Volba převodovky má obrovský vliv na charakter každého auta. Do značné míry předurčuje jeho vlastnosti i způsob používání. Spolu s výběrem motoru je to vůbec nejdůležitější rozhodnutí, které při konfiguraci modelu musíme učinit. Přesto je v praxi tento výběr často více než zralou úvahou ovlivněn setrvačností myšlení nebo nejrůznějšími mýty.
Pokud jde o auta, Evropané se od zbytku světa v mnohém liší. Mají vysoké nároky nejen na vozy samotné, ale také sami na sebe. Ve společnosti se nosí být „dobrým řidičem“ a téměř nikdo o sobě dobrovolně neřekne, že takovým řidičem není. Auta pro mnoho lidí znamenají mnohem víc než jen dopravní prostředek a diskuse kolem nich bývají velice emotivní.
Evropanství se v této oblasti projevuje nejen mimořádným důrazem na opravdu kvalitní jízdní vlastnosti a technickou propracovanost, ale také volbou převodovek. Evropa je totiž jedním z mála trhů, kde se v tak masové míře používají manuální převodovky. Prakticky všude, v Americe, Číně, Japonsku nebo Austrálii, už hrají mnohem větší roli automaty. Zatímco mnoho evropských řidičů manuální převodovkou vyjadřuje své automobilové nadšení a řidičský um, jinde je ruční řazení anachronismus a lidé se chtějí jen pohodlně a bez starostí přepravovat.
Co je to dvouspojková převodovka?
Automatických převodovek existuje mnoho druhů a zdaleka ne všechny se chovají stejně. Klasickým manuálním převodovkám se svým projevem nejvíce přibližují dvouspojkové skříně, jako je třeba DSG ve vozech ŠKODA. Respektive, spojují to nejlepší z obou světů. Z mechanického pohledu je totiž fakticky tvoří dvojice chytře řízených manuálních převodovek. Díky tomu mají rychlou reakci na pohyb plynu, v automatickém režimu poskytují špičkový komfort a jednotlivá řazení jsou zcela plynulá bez škubnutí a citelné změny převodového stupně.
Jak funguje DSG?
Převodovka DSG se skládá ze dvou manuálních převodovek, přičemž v jedné jsou sudé a ve druhé liché převodové stupně. Každá z nich má vlastní spojku, proto se používá označení dvouspojkové převodovky. Která z těchto spojek je sepnutá, ten převodový stupeň je zrovna aktivní. Řazení probíhá tak, že ve druhé (momentálně neaktivní) převodovce je při jízdě vždy předem připraven další převodový stupeň a zatímco jedna spojka se rozepíná, druhá se spíná. Řazení je proto zcela plynulé a vůz při něm nezpomaluje, výkon motoru totiž po celou dobu bez přerušení putuje ke kolům.
Vyšší spotřeba je mýtus
Častým argumentem zastánců manuálních převodovek jsou peníze, konkrétně nižší cena a nižší spotřeba paliva. Zatímco s prvním nelze než souhlasit, v otázce spotřeby se situace postupně mění. Z pohledu čistě mechanické účinnosti má manuální převodovka určitý náskok, v porovnání s moderními dvouspojkovými převodovkami je však minimální. Automatické převodovky navíc mají ve většině případů více převodových stupňů a jejich elektronika dokáže řazení přizpůsobovat jízdní situaci. Motor je tak delší dobu v optimálních otáčkách. Jinými slovy, automat zkrátka není líný řadit, a tím lépe využívá efektivitu motoru. I to je důvod, proč takto vybavené moderní automobily s automaty jezdí v reálném provozu s nižší spotřebou, a to včetně dálnice. Nižší otáčky navíc snižují nejen spotřebu, ale také hlučnost.
Vozy značky ŠKODA nabízejí jak manuální, tak automatickou převodovku. Zatímco počet menších vozů, které opouštějí továrny s automatickou převodovkou, je v celkovém čísle vyrobených kusů v menšině, u větších vozů je automatem osazena většina produkce.
České závody ŠKODA AUTO tak loni například vyrobily 155 tisíc kusů modelu FABIA s manuální převodovkou, což představovalo přes 87 procent celkové produkce modelu FABIA v ČR, manuální řazení mělo také 72 procent v Česku vyrobených vozů ŠKODA OCTAVIA. U SUV KAROQ byl procentuální poměr 57 ku 43 ve prospěch automatické převodovky. Automat mělo také přes 78 procent vozů SUPERB a necelých 85 procent všech SUV KODIAQ vyrobených v roce 2018 v závodě v Kvasinách.
Rychlejší než člověk
Pravda, pro manuální převodovky stále mluví precizní pohyb řadicí páky v kulise řazení a možnost citlivé práce se spojkovým pedálem, což je oživující kombinace pro každého, kdo má rád řízení. A pak jsou tu takzvané meziplyny. Moderní automobily je sice už nepotřebují, když se ale zkušenému řidiči podaří při podřazování ťuknutím do plynového pedálu přesně vyrovnat otáčky motoru a precizně zařadit bez nejmenšího škubnutí, je to řidičská nirvána.
Ovšem pokud jde o samotnou rychlost řazení, člověk proti stroji už řadu let prohrává. Moderní automatické převodovky ve sportovních režimech nabízejí stále lepší rychlost řazení a efektní meziplyny umí používat také. Stačí ťuknutí do páčky pod volantem a další převod je okamžitě v zápřahu. Řidič nemusí nic dalšího řešit a zbývá mu více času i pozornosti na samotné řízení. I zastánci manuálního řazení si zkrátka musejí přiznat, že dnešní špičkové automaty jsou v nejsportovnějších nastaveních rychlejší než člověk, a když už řadí pomaleji, bývá to jen s ohledem na pohodlí cestujících.
Čas nahrává automatům
Všude na světě, Evropu nevyjímaje, je patrný stoupající trend rozmachu automobilů s automatickým řazením bez třetího pedálu. Podíl automatických převodovek mezi prodanými auty přitom roste úměrně s kategorií automobilu, respektive jeho cenou. Tedy čím větší a dražší vůz, tím ochotněji si majitel připlatí za pohodlí a efektivitu automatu. A to i přesto, že kvalitní automaticky řadící převodovky jsou k dispozici i pro vozy malých segmentů. O něco vyšší cena ve srovnání s manuálem se tak zdá být jednou z posledních větších překážek.
Manuál versus automat je podobně košaté a ožehavé téma, jako benzín versus diesel. Nelze jednoznačně zvolit jedno, či druhé. Je ale důležité ukázat, jaké jsou mezi nimi rozdíly, v čem jsou jejich silné a slabé stránky a hlavně, pro jaký druh používání se obecně hodí. Tak vybírejte bez předsudků a chtějte jen to, co je pro vás nejlepší.
[poll id=“78″]
Štítky: automatická převodovka, manuální převodovka, nová převodovka, převodovka, Škoda
Opravdu nevím zda si připlatit 50 000 za automat poradte najíždím 12000 km ročně.
Stojí vám 50 tisíc za to, že nebudete muset nic dělat levou novou a pravou rukou? Bude dražší servis, protože v automatu je třeba také měnit olej, ale zpravidla až každých cca 60 tisíc kilometrů (záleží vždy na konkrétním modelu auta).