2021-Audi_A6_e-tron_concept- (16)

Audi A6 e-tron concept představuje elektrickou budoucnost prémiové značky

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 19. 4. 2021


Audi pokračuje ve své e-voluci směřující k elektromobilitě. Na autosalonu Auto Shanghai 2021 debutuje čtyřdveřový sedan Audi A6 e-tron concept, který předznamenává inovativní rodinu velkosériových automobilů s výhradně elektrickým pohonem. Jako základ poslouží zcela nová technická platforma „Premium Platform Electric“, krátce PPE. Na konci roku 2022 budou na trh uvedeny první sériově vyráběné vozy s technikou PPE, nejprve v segmentu C, později také v segmentu B. Jako novinka na trhu elektromobilů mezi nimi bude SUV s vysokou podlahou, ale také vozy s dynamickým designem a nízkou podlahou, jakým je i budoucí model Audi A6 e-tron.

Koncepční vůz zdůrazňuje označením Audi A6 svou příslušnost k modelové řadě značky Audi v segmentu vyšší třídy. Tento model, známý v letech 1968 až 1994 jako Audi 100, zastupuje čtyři kruhy v segmentu, který patří v globálním měřítku z hlediska objemu prodeje mezi největší. Limuzínu postupně doplnily karosářské varianty Avant a allroad, později se k nim přidal také Sportback s označením A7. Elektrický pohon je přitom v modelové řadě A6 tradiční. Již od roku 2011 se A6 prodává i v hybridní verzi a v roce 2019 debutoval aktuální model Audi A6 TFSI e s externě nabíjitelným hybridním pohonem, který umožňuje v režimu výhradně elektrického pohonu dojezd až 91 kilometrů (WLTP).

Na rozdíl od aktuálního modelu Audi A6 TFSI e sází na autosalonu Auto Shanghai 2021 vystavená studie Audi A6 e-tron concept výhradně na elektrický pohon a jako technický základ používá budoucí platformu PPE, vyvíjenou pod vedením značky Audi. Koncepční vůz současně prezentuje nové pojetí designu, které má s aktuálním modelem A6 společné pouze vnější rozměry. Karoserie dlouhá 4,96 metru, široká 1,96 metru a vysoká 1,44 metru je definována jako Sportback. Její tvarové řešení je přitom výsledkem dalšího důsledného vývoje současného designového stylu značky Audi.

V Šanghaji představený koncepční vůz Audi A6 e-tron concept je více než jen designovým cvičením. Jeho karoserie naznačuje podobu budoucích sériově vyráběných modelů značky Audi a vysílá jasné signály, jak dynamicky a současně elegantně budou vypadat elektricky poháněné vozy vyšší třídy s logem čtyř kruhů.

Technická platforma PPE se postará o to, aby byl příslib daný designem přeměněn v odpovídající dynamiku a praktičnost pro každodenní provoz, která splní požadavky na první vůz v rodině. To znamená, že Audi A6 e-tron nabídne v závislosti na verzi pohonu a výbavě přesvědčivý dojezd více než 700 kilometrů (podle metodiky WLTP). Nejvýkonnější zástupce této modelové řady přitom bude schopen sprintu z 0 na 100 km/h za necelé čtyři sekundy.

E jako e-tron, E jako elegantní – design

Audi A6 e-tron concept se svými vnějšími rozměry jednoznačně řadí mezi zástupce vyšší třídy – vnější délka 4,96 metru, vnější šířka 1,96 metru a vnější výška 1,44 metru odpovídají aktuálním zástupcům modelové řady Audi A6/A7. Již první pohled na studii odhalí její sportovní proporce a elegantní linie, které společně se zádí ve stylu kupé pro značku Audi typickém jasně signalizují, že vznikaly v aerodynamickém tunelu.

Aerodynamika u automobilů vyšší třídy hraje v dlouhé historii úspěšné značky Audi významnou roli. Legendou je součinitel aerodynamického odporu vzduchu modelu Audi 100 (C3), který byl ve své době aerodynamickým mistrem světa napříč všemi segmenty. S cx = 0,30 deklasovala značka Audi své konkurenty již v roce 1982 – a tak tomu bylo po mnoho dalších let. Třetí generace modelu Audi 100 současně svými revolučními ladnými liniemi trvale změnila do té doby tradicionalistický design automobilů vyšší třídy.

Audi A6 e-tron concept nyní začíná psát novou kapitolu tohoto úspěšného příběhu a je dalším dokladem, že značka Audi vždy propojuje tvary a funkčnost v dokonalou syntézu. V elektromobilovém segmentu C je součinitel aerodynamického odporu vzduchu pouhých 0,22 příkladný. Nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu znamená především nízkou spotřebu elektrické energie a delší dojezd. Současně dala důsledná práce v aerodynamickém tunelu vzniknout organickému designu až do nejmenších detailů s nejvyšší mírou elegance a harmonie.

Výrazně sportovní proporce jsou určovány velkými 22“ koly a krátkými převisy, nízkou kabinou a protaženým obloukem střechy, připomínajícím kupé. Těleso karoserie postrádá ostré hrany, které nahrazují měkké přechody mezi konvexně a konkávně tvarovanými plochami spolu s měkkými stíny. Audi A6 e-tron concept působí především z profilu monoliticky, jako z jednoho kusu materiálu.

Pro vozy Audi Sportback typické je tvarové řešení bočních oken, u něhož spodní linie zadního bočního okna směřuje vzhůru. Mimořádně štíhlý střešní sloupek D díky tomu vyrůstá ze stabilní základny zádě. Výrazné podběhy kol quattro umocňují šířku karoserie a současně jsou organicky integrovány do bočních ploch.

Podběhy kol jsou propojeny s akumulátorovou zónou nad bočními prahy speciálně tvarovanými černými ozdobnými prvky – jedná se o designový prvek, který je pro elektromobily značky Audi již typický. Pro modely Audi e-tron jsou charakteristická také miniaturní vnější zpětná zrcátka s kamerovým systémem u paty střešního sloupku A.

Studie Audi A6 e-tron concept je i při pohledu zepředu okamžitě rozpoznatelná jako elektricky poháněný zástupce značky. Typická je velkoplošná, uzavřená maska chladiče Singleframe, na kterou ve spodní části přídě navazují nízko umístěné otvory pro přívod chladicího vzduchu k systému pohonu, akumulátorům a brzdám. Nízké pásy světlometů jsou protaženy daleko do bočních stěn přídě, a umocňují tak horizontální uspořádání tělesa karoserie.

Vliv aerodynamického tunelu na zadní partii je nepřehlédnutelný. Její horní část je vytvarována jako aerodynamicky funkční odtoková hrana. Ve spodní části je do oblasti spoileru integrován rozměrný zadní difuzor. Tímto prvkem je pod vozidlem veden proudící vzduch tak, aby za vozem nedocházelo k nežádoucím turbulencím. Dokonalá spolupráce uvedených aerodynamických prvků snižuje aerodynamický odpor vzduchu a minimalizuje vztlak.

„Heliosilver“ je název barevného odstínu laku karoserie s technickým vzhledem, který umocňuje celkový vzhled studie Audi A6 e-tron concept. Lak vyvolává dojem prostorové hloubky, a tím zvýrazňuje tvary karoserie, což je patrné především v oblasti podběhů kol ve stylu vozů quattro. Na přídi vytváří maska chladiče Singleframe v odstínu „Heliosilver“ působivý kontrast s matně černým rámečkem. Protiklad barev nalézá uplatnění také v oblastech bočních prahů, kde zvýrazňuje horizontálně orientované proporce.

Lak však přispívá také ke snížené spotřebě elektrické energie. „Heliosilver“ totiž odráží významnou část tepelného záření obsaženého ve slunečním světle, a snižuje tak ohřívání karoserie a interiéru. To přináší vítané vedlejší efekty. Cestující nemusejí v mnoha situacích klimatizaci vůbec použít, a přesto bude jejich komfort zachován na konstantní úrovni. Kromě pohonu se jedná o jeden z významných faktorů, ovlivňujících spotřebu elektrické energie. Výsledkem je delší dojezd a výhodnější bilance emisí CO2 na každém kilometru a dokonce i při čekání na semaforech.

Vidět a být viděn – osvětlovací technika

Nízké světlomety a zadní svítilny dokonale ladí s celkovou kompozicí tvarového řešení. Digitální světlomety Matrix LED a digitální technika OLED vytvářejí maximální jas na minimální ploše. Plní přitom rozmanité funkce a současně nabízejí individualizaci charakteristického světelného designu. Tým designérů a vývojářů značky Audi odvedl v oblasti osvětlení znovu skvělou práci, protože studie kombinuje ve svých světlometech velký počet nových funkcí a nabídek pro individualizaci.

Na bocích karoserie jsou na každé straně umístěny tři malé projektory LED s vysokým rozlišením, které při otevření dveří promění zem v jeviště. Cestující jsou přivítáni krátkými dynamickými světelnými inscenacemi, jejichž součástí jsou i nápisy v příslušném jazyce. Při premiéře v Šanghaji vítá studie návštěvníky čínskými znaky.

Pro značku Audi je mimořádně důležitá kombinace bezpečnostních funkcí a estetického designu. Proto malé projektory s vysokým rozlišením promítají na zem také výstražné symboly – například upozornění na přijíždějícího cyklistu před otevřením dveří.

Další čtyři projektory LED s vysokým rozlišením – integrované nenápadně do rohů vozidla – vytvářejí projekce ukazatelů směru. Design těchto projekcí lze měnit podle požadavků a legislativy na různých trzích.

S digitálními světlomety Matrix LED na přídi se mohou cestující cítit téměř jako v kině. Pokud například stojí Audi A6 e-tron concept při nabíjení před stěnou, mohou si řidič a spolucestující zkrátit čekání hraním videohry promítané na zeď. Místo na malém displeji na přístrojové desce mohou sledovat velkoformátově promítané virtuální prostředí příslušné hry na stěně. Tuto funkci umožňují digitální světlomety Matrix LED. Hráči mohou stát vedle vozidla nebo přímo před ním, aby měli na několik metrů širokou hru mimořádně dobrý výhled. Samotné ovládání hry probíhá prostřednictvím chytrého telefonu. Dokonce i hra samotná je produktem značky Audi. Designéři Audi ji koncipovali a vyvinuli speciálně pro studii Audi A6 e-tron concept.

Na zádi koncepčního vozu pracuje nová generace digitálních prvků OLED, které fungují v souvislém světelném pásu jako displej. Jejich prostřednictvím je možné realizovat téměř neomezeně individualizovatelné variace digitálních charakteristických světelných designů a dynamických světelných inscenací, které si mohou zákazníci přizpůsobovat svému osobnímu vkusu.

Novinkou v zadních svítilnách je trojrozměrné uspořádání digitálních prvků OLED. Díky němu lze noční design dokonale přizpůsobit celkovému vzhledu vozu a druhu jeho karoserie. Dynamické světelné inscenace jsou tak vnímány v pozoruhodném prostorovém ztvárnění místo dosavadního plošného v dvourozměrném prostoru.

Zadní svítilny a přední světlomety samozřejmě splňují požadavky vývojářů na klasické funkce osvětlení automobilu: vidět a být viděn. Přední světlomety jasně osvětlují vozovku a inteligentně se přitom přizpůsobují dopravní situaci, počasí a okolí. Navíc zajišťují také komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu. K dalšímu výraznému zvýšení úrovně bezpečnosti silniční dopravy v budoucnosti přispějí digitální zadní svítilny OLED s jasným, homogenním a kontrastním světlem.

Projekce do okolí vozidla poprvé rozšiřují možnosti komunikace za hranice automobilu. Studie A6 e-tron concept předává informace ostatním účastníkům silničního provozu prostřednictvím vizuálních signálů, a využívá k tomu inteligentní síťové propojení jednotlivých systémů vozidla.

Verze s vysokou a nízkou podlahou

Platforma PPE je koncipována výhradně pro elektrický pohon napájený akumulátory, což umožňuje maximálně využívat všechny výhody této technologie. Centrálním prvkem budoucí produktové řady vozidel na základě platformy PPE je akumulátorový modul uložený mezi nápravami, který má ve studii A6 e-tron concept kapacitu 100 kWh. Audi přitom využívá celé spodní části vozu, což umožňuje ploché uspořádání sady akumulátorů. Poprvé je tak možné na tomto základě zkonstruovat nejen automobily s vysokou podlahou, ale také vozidla, jakým je studie A6 e-tron concept, s vysloveně dynamickou, nízkou karoserií, aniž by bylo nutné zasahovat do základní platformy.

Velikost sady akumulátorů a rozvoru lze u vozidel PPE měnit – to umožňuje používat platformu v různých segmentech trhu. Poměr dlouhého rozvoru a velmi krátkých převisů zajišťuje dojem celistvosti. Ve spojení s velkými koly z toho vznikají základní proporce, které jsou dokonalé nejen z hlediska designu. Zejména z dlouhého rozvoru budoucích modelů PPE budou mít prospěch i cestující. Velkorysé vnitřní rozměry včetně mimořádného prostoru pro nohy cestujících na sedadlech v obou řadách budou patřit mezi hlavní přednosti ve všech segmentech. Prostorový komfort v elektromobilech zvýší také nepřítomnost středového tunelu.

Zákazníci značky Audi se však nemusejí vzdávat legendárního pohonu quattro. Budoucí nabídka modelů PPE bude totiž zahrnovat také verze s elektromotorem na přední i zadní nápravě, jejichž elektronickou koordinací je v případě potřeby a v dokonalé rovnováze mezi požadavky na jízdní dynamiku a hospodárnost realizován pohon všech kol. Plány zahrnují navíc základní varianty, které jsou optimalizovány pro minimální spotřebu elektrické energie a maximální dojezd. Pohon bude u nich zajišťovat elektromotor na zadní nápravě.

Oba elektromotory studie Audi A6 e-tron concept mobilizují nejvyšší celkový výkon 350 kW a maximální točivý moment 800 Nm.

Přední pětiprvková náprava studie Audi A6 e-tron concept byla optimalizována pro elektromobily. Vzadu je víceprvková náprava. Koncepční vůz je vybaven vzduchovým odpružením Audi s adaptivními tlumiči.

Rychlé nabíjení, dlouhý dojezd

Srdcem pohonu studie Audi A6 e-tron concept a všech budoucích modelů PPE je 800V technika včetně nabíjení. Stejně jako u modelu Audi e-tron GT zajišťuje tato technologie co nejrychlejší nabíjení akumulátorové baterie výkonem až 270 kW na rychlonabíjecích stojanech. S platformou PPE nalezne tato revoluční technika poprvé uplatnění v segmentech střední a vyšší třídy s vysokými objemy prodejů.

Tato technologie umožňuje doby nabíjení, které se již blíží klasickému doplňování paliva do nádrží automobilů poháněných spalovacími motory. Pouhých deset minut stačí k získání elektrické energie pro ujetí vzdálenosti více než 300 kilometrů. Za méně než 25 minut se zvýší stav nabití 100kWh sady akumulátorů studie Audi A6 e-tron concept z pěti na 80 procent.

Studie Audi A6 e-tron concept je nekompromisně připravena pro roli prvního vozu v rodině, a to i celkovým dojezdem, který v závislosti na variantě pohonu a jeho výkonu přesahuje hranici 700 km. A s automobily poháněnými spalovacím motorem drží krok jak v dojezdu, tak v rychlosti nabíjení, čímž má všechny předpoklady pro úspěšné splnění role ideálního všestranného vozu pro každodenní provoz na krátkých trasách i při cestování na dlouhé vzdálenosti.

A jak je pro elektromobily typické, ukazuje Audi A6 e-tron concept svými dynamickými kvalitami konkurentům se spalovacími motory zadní svítilny. Díky vysokému točivému momentu již od první otáčky zrychlí dokonce i ekonomicky koncipované základní varianty z klidu na 100 km/h za méně než sedm sekund. Vrcholné sportovní modely zvládnou tento sprint dokonce za výrazně méně než čtyři sekundy.

Platforma PPE – mnohostranná, variabilní, elektrická

V roce 2018 debutovalo první sériově vyráběné Audi s elektrickým pohonem, model e-tron. Značka Audi v průběhu následujících necelých tří let důsledně a rychle rozšiřovala svou nabídku v oblasti elektromobility napříč celým produktovým portfoliem. Po SUV Audi e-tron a e-tron Sportback oslavil v únoru 2021 premiéru velmi dynamický model e-tron GT, který používá novou technickou platformu, vyvinutou společně s Porsche. O dva měsíce později debutovaly modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron – dvě naprosto samostatná SUV v segmentu A se společným technickým základem: modulární platformou MEB pro elektromobily koncernu Volkswagen. Pouze v Číně se od roku 2019 prodává rovněž výhradně elektricky poháněný model Audi Q2 L e-tron.

První jízda s Audi RS e-tron GT: Jestli budou elektromobily fungovat takhle, nemáme se čeho bát

Audi A6 e-tron concept reprezentuje rodinu vozidel zkonstruovaných na další inovativní technické platformě: „Premium Platform Electric“ (PPE). Nejdříve budou s touto technikou uvedeny na trh modely segmentu C, po nich bude nabídka rozšířena i do segmentů B aD. PPE je modulární systém, který Audi vyvíjí společně s Porsche AG. Značka se čtyřmi kruhy představí první sériově vyráběná vozidla na základě PPE ve druhé polovině roku 2022.

Automobily na základě PPE jsou cíleně koncipovány pro globální trhy. Výroba je plánována jak v evropských závodech, tak i v Číně, která je největším trhem značky Audi. V Čchang-čchunu buduje Audi nový výrobní závod, z jehož montážní linky budou od poloviny tohoto desetiletí sjíždět elektromobily Audi s technikou PPE. Provoz tohoto výrobního závodu bude zajišťovat Audi s partnerským společným podnikem VAW-Volkswagen.

Platforma PPE je poprvé koncipována pro realizaci dosud nevídaně širokého portfolia karosářských variant v segmentech s vysokým objemem prodeje. Jeho součástí budou SUV a CUV s vysokou podlahou, ale také automobily s nízkou podlahou, které patří do klíčových segmentů nabídky značky Audi – jako je například modelová řada Audi A6. Navíc se plánuje rozšíření produktové řady PPE rovněž do segmentu B, v němž Audi již po desetiletí realizuje největší objemy prodeje. PPE nabízí nejlepší technické předpoklady dokonce i pro luxusní automobily segmentu D.

PPE nabídne atraktivní elektromobilitu i těm zákazníkům, kteří upřednostňují automobilové koncepty mimo svět SUV – například pro značky Audi typický Sportback, který je studií Audi A6 e-tron concept interpretován jako koncept s velkými perspektivami.

V rámci segmentů B a C s největšími objemy prodeje dozná nabídka elektromobilů v portfoliu značky Audi velkého rozšíření. Díky úsporám z rozsahu bude navíc možné zavádět technologie z vyšší třídy a nabízet rozvětvené produktové portfolio s rozmanitými variantami modelů, které nemá mezi prémiovými značkami obdoby.

Z výše uvedeného vývoje bude profitovat také flotilová spotřeba a emise CO2. Zkrátka, PPE mimořádně urychlí transformaci na elektromobilitu rozmanitou nabídkou modelů s vysokými objemy prodeje. PPE se tak stane další významnou kapitolou v úspěšném příběhu značky Audi.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru