Přiznám se, že jsem se na hybridy vždycky díval „skrz prsty.“ Říkal jsem si, že hybridy jsou jen marketinogý tah automobilek. Nechápal jsem lidi, kteří si hybridy kupují – navíc dobrovolně. Až dodnes. Pokusím se s vámi podělit o své pocity.

Vnejší vzhled Priusu je hodně ovlivněn aerodynamikou. Součinitel odporu vzduchu je JEN 0,25! Díky této hodnotě ale Prius není kdovíjaký krasavec a na karoserii můžete najít hodně kompromisů: krása a použitelnost versus aerodynamika. Výhled vzad stěžuje řidiči dělené okno nebo široké sloupky.

 

„Ufonský“ vnější vzhled se přenáší i do interiéru. Po otevření řidičových dveří vás na první pohled zaujme mohutný středový tunel se spoustou tlačítek, která ovládají autorádio (nebo navigační systém), klimatizaci,  jízdní režimy(EV – plně elektrický, ECO mode a PWR – přizpůsobený výkonu) a úplně vespod je umístěn volič automatické převodovky. Přístrojová deska se vám může zdát nepřehledná, ovšem po pár minutách za volantem zjistíte, že tomu tak není.

            
		
        

Auto se startuje tlačítkem. Po sešlápnutí brzdového pedálu a stisknutí startovacího tlačítka se rozsvítí „budíky“ (kromě toho jste o tom informováni i nápisem READY nalevo od rychloměru). Je ticho, ale je „nastartováno“. Auto běží jen na elektromotor. Pokud byste se chtěli rozjet a jet jen na elektřinu, máte dvě možnosti, jak to udělat. U obou je však nutné mít dostatečně nabitou baterii. První je varianta jízdního režimu EV, která vám „zamkne“ auto v elektrickém módu (funguje do 50 km/h, pak se deaktivuje) a druhá varianta je opravdu hodně lehká noha, kdy se dá jen s elektřinou vydržet na rovině ještě i pár km/h nad městkým limitem. Pokud elektromotor nestačí (větší akcelerace nebo slabá baterie), připojí se téměř nepozorovaně klasický benzínový motor o objemu 1,8 litru s výkonem 73kW (+ elektromotor 60kW), který s autem dokáže slušně „zahýbat.“ Zrychlení z 0 na 100 km/h se udává 10,4s a ručička rychloměru se zastaví až na stoosmdesáti.

Vězte ale, že za volantem budete hrát soutěž: Jeď jen na elektřinu! Abyste měli lepší a lepší výsledky, připravili pro vás inženýři z Toyoty informační rozhraní s mnoha grafickými zobrazeními, která vám s tím pomohou. Když budete vyhrávat, baterii po chvíli vybijete.

            
		
        

Pro dobití baterie existují 3 způsoby. Prvním, ale ne moc účinným způsobem, je brždění motorem, druhým je brždění pomocí klasických brzd a převodu kinetické energie. U tohoto způsobu si musíte zvyknout na chování brzd. Oproti standartnímu vozidlu se chovají jinak, ale po pár najetých kilometrech si zvyknete. A konečně třetí způsob je dobíjení spalovacím motorem. Kdykoliv se nastartuje, baterie se dobíjí.

Hybridní automobily jsou v dnešní době ještě stále hodně drahé. Prius se v ČR nabízí ve 3 výbavách. Nejlevnější výbavu s názvem Prius pořídíte za 639 900 Kč. Testované auto bylo v lepší výbavě Sol za 689 900 Kč s příplatkovou metalízou za 15 tisíc Kč. Tato výbava ve standardu obsahuje 7 airbagů, veškeré bezpečnostní systémy (ESP, EBD, TRC, VSC+, …), deštový senzor, tempomat, kožený volant, elektrická všechna okna a zrcátka, audiosystém s 8 reproduktory a Bluetooth technologií, automatickou klimatizaci a mnoho dalšího. Nejvyšší výbava, která přidává např. kožené čalounění, adaptivní tempomat, přední světlomety s technologií LED, samostmívací zpětné zrcátko a podobně, stojí 809 900 Kč.

Za zapůjčení vozidla bychom rádi poděkovali společnosti Emil Frey ČR (www.emilfrey.cz).

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.