Dalo by se říct – kolik povah dobrodruhů, tolik je Land Cruiserů. Je toho hodně, co může Toyota milovníkovi dobrodružství nabídnout. Toyota Land Cruiser je výjimečné auto, které za bezmála 66 let své existence mnohokrát prokázalo spolehlivost, odolnost a houževnatost v terénu. Solidní konstrukce rámu je navíc skvělým základem pro tuningové experimenty. Tady je pět parádních kousků, které se zapsaly do dějin.

Land Cruiser 20 z kávové plantáže

Tohle auto bylo dodáno na kávovou plantáž v kolumbijských Andách v prvních letech výroby Land Cruiseru. Dnes je to vzácná a cenná památka, zástupce série FJ25 z roku 1960. Rodina pěstitelů kávy si vůz oblíbila natolik, že ho neprodala až do roku 2015. Před dvěma lety automobil odkoupili odborníci z FJ Company, aby ho zrestaurovali. Po 55 let se Land Cruiser používal k přepravě nákladů po nezpevněných cestách, i přesto však vypadá, jako by se pro něj zastavil čas – vůz zakoupený americkými tunery byl ve skvělém stavu. Po pečlivé renovaci FJ Company vypadá jako nový.

1_land_cruiser_1960_fj25_fj_company

Land Cruiser 200 na Rallye Dakar

 

Tým Land Cruiser Toyota Auto Body se stal živou legendou Rallye Dakar. Letos zajely dva Land Cruisery 200 tohoto týmu poháněné motorem V8 první a druhé místo v kategorii továrních vozů v tomto nejobtížnějším terénním závodě na světě. Oba automobily si úspěch zopakovaly již počtvrté za sebou.

Třídě továrních vozů Rallye Dakar automobily značky Toyota dominují již léta. Jedná se hlavně o Land Cruisery. Je to důkaz nezničitelnosti a terénní odolnosti těchto vozů, které se jen minimálně liší od modelů, které si můžete koupit v autosalonech Toyota.

2_land_cruiser_200_rajd_dakar

Land Cruiser 40 Hot Rod

Bratři Andre a Arthur Allersovi se chtěli přesvědčit, jak dalece lze Land Cruiser upravit, aby stále ještě zůstal Land Cruiserem, avšak vůbec ho nepřipomínal. Allers Rods & Customs, tuningová firma z jihoafrické Pretorie, si vzala do parády živou legendu Land Cruiser série 40 a předělala jej. Snížené zavěšení, dvakrát prodloužené poloosy – a auto začíná připomínat jiného klasika všech dob – Ford Model T. Aby však vůz nebyl příliš historický, pod kapotou se skrývá čtyřlitrový motor V8 z Lexusu LS 400. Land Cruiser Hot Rod získal pro tento model nejtypičtější nátěr – béžový s bílou střechou. Ve stejných barvách sjel z výrobní linky Toyoty v roce 1976.

Land Cruiser 150 Arctic Trucks

Nejedna výprava na pól by ztroskotala, kdyby nebylo firmy Arctic Trucks a jí upravené terénní Toyoty. Tuningová dílna z Islandu se proslavila díky pořadu „Top Gear” – Jeremy Clarkson vyrazil k magnetickému severnímu pólu za volantem Hiluxu upraveného právě firmou Arctic Trucks. Bez jejich pomoci by se neobešli ani vědci, kteří pracují v Antarktidě.

Jeden z jejich nejnovějších výtvorů představuje balíček AT35 připravený pro Land Cruiser 150. Tvoří jej 35palcové pneumatiky a 40milimetrové zavěšení, které pomáhají překonat obtížné překážky. Karosérie vypadá mohutněji díky rozšíření blatníků. Odvážlivci, kteří chtějí změřit své síly s nejextrémnějšími mrazy na planetě, mohou rovněž počítat s tím, že je Arctic Trucks vybaví vším, co je pro přepravu a pomoc během výpravy možné.

4_land_cruiser_150_arctic_trucks

Land Speed Cruiser 200

Terénní automobily nevznikají proto, aby lámaly rychlostní rekordy. Dokonce i během závodů se stejně jako výkon motoru počítá odolnost, jízdní vlastnosti a off-roadové možnosti. Land Speed Cruiser, který debutoval na veletrhu SEMA v roce 2016, je jiný. 5,7litrový motor V8 se dvěma turbodmychadly a 2000 koní posloužily k tomu, aby rozjely vůz rychlostí hodnou závodní dráhy – 370 km/h. Nejrychlejší terénní vůz na světě vytvořil tým Toyota Motorsports Technical Center z Los Angeles.

5__land_speed_cruiser_2016sema_1

Epické teréňáky

Land Cruiser jezdí po silnicích i mimo ně již bezmála 66 let. Za tu dobu spatřilo světlo světa mnoho jeho generací, variant, typů karosérie, ale i nesčetné modifikace. S Land Cruiserem se dá udělat takřka cokoli – vybudovat závodní auto, terénní přepravní vůz, auto na daleké výpravy, vozidlo pro vojáky i speciální úkoly. Lze zvýšit zavěšení, snížit je, udělat báječný prototyp pro čirou radost z experimentování, anebo jej pečlivě udržovat v původním stavu.

I když se to nezdá, může být Land Cruiser i elegantní limuzínou pro ty, kdo žijí aktivním životem: modely 150 a 200 jsou skvěle vybavené automobily prémiové třídy. Naopak sedmdesátka, která se vyrábí nepřetržitě již 33 let, je dokonalý tahoun, pracovní auto, které svého majitele nezklame po řadu desetiletí, třebaže se musí potýkat s mnoha překážkami. A to jsou pouze příklady, jak různorodé mohou Land Cruisery být – dobrodružný duch byl zakódován v DNA každého z nich.