Volvo 780: švédský vůz s italskými geny slaví 30 let

Autor: Tisková zpráva - 10. 3. 2015


Volvo 780 představuje elegantní dílo vzešlé ze spolupráce mezi automobilkou Volvo Car Corporation a italskou společností Bertone. Mechanický základ vozu vychází z řady 700, zatímco jeho karoserii navrhovala firma Bertone. Během pětiletého období produkce tohoto modelu bylo vyrobeno 8 518 vozů.

V roce 1985 poprvé zazněl singl „We are the world“ nahraný hudebními interprety z celého světa na podporu amerického projektu na pomoc hladovějící Africe. Ve stejném roce se stal hlavou Sovětského svazu Michail Gorbačov. Mimoto uvedl Microsoft na trh svou první verzi operačního systému Windows a poprvé v historii byla použita lidská DNA jako důkaz při řešení zločinu.

V březnu 1985 mělo svou premiéru také volvo, v němž se snoubila italská elegance se švédským konstruktérským uměním. Tímto vozem bylo kupé 780, které automobilka Volvo s hrdostí vystavovala ve svém stánku na mezinárodním autosalonu v Ženevě a které bylo vůbec nejdražším vozem, jaký kdy automobilka uvedla. Do jisté míry se jednalo o pokračovatele tradice modelů kupé značky Volvo, která začala modelem P1800 již v roce 1961.

Také partnerství mezi společností Volvo Car Corporation a turínskou firmou Bertone nebylo žádnou novinkou, protože tato italská společnost dostávala zakázky od značky Volvo již dříve. V roce 1977 bylo například představeno Volvo 262C, exkluzivní kupé vycházející z řady 260. Tohoto modelu postaveného firmou Bertone bylo v letech 1977–1981 vyrobeno 6 622 vozů.

Nepopsaná stránka

Volvo 262C se od původní řady 200 lišilo jen několika úpravami karoserie. Avšak u modelu 780 se začalo na nepopsané stránce. Tento vůz sdílel s řadou 700 jen podvozek a hnací agregát. Navzdory zjevné podobnosti s modely typu sedan se jednalo o zcela novou karoserii.

Design auta měla na svědomí výhradně firma Carozzeria Bertone. Magickými formulkami designéra Nuccia Bertoneho byla slova „styl“ a „elegance“. V procesu navrhování nového vozu figuroval také hlavní designér značky Volvo Jan Wilsgaard, jehož úkolem bylo zajistit, aby tento model zůstal nezaměnitelným volvem.

První návrh konstrukce z velké části vycházel z modelu 760 se dvěma dveřmi a ostřeji se svažující střešní linií. Druhým byla volná designová studie sportovního automobilu. Tou pravou však byla až třetí varianta
s dokonale vyváženými a harmonickými křivkami.

Společnost Carozzeria Bertone byla zodpovědná také za konstrukci a montáž modelu 780, zatímco automobilka Volvo si vzala na starost marketing a prodej. Ze Švédska byla do Itálie zaslána kompletní hnací ústrojí a podvozky, které firma Bertone následně použila k výrobě vozu.

„Prostřednictvím modelu 780 nabízíme zákazníkům elegantní vůz jako stvořený pro dlouhé cesty, který se může pochlubit osobitým stylem, exkluzivními komponenty a unikátní řadou motorů navržených s důrazem na komfortní jízdu.“ Takto se o voze vyjádřil tehdejší marketingový ředitel společnosti Volvo Car Corporation Carleric Häggström.

Zaměření na USA

Exkluzivní model 780 byl od samého počátku určen jen k omezené výrobě v malé produkční sérii. Tímto modelem chtěla automobilka Volvo dokázat, že je s ní třeba počítat v prémiovém segmentu trhu, a současně se chtěla zaměřit na export, a to především do USA, Japonska a některých evropských zemí.

Interiér tohoto vozu byl velmi bohatě vybaven. Vnitřní strany dveří a palubní deska byly obloženy dekorativním tvrdým dřevem a kožené čalounění sedadel bylo k dispozici ve dvou kontrastních odstínech. Jedním z prvků, jež měl tento model společné s dalšími exkluzivními italskými vozy, bylo ovládání ve dveřích, kterým bylo možné odemknout víko kufru a kryt palivové nádrže.

Součástí standardní výbavy bylo téměř všechno vybavení dostupné v roce 1985, které si jen dokážete představit. Sedadla, okna, vnější zpětná zrcátka i střešní okno bylo možné ovládat elektricky. Kromě toho se mohl tento model pochlubit také klimatizací, brzdovým systémem s ABS, systémem pro automatické nastavení světlé výšky a stejně tak i stereo soustavou regulovanou mikroprocesorem.

Model 780 byl jako první vybaven také jednou důležitou bezpečnostní inovací – předpínači bezpečnostních pásů. Naviják bezpečnostního pásu byl opatřen malou pyrotechnickou náloží, která přesně v momentě nárazu vybuchla, díky čemuž se bezpečnostní pás sedadla utáhl ještě předtím, než začaly působit síly vzniklé nárazem.

Šestiválcové a čtyřválcové turbo

Volvo 780 bylo dostupné s několika různými variantami motorů, ačkoliv je třeba dodat, že ne všechny byly k dispozici v rámci všech trhů. V době svého uvedení byla 780 vybavena řadovým naftovým šestiválcem s přeplňováním turbodmychadlem. Tuto variantu následoval turbem přeplňovaný čtyřválec a rovněž i motor V6.

Během pětiletého období výroby tohoto vozu bylo provedeno jen pár změn, i když tento model těžil ze stejných aktualizací jako řada 760. V roce 1988 byla tuhá zadní náprava nahrazena víceprvkovou zadní nápravou.

V letech 1985 až 1990 bylo vyrobeno celkem 8 518 vozů Volvo 780. V posledním roce výroby stála 780 ve Švédsku 315 200 švédských korun, zatímco model 760 GLE bylo možné pořídit za 247 500 švédských korun.

Na výstavě klasických automobilů Techno Classica pořádané 15.–19. dubna v německém Essenu bude ve stánku Volvo Cars Heritage představeno hned několik modelů vzešlých ze spolupráce mezi automobilkou Volvo a firmou Bertone. Volvo 780 tam přirozeně nesmí chybět.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru