Airbagy mohou zachránit život, ale bez bezpečnostního pásu mohou naopak zabíjet

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Škoda, Bezpečné cesty - Foto: Škoda - 26. 10. 2022


Automobilky se postupně předhání v rozšíření bezpečnosti svých modelů. Jednou z cest, jak posílit bezpečnost vozidel, je stále větší počet airbagů, které do nich výrobci instalují. Dříve byly airbagy jen vpředu, dnes jsou uloženy v několika místech interiéru, včetně sedadel. Vysvětlíme vám, jak airbagy fungují, za jak dlouho se nafouknou a proč je nutné být i kvůli nim připoutaný.

Zlomek sekundy

Airbagy jsou součástí pasivní bezpečnosti vozidla a slouží k minimalizaci následků dopravních nehod. Jejich úkolem je pohlcovat a přesměrovat energii nárazu a současně zabránit střetu cestujících s pevnými částmi vozidla, tedy minimalizovat riziko zranění posádky.

Přečtěte si také:  Mezi nejčastější řidičské bodované nešvary patří příliš vysoká rychlost a mobil v ruce. Řada řidičů také ignoruje bezpečnostní pásy

Jakmile čidla airbagu detekují náraz, trvá jeho nafouknutí jen asi 0,04 sekundy. Během podobné doby se ale začne znovu pomalu vyfukovat, aby tělo posádky nebylo odraženo, ale měkce pohlceno. Proto, když zastavíte u nehodu, může se stát, že airbag bude i krátce po nárazu už vyfouknutý.

Čelní airbagy vzhledem ke svému umístění chrání přední část těla posádky, ale v dnešním extra bezpečném světě by to bylo málo. V autě posádku účinně chrání například i boční airbagy, které chrání pánev a hrudník cestujících při nárazu z boku. V případě bočního nárazu se aktivuje jen boční, popřípadě také hlavový airbag, který je na straně nárazu. Na opačné straně se neaktivují.

Onen hlavový airbag se nachází mezi cestujícími a bočními okny. Po nafouknutí vyplní prostor od předního až po zadní sloupek, a chrání hlavy cestujících vpředu i vzadu. Tento airbag se aktivuje zejména při bočních nárazech a zůstává naplněn.

Kdo z vás někdy viděl nebo zažil nehodu, ví, že ve velkém nebezpeční jsou také nohy posádky. A proto je v autech kolenní airbag, který chrání kolena před kontaktem se spodní částí přístrojové desky.

Přečtěte si také:  Způsobil vám při nehodě zranění vadný airbag Takata? Máte nárok na odškodnění

Bez bezpečnostního pásu ani ránu

V posledních několika měsících policisté vyrazili na silnice a v rámci bezpečnostních akcí řešili nejčastější řidičské přestupky. Jedním z nich, a je to v dnešní době dost s podivem, je i nepoužívání bezpečnostních pásů. Jsou to totiž právě bezpečnostní pásy, bez kterých by airbagy nefungovaly tak, jak mají.

Policisté upozorňují, že airbag bez pásu je velmi nebezpečný. „Airbag je doplňkový bezpečnostní systém, který je v okamžiku aktivace vystřelen rychlostí kolem 300 km/h. Pokud nejste připoutaní, nečeká vás nafouknutý airbag, nýbrž „letící střela“, která má na tělo devastující účinek. S vysokou pravděpodobností vás zraní, v horším případě i zabije,“ popsali před nedávnem policisté.

Štítky: , , , , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *