Toyota Hilux se blýskla na Dakaru

Autor: Pavel Srp - 18. 1. 2012


Píše se nový milník v historii dakarské rallye. Giniel de Villiers (Jihoafrická republika) a Dirk von Zitzewitz (Německo) – tým Imperial Toyota – dojeli s vozem TOYOTA HILUX v nejtěžší vytrvalostní soutěži světa DAKAR 2012 na celkovém třetím místě v kategorii automobilů.

Se soukromým speciálem Toyota Hilux, postaveným v souladu s novými předpisy pro dakarskou rallye, které teprve vstoupí v platnost v blízké budoucnosti, dojeli až na stupně vítězů, a na první pokus tak porazili i zkušenější konkurenty – navíc v soutěži, které se tým Imperial Toyota zúčastnil vůbec poprvé.

Pro De Villierse a Von Zitzewitze to bylo již třetí pódiové umístění v legendární pouštní rallye po jejím přesunu do Jižní Ameriky před čtyřmi lety – žádná jiná dvojice závodních jezdců se na tomto kontinentu nemůže pochlubit tak velkou sbírkou úspěchů. Vítězství „Ginnyho“ a „Schnietze“ (jak se tito jezdci přátelsky titulují) v roce 2009 předznamenalo období nadvlády dieselů, které trvalo až doposud. Třetím místem v roce 2012 ukázali na možnosti prototypů se zážehovým motorem a budoucnost sériových technologií pohonu.

Vůz poháněný běžným zážehovým motorem skončil mezi třemi nejlepšími naposledy v roce 2009. V souladu s předpisy dakarské rallye budou od roku 2013 favorité i dnešní vítězové Dakaru rovněž používat motory vycházející ze sériových vozů. Tým Imperial Toyota však využil budoucí techniku již letos.

Tým pod vedením Glyna Halla dokázal připravit soutěžní vůz Toyota Hilux V8 o výkonu 300 k v rekordně krátkém čase – v průběhu necelých 100 dní. Společně s partnerským týmem Overdrive rovněž zajistil složitou logistiku spojenou s dakarskou rallye a postaral se o spolehlivé a bezchybné fungování techniky v průběhu rallye Dakar 2012.

Posádka se musela vypořádat s nástrahami nejnáročnější dakarské soutěže v historii: během více než 3892 kilometrů speciálních etap (celkově bezmála 9 000 km) prokázal model Hilux V8 své schopnosti na všech typech povrchu. Letošní program zahrnoval nejrychlejší úseky na pevném písčitém povrchu a štěrkovitých cestách, stejně tak jako nebezpečné úseky v pohoří Argentiny, úseky v nadmořské výšce až 3500 m na úpatí And, trasy proplétající se náročným skalnatým terénem kaňonů s omezeným fungováním navigace, nebo vysoko se tyčící bílé duny Fiambalá. Po překonání And přes legendární průsmyk San Francisco ve sněhu a ledu se scenérie Dakaru výrazně změnila: kamenitá poušť Atacama připravila závodníkům nová překvapení v podobě obrovského množství prachu, jemného písku a extrémně měkkých dun. Peru, jakožto třetí země na cestě do cíle a v dakarské soutěži dosud nezmapované, si připravilo své unikátní a dosud nepoznané nástrahy. S malými a zákeřnými dunami, tvořenými zejména jemným a měkkým pískem, těžko zápolili i ti největší favorité. Dakarská rallye si uchovala svůj jihoamerický charakter i v Peru: každý den znamenal pro soutěžící extrémně proměnlivý terén, který se mnohdy měnil každým kilometrem.

Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz vytvořili dokonalé spojení se spolehlivou technikou. Jihoafričan se svým německým navigátorem dorazili na start dakarské rallye se zkušenostmi čítajícími pouhých 700 kilometrů za volantem upravené Toyoty Hilux – většina konkurentů přitom disponovala zkušenostmi nejméně desetkrát delšími. Dvojice závodníků neznalá reálných omezení nového vozu začala opatrně odhalovat, kam až je možné s jejich strojem zajít. Racionální uvažování se vyplatilo zejména na vytáhlých dunách, kde od své nové a nevyzkoušené techniky žádali pokud možno co nejméně, ale současně maximum možného – a tento přístup se vyplatil: podařilo se jim projet bez poškození podvozkových partií i pohonné soustavy.

„Dakarská rallye 2012 pro mne znamená cestu zpět ke kořenům. Po závodním období v kategorii cestovních automobilů jsem se dal do terénních soutěží a tým okolo Glyna Halla byl u toho. Letos jsem se do stavby vozu pustil s plnou vervou ve snaze podělit se s týmem o veškeré své zkušenosti a maximálně jim pomoci. Náš cíl je jasný: do budoucna chceme hrát na dakarské rallye zásadní roli. Nikdo z nás nečekal, že v tomto kole dosáhneme tak velkého úspěchu. Ani nemohu vyjádřit, jak jsem na členy týmu hrdý. Myslím, že jsme vytvořili malý kousek naší historie.“, řekl Giniel de Villiers v cíli soutěže Dakar 2012.

 

Toyota Hilux – technická specifikace soutěžního vozu:

Motor: 4,6 litrů, V8
Výkon: přibližně 225 kW (vzhledem k použití schváleného restriktoru 35 mm)
Točivý moment: přibližně 500 N.m
Limit otáček: 6 800 ot./min
Max. rychlost: 180 km/h
Řídící jednotka motoru: Cosworth
Převodovka: 6stupňová sekvenční
Brzdy: 320 mm větrané kotouče se 6pístkovými brzdovými třmeny
Zavěšení vpředu: Dvojité lichoběžníkové se zdvojenými tlumiči Reiger a pružinami na každé straně
Zavěšení vzadu: Tuhá náprava se zdvojenými tlumiči Reiger a pružinami na každé straně
Zdvih zavěšení: max. 300mm max. (dle pravidel soutěže)
Hmotnost: min. 1 937,5 kg (dle pravidel soutěže)

 

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru