Beetle, nástupce automobilové ikony, je pro mnoho lidí nejsympatičtějším moderním vozem. Světovou premiéru měl v dubnu 2011 najednou v Šanghaji, Berlíně a New Yorku, na trh pak byl uveden v říjnu. Od té doby jezdí po silnicích nejsportovnější Beetle všech dob s výkonem až 147 kW / 200 k. A protože všechny verze Brouku sázejí na dynamiku, přinášejí i varianty s nižšími výkony (v Evropě od 77 kW / 105 k) svým majitelům opravdovou radost z jízdy. Volkswagen na mezinárodním autosalonu v Detroitu ukazuje, že dokáže tento sportovní charakter vozů Beetle plně zachovat také ve verzi s čistě elektrickým pohonem. Za tím účelem byl vyvinut E-Bugster, dvoumístný speedster Beetle s výkonem 85 kW, zrychlením z 0 na 96 km/h za 10,9 sekundy, s nulovými emisemi, ale s nejostřejšími proporcemi.

Blue-e-Motion pro čistější budoucnost

Elektrické srdce studie E-Bugster bije vpředu a váží pouhých 80 kg. Energie pro napájení elektromotoru je uložena v lithium-iontovém akumulátoru, jehož moduly se nalézají za předními sedadly, kde nezabírají mnoho místa. Jejich energetická kapacita 28,3 kWh umožňuje ujet v městském prostředí na jedno nabití minimálně 180 kilometrů. A tato vzdálenost je dokonce i v tak obrovské zemi, jako jsou Spojené státy americké, dostačující k tomu, aby se s tímto vozem většina lidí dostala každý den ze svého domova na pracoviště a zase zpátky. Vzhledem k tomu, že elektricky poháněný Volkswagen je vybaven rychlodobíjecí funkcí, může být akumulátor na příslušné dobíjecí stanici znovu „natankován“ během 35 minut. Doma lze akumulátor studie E-Bugster nabíjet z běžných zásuvek. Rozhraní pro připojení dobíjecího kabelu je umístěno pod normálním víčkem nádrže v oblasti střešního C-sloupku.

 

Díky novému systému kombinovaného dobíjení, který byl vyvinut ve spolupráci německých výrobců automobilů Audi, BMW, Daimler, Porsche a Volkswagen a amerických partnerů Ford a General Motors / Opel, může být E-Bugster dobíjen všemi možnými způsoby prostřednictvím jediného rozhraní. Možné je přitom jednofázové dobíjení střídavým proudem nebo extrémně rychlé dobíjení stejnosměrným proudem na dobíjecích stanicích.

V rámci tohoto projektu vznikl nový jednotný průmyslový standard pro zástrčky budoucích elektromobilů, který je k dispozici pro všechny výrobce. Uvedené sjednocení se přitom netýká jen samotné zástrčky. Do systému kombinovaného dobíjení je implementováno také řízení dobíjení a elektrická soustava pro všechny druhy dobíjení. Tím dojde ke snížení nákladů a podpoře rozšíření elektromobility po celém světě.

Dobíjení akumulátoru při brzdění

Řidič studie E-Bugster pozná podle ukazatele výkonu, kolik energie právě požaduje „proudovým pedálem“. Kromě toho má k dispozici ukazatel dojezdu a displej se stavem nabití akumulátoru. Novinkou na palubě je navíc přístroj informující řidiče o intenzitě rekuperace. Rekuperace znamená zpětné získávání kinetické energie a funguje následovně: Jakmile řidič uvolní pedál plynu a / nebo brzdí, je kinetická energie přeměňována na elektrický proud a přechodně ukládána do akumulátoru. Tím se prodlužuje dojezd studie E-Bugster. Volkswagen označuje kompletní elektrické poháněcí ústrojí názvem Blue-e-Motion a pod tímto označením zahájí již v roce 2013 sériovou výrobou elektrické verze Golfu.

Z vizí se stávají verze

Bugster? To nám přece něco připomíná. Samozřejmě: Ragster! Bylo to v lednu 2005. Rovněž v Detroitu. Tehdy představil Volkswagen model New Beetle ve stylu speedsteru, jehož nízká střecha byla uprostřed plátěná a šla skládat a posouvat dozadu. Nazval jej Ragster. Byla to designérská vize modelu Beetle budoucnosti. Širší, nižší, sportovnější. V roce 2005 bylo o možnostech sériové výroby studie řečeno: „Všechno je myslitelné!“. V roce 2012 to je trochu jinak: „Všechno je proveditelné!“. Důkazem je koncept Ragsteru – širší, nižší, sportovnější – jenž se stal v říjnu 2011 realitou v aktuálním modelu Beetle (až na nízkou posuvnou plátěnou střechu). Ještě rychle doplňme vysvětlení případných nejasností týkajících se názvu E-Bugster. Ten vznikl kombinací doplňkového označení „E“ pro elektricky poháněné modely, americké přezdívky Brouka „Bug“ a termínu „speedster“ pro otevřené dvoumístné vozy.

Proporce sportovního vozu

E-Bugster je Beetle, jehož vzhledu z hlediska dynamiky vůbec nic nechybí. Vlastně se již jedná o sportovní vůz. Výška necelých 1400 mm je o 90 mm nižší než u trvale zavřeného modelu Beetle. Už ten přitom působí se svými ostře řezanými proporcemi nesmírně dynamicky. Šířka vzrostla o 30 mm na 1838 mm, délka 4278 mm je však stejná. E-Bugster ukazuje z každého úhlu pohledu svébytnou dynamiku. Detaily sériové verze byly doplněny novými stylistickými prvky. Skutečnost, že studie přesto budí na silnici dojem sochy vytesané z jednoho kusu kamene, má zcela jednoduchý důvod: Tým designérů modelu Beetle se totiž zabýval všemi myslitelnými deriváty budoucnosti již během vývoje sériového modelu uvedeného na trh v říjnu 2011. A tak vznikl mimo jiné E-Bugster, speedster s elektromotorem.

Příď a záď Bugsteru

Při pohledu zepředu padne okamžitě do oka nízké a široké čelní okno, jehož sklo zasahuje přes střešní sloupky A až do stran. Kromě toho se E-Bugster vybavený LED světlomety odlišuje od sériového modelu Beetle kompletně individualizovaným nárazníkem. Po pravé a levé straně centrálního otvoru pro přívod vzduchu do něj designéři integrovali denní LED světlomety ve tvaru písmene C (vpravo samozřejmě zrcadlově otočené). Od evropského představení konceptu e-up! je tento tvar světlometů pro denní svícení jakýmsi podpisem studií elektromobilů značky Volkswagen. V rovněž nově navrženém zadním nárazníku se tyto stylistické prvky znovu objevují v modifikovaném tvaru jako odrazová skla. Extrémně široké zadní okno studie E-Bugster dokazuje, že zadní okno speedsteru nemusí v žádném případě nabízet výhled jako ze střílny.

Silueta speedsteru

Speedster potřebuje nízká okna a nízkou střechu. E-Bugster má nízká okna a nízkou střechu! Přejeďme nyní pohledem nejprve siluetu. Typicky rozšířené podběhy kol vyplňují 20″ deriváty 18″ kol „Twister“ modelu Beetle, které jsou obuty do pneumatik rozměru 235/35 R 20. Mezi blatníky vystupuje tvar písmene „V“ typický pro Brouky všech dob. Od prahu putuje náš pohled vzhůru přes velkou, hladkou, homogenní plochu dveří a jako nožem vyříznutý prolis nad klikou dveří. Několik centimetrů nad tímto místem se z modelu Beetle stává speedster. Designéři prodloužili chromovanou lištu spodní hrany oken dozadu, takže nyní probíhá stejně jako dřív u modelu New Beetle Cabriolet od jednoho střešního sloupku A k druhému. Nad touto chromovanou lištou se v nízkém oblouku pne „hardtop“ E-Bugsteru. V klasickém stylu speedsterů sleduje oblouk střechy horní hranu bočních oken. Výška mezi chromovanou spodní hranou bočních oken a nejvyšším místem linie střechy je pouhých 400 milimetrů. Jak se na speedster sluší a patří!

Progresivní interiér

Kombinace vyspělé techniky a dynamiky se odráží také v interiéru. Sportovní charakter studie E-Bugster podtrhují sportovní sedadla a protažený středový tunel lakovaný v barvě karoserie. Hliník použitý jako materiál pro kliky dveří a kotevní úchyty bezpečnostních pásů vytváří společně s designem volantu s lehkou konstrukcí přímou spojnici mezi exteriérem a interiérem. Zvláštním zážitkem je spuštění E-Bugsteru. Stisknutí tlačítka Start-Stop totiž přivede k životu nejen poháněcí ústrojí a palubní systémy vozu, ale i světelnou inscenaci, která zahalí interiér nejprve do bílého a následně do modrého světla. Všechno začíná světelným impulzem v panelu sdružených přístrojů. Odtud světlo vyzařuje jako tenký paprsek světla široký jen jeden milimetr do parapetů oken bočních dveří a kolem výdechů vzduchu vzniká světelná opona. Je to jakýsi druh vizuálního procitnutí E-Bugsteru.

 

Tisková zpráva/-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.