manuál versus automat je podobně košaté a ožehavé téma, jako benzín versus diesel. Nelze jednoznačně zvolit jedno, či druhé. Je ale důležité ukázat, jaké jsou mezi nimi rozdíly, v čem jsou jejich silné a slabé stránky a hlavně, pro jaký druh používání se obecně hodí. Tak vybírejte bez předsudků a chtějte jen to, co je pro vás nejlepší.

[poll id=“78″]

automat-nebo-manual-skoda-vyhody-nevyhody

Štítky: , , , ,

2 názory na “Automatická a manuální převodovka: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?”

    1. Stojí vám 50 tisíc za to, že nebudete muset nic dělat levou novou a pravou rukou? Bude dražší servis, protože v automatu je třeba také měnit olej, ale zpravidla až každých cca 60 tisíc kilometrů (záleží vždy na konkrétním modelu auta).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru