Tým TOYOTA Racing včera oznámil další podrobnosti o chystané účasti ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA, včetně záměru nasadit dva vozy v konkrétních závodech.

Nový tým, jehož domovskou základnou je TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) v německém Kolíně nad Rýnem, zažije svoji závodní premiéru 5. května v závodu 6 hodin Spa-Francorchamps, který je druhým kolem světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA. Do dalšího závodu 24 hodin Le Mans (16.-17. června 2012) pak TOYOTA Racing plánuje nasadit dva vozy TS030 HYBRID. Účast v dalších kolech šampionátu bude dodatečně potvrzena.

Pro jeden vůz již byla potvrzena jezdecká sestava: Alex Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakajima. O konečném složení jezdecké sestavy pro druhý vůz se stále jedná. Do TOYOTA Racing kromě toho nastoupil Andrea Caldarelli z italské Pescary, coby juniorský jezdec týmu.

 

Model TS030 HYBRID od TOYOTY je následníkem ikonických speciálů TS010 a TS020, které se v 90. letech zúčastnily závodů Le Mans a skončily na stupních vítězů (TS je zkratkou pro TOYOTA Sport).
TOYOTA je vůbec prvním výrobcem, který potvrdil, že do soutěží světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA nasadí vůz s hybridním pohonem. Automobilka Toyota tak akcentuje svoji průkopnickou technologii, která se objevuje ve více než 3,5 milionech hybridních automobilů TOYOTA prodaných po celém světě. Hnací ústrojí THS-R (TOYOTA Hybrid System – Racing) bylo navrženo s důrazem na maximální výkon pohonu. Používá zcela nový zážehový motor V8 bez přeplňování o zdvihovém objemu 3,4 l a hybridní soustavu s ukládáním energie do kondenzátoru vyvinutého společností Nisshinbo, která je oficiálním partnerem týmu.

V rámci prvního testování modelu TS030 HYBRID v kontextu platných soutěžních předpisů se budou vyhodnocovat přínosy předního elektromotoru od Aisin AW a zadního elektromotoru od firmy DENSO, která je oficiálním partnerem závodního týmu.

Předpisy omezují zapojení hybridní soustavy na rekuperaci nejvýše 500 kJ mezi brzdnými zónami, navíc s omezením pouze na jeden elektromotor.

Podobně jako u běžných sériových modelů Toyota s plně hybridním pohonem se energie získává při brzdění, přičemž TS030 HYBRID může jet v čistě elektrickém režimu s nulovými emisemi a nulovou spotřebou paliva. Společnost TMG vyvinula a zkonstruovala zcela nový podvozek LMP1 z uhlíkových vláken. TMG rovněž poprvé sestavila kompletní vůz, který se 11.-13. ledna představil na francouzském závodním okruhu Paul Ricard.

TS030 HYBRID během exkluzivního testování na francouzské trati absolvoval několik set kilometrů, včetně jízdy v noci. S ohledem na časné stádium zkušebního programu pak tento vůz překvapil vysokou úrovní spolehlivosti a výkonu. Za volantem TS030 HYBRID na okruhu Paul Ricard usedali Alex Wurz a Nicolas Lapierre, k nimž se připojil i třicetiletý japonský pilot Hiroaki Išiura, který je možným kandidátem do jezdecké sestavy pro závody, ve kterých TOYOTA Racing nasadí dva vozy.

Oficiálními partnery programu TOYOTA Racing jsou mj. ZENT, Aisin, Nippon Steel, Takata, Toyoda Gosei a Michelin.

 

Technické údaje:

Označení: TS030 HYBRID
Typ: Le Mans Prototype (LMP1)
Karoserie: Kompozitní materiál z uhlíkových vláken
Čelní sklo: Polykarbonát
Převodovka: Šestirychlostní sekvenční, příčně uložená
Skříň převodovky: Hliníková
Hnací hřídele: Tripoidní posuvný kloub stejnoběžné hřídele s konstantní rychlostí
Spojka: Lamelová
Diferenciál: S viskózní spojkou, mechanická uzávěrka
Zavěšení kol: Nezávislé vpředu a vzadu, dvojité lichoběžníky, konstrukce zavěšení suvnou vzpěrou
Pružiny: Zkrutné tyče
Stabilizátory: Vpředu i vzadu
Řízení: S hydraulickým posilovačem
Brzdy: Dvouokruhová hydraulická brzdová soustava, monoblokové brzdové třmeny z lehké slitiny vpředu i vzadu
Brzdové kotouče: Karbonové, odvětrávané vpředu i vzadu
Přední kola: 14,5 x 18″, kovaná hořčíková slitina
Zadní kola: 14,5 x 18″, kovaná hořčíková slitina
Přední pneumatiky: 36/71-18, Michelin, radiální
Zadní pneumatiky: 37/71-18, Michelin, radiální
Délka: 4650 mm
Šířka: 2000 mm
Výška: 1030 mm
Palivová nádrž: 73 l
Hnací ústrojí: TOYOTA HYBRID System – Racing (THS-R)
Motor: Atmosférický V8 90°
Palivo: Benzín
Zdvihový objem motoru: 3,4 l
Ventily: 4
Restriktory sání vzduchu: 1 x 43,3 mm
Kondenzátor: Nisshinbo
Přední elektromotor hybridního pohonu: AISIN AW

 

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.