Test Volvo XC70: Bezpečnost a pohodlí především

Autor: Pavel Srp - 19. 9. 2012


Volvo XC70 je jeden z největších modelů značky, navíc je léty prověřený – aby také ne, když si aktuální druhou generaci můžete v showroomech prohlížet už od roku 2007, a právě díky tomu jde na pohled ještě o „opravdové“ Volvo. Hranatá, dlouhá karoserie, která si s designem dnešních modelů, jakými jsou například S60 nebo C30, příliš nezadá. Karoserie prostá jakýchkoliv (s výjimkou typické vlnky vedoucí přes bok auta až k zadním světlům) designových kudrlinek, vyšší stavba a vysoká pohotovostní hmotnost prozrazuje, že auto není „metrosexuál“, ale svému majiteli má sloužit výhradně na přepravu z bodu A do bodu B.

Volvo bylo navíc s modelem XC70, společně s Audi A6 Allroad nebo se Subaru (Forester a Outback), první, které módu zvýšených kombíků zavedlo. Z úspěchu této karosářské varianty dodnes těží další a další automobilky. Ty podobné modely do svých nabídek později také přidaly a kdo dnes v nabídce nemá crossover nebo SUV, jako by snad ani nebyl.

Karoserie Volva XC70 s rozměry téměř 4,8 metru na délku, 1,6 metru na výšku a 1,9 metru na šířku napovídá, že jde o velký kus auta a to se potvrdí také v interiéru. Velkorysý je prostor pro zavazadla. V základním uspořádání nabídne 575 litrů a když sklopíte zadní sedadla (do roviny), objeví se před vámi prostor o velikosti 1 580 litrů. Ani posádka nebude trpět pocitem stísněnosti. Vpředu i vzadu si cestující mají bez problémů kam složit nohy, nebudou se dotýkat vzájemně rameny, ani se nebudou při jakékoliv nerovnosti mlátit hlavou stropu. To by navíc s příplatkovým nastavitelným podvozkem musela být snad díra pro tank…

Příplatkovým nastavitelným podvozkem mám na mysli nastavitelný aktivní podvozek FOUR-C, jehož naladění je možné ve třech úrovních. Pokud se chcete nechat kolébat a užívat si pohodlí a neřešit nerovnosti na silnicích, pak zvolte režim COMFORT, pokud pospícháte a potřebujete podvozek s trochu tvrdším naladěním, pak si aktivujte SPORT. Vysadili jste už děti před školou, manželku v práci v centru, kouknete na hodinky a ejhle… Je půl deváté a vy máte v devět jednání za Prahou. Nezbývá než zvolit mód ADVANCED. Podvozek hodně ztvrdne a náklony karoserie se minimalizují. Fyzika ale bude fungovat pořád. Volvo XC70 vám i na nejsportovnější nastavení podvozku dá najevo, že vysoká pohotovostní hmotnost (1 815 kg) se ani elektronikou zamaskovat nedá.

Comz toho vyplývá? Je lepší nepospíchat a vozit děti do školy na čas, ony si ty cesty autem budou užívat. Ptáte se proč? Je to jednoduché. V příplatkové výbavě byly zatrženy kolonky: digitální TV + zábavní systém pro zadní sedadla. Příplatek je sice skoro 80 tisíc Kč (!!), ale za to dostanete monitory v hlavových opěrkách předních sedadel, na kterých se dá zobrazit obraz z DVD nebo naladit programy televize. Navíc pro pravou i levou stranu zvlášť. Zvuk si pustíte buď do originálních bezdrátových sluchátek nebo, pokud chce řidič poslouchat televizi taky, přímo do reproduktorů auta. Ani cestující na předních sedadlech nejsou o obraz ochuzení. Tedy v případě, že auto stojí. Pokud se rozjedete, z bezpečnostních důvodů se obraz deaktivuje a zůstane pouze zvuk. Zejména v ranních kolonách zacpané Prahy oceníte třeba vysílání zpravodajské ČT24.

Pojďme ale zpět k bezpečnosti. Volvo je průkopníkem všemožných bezpečnostních systémů a ty samozřejmě v novinářských autech nemohou chybět. Za 58 400 Kč byl v XC70 DRIVER SUPPORT PAKET, který obsahuje BLIS (hlídání mrtvého úhlu), hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat s funkcí automatického brzdění a další technické vymoženosti. Z takových pomocníků jsem trochu na rozpacích. Z vlastní zkušenosti vím, že když za mě auto „řídí“, tak moje pozornost a vnímání situace nejsou vždy takové, jako v autech, která mi „nepomáhají“. V „chytrých“ autech se v kolonách více rozhlížím po holkách na tramvajových a autobusových zastávkách a prostoru před sebou moc pozornosti nevěnuju, vždyť auto zabrzdí za mě. Neberte mě doslova, ale tak to prostě mnohdy je…

Na konec jsem si záměrně nechal motor. Pod kapotou jsme měli naftovou D3, ale když se teď podíváte do aktuálního ceníku, tohle označení tam už nenajdete. Motor byl nově přejmenován na D4. Jde o nejslabší pětiválec o výkonu 120 kW/163 koní a s točivým momentem 420 Nm, jenž je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou a s pohonem všech kol. I když jde o nejslabší nabízenou naftovou motorizaci, rozhodně není „SLABÁ“. V praxi samozřejmě nejde o žádného závodníka, ale hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy a maximální rychlost 200 km/h mi, vzhledem k určení auta, přijdou dostatečné. Navíc pocitově táhne pořád stejně a nenabídne výkobovou špičku. To vše, podle výrobce, za kombinovanou spotřebu 5,6 litru, my jsme jezdili za 8,5 litru.

Šestistupňová manuální převodovka měla dlouhé dráhy, ale přesto relativně přesné řazení. Podle mě se do auta, jakým Volvo XC70 je, příliš nehodí. Vysoká pohotovostní hmotnost a komfortní nastavení podvozku sportovní jízdu nedovolí a já se ptám: Budou mi v takovém případě vadit pomalejší a vlažnější reakce „volváckých“ automatů?

Resumé je takové, že pro tohle Volvo si musí jít člověk, který není duší závodník, dbá na bezpečí sebe, své rodiny a jiných spolujezdců a nemá příliš hluboko do kapsy. Vždyť základní cena testované nejvyšší výbavy Summum s nejslabším naftovým motorem začíná na 1 270 000 Kč a cena přímo našeho auta se s příplatky vyšplhala až na 1 656 200 Kč. Není to málo, co? Ale ani nejlevnější XC70 nepořídíte pod milion…

Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru