Sourozenci Toyota GT86 a Subaru BRZ (a v Americe ještě Scion FR-S) byli asi nejočekávanějšími přírůstky letošního roku mezi auty pro opravdové řidiče. Hlásají návrat ke klasice, nejsou to žádná přemotorovaná monstra plná elektroniky, která umí jet rovně, ale když po nich chcete zatočit, vznikne problém. Monstra, která na semaforech spráskají téměř cokoliv, ale jakmile přijde první zatáčka, ujede jim třeba i „obyčejný“ Suzuki Swift Sport, jehož skromnější výkon motoru dohání podvozek a brzdy. Tohle všechno ale v případě těchto trojčat zapoměňte! A jak to víme? Náročnému testu jsme podrobili jedno z nich – Toyotu GT86, kterou nám zapůjčil autorizovaný dealer Emil FreyToyota Černý Most.

Celý test by se dal jednoduše shrnout do několika slov: Toyota GT86 je extrémně zábavné auto a za jejím volantem si jízdu budete opravdu užívat. Řekne to vše, ale přece jen se pokusíme vám trochu osvětlit proč…

Základem zábavnosti je zcela jistě nízká hmotnost auta, kterou se podařilo udržet na dnes téměř nevídané hodnotě 1,3 tuny, atmosférický motor vpředu a pohon zadních kol. Ano, takové uspořádání má třeba i BMW M3, ale to je oproti GT86 opravdová šelma, nebo Hyundai Genesis, ale to je zase spíše GT než auto, se kterým budete každý víkend pilovat ideální stopu a hledat limity svoje i auta na oblíbených okreskách…

 

O pohon se stará dvoulitrový atmosférický boxer, na němž spolupracovaly automobilky Subaru i Toyota společně. Základ dodalo Subaru a Toyota se postarala o přímé vstřikování paliva. Výsledkem je výkon 147 kW/200 koní v 7 000 ot./min. a točivý moment 205 Nm v rozpětí 6 400 – 6 600 ot./min. GT86 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,6 a maximální rychlost je 226 km/h. Často slýchávám, že je to málo. A i první dojem z auta takový byl… Ovšem, kdo sedne do nového auta a jede s ním hned jako magor? Navíc tohle auto není o rychlosti, tohle auto je o ovladatelnosti.

Po pár desítkách ujetých kilometrů a sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu mě ale jízda ve správných (rozuměj vysokých) otáčkách přesvědčila o opaku… 😉 Když bude motor pracovat  do 5 tisíc otáček, nijak oslnivě jeho výkon nepocítíte. Roztočte ho ale nad 6 tisíc a poznáte peklo. Už tak sytý zvuk motoru ještě zhrubne a budete si připadat jako kdyby vás někdo zezadu nakopnul. Auto vystřelí a táhne až do omezovače, na který vás má upozornit blikající červená kontrolka v otáčkoměru. Ta je však nevýrazná a zasloužila by si umístění v zorném poli řidiče. Přístrojovému štítu dominuje otáčkoměr s digitálním ukazatelem rychlosti. Analogový rychloměr je kdesi v pozadí, ale stejně není potřeba… 😀

Lehkým zklamáním pro nás byly koncovky výfuku. Ty i přes svůj obrovský průměr (86 mm) neposkytnou řidiči, spolujezdci, ale ani kolemjdoucím žádný zvukový projev. A to je opravdu škoda! Jediné, co uslyšíte, je „pouze“ zvuk motoru. Ten je tak příjemný, že by si rozhodně zasloužil podpořit „zezadu“… Otevírá se tady alespoň prostor pro renomované tuningové společnosti.

A když už jsme u té kritiky, tak to vezmeme všechno najednou. Design je věc subjektivní, ale s mnoha lidmi jsme se shodli na tom, že auto jako celek je velmi povedené. Působí agresivně, má sexy tvary, ale originální litá kola se nám k autu příliš nehodí. Podle nás vypadají jako z benzínky a sportovní kupé by si zasloužila kola méně designová. Naštěstí to má vcelku jednoduché řešení… Porstě si koupíte nějaká lehčí a designově jednodušší 🙂 Trochu nepříjemný byl také vzor palubní desky, který se odrážel v čelním skle. No, a navigace s rádiem mi taky přišla úplně zbytečná… Zapnul jsem ji jednou, abych věděl, jestli vůbec funguje. 😀

Důležitější je třeba posez za volantem. Sedět budete v příjemně tvarovaných sportovních sedadlech. Sedíte extrémně nízko, volant je umístěn takřka kolmo a páky ruční brzdy i řadičky jsou umístěny opravdu blízko volantu. Tu správnou pozici za volantem si najdete hned! Už jen to samo o sobě vám dokáže navodit pocit závodníka… Je čas se rozjet. Vše potřebné se nachází kolem řadící páky. Před ní je startovací tlačítko a za ní jsou ovladače stabilizace. Ta má tři možné režimy. Můžete ji mít zapnutou, můžete ji mít ve sportovním nastavení, kdy vás nechá trochu sklouznout a až pak zasáhne a nebo, pokud na to máte „koule“, si ji můžete úplně vypnout. Ano, opravdu to jde! 🙂

To, že motor táhne až ve vyšších otáčkách jsme si už říkali, ale to, že vás auto v těch nižších nenutí jet rychle, jsme si neříkali. S GT86 nebudete mít problém pohybovat se po městě předepsanými rychlostmi. Vlastně možná trochu jo. Ve městě totiž poznáte opravdu tvrdé nastavení podvozku.

To se ale rázem změní na klikatých okreskách, kde se Toyota GT86 cítí jako ryba ve vodě. Tohle auto ke své zábavnosti nepotřebuje stovky koní výkonu. Tohle auto potřebuje vlásenky na úzké okresní silnici, odhodlání a těžkou pravou nohu… Ta obratnost a lehkost, která je z auta cítit hned po prvním otočení volantem, si vás získá, stejně jako posilovač řízení,  jehož odezvu pocítíte snad i zadkem. Rozjeďte se na plný plyn a sázejte rychlosti v krátkých drahách jednu za druhou. Před zatáčkou si podřaďte, jděte ostře na brzdy, které vás nechají lehce probrzdit a rozhodit si tak auto do „správného úhlu“, a nechte si lehký zadek uklouznout. Stačí totiž lehké kontra, aby se auto srovnalo a díky samosvornému diferenciálu vystřelilo vstříc dalším zatáčkám. Tohle chování „gé-té-čka“ je návykové a stává se z toho droga! Nebudete chtít přestat a budete hledat limity auta. Ty jsou hodně daleko, a i když nepoznáte, že přicházejí a auto se trhá do přetáčivého smyku, jednoduše ho do správného směru vrátíte. Ovladatelnost jednoduše na jedničku s hvězdičkou!

Smutní nebudete ani ze spotřeby paliva. Protože jde o relativně malý motor s atmosférickým plněním, nepřekročíte 20 litrů, ba ani 15 litrů. My jsme na konci testu na palubním počítači odečetli hodnotu 11,6 litru na 100 kilometrů a to jsme s autem podle předpisů s výjimkou města nejezdili. Výrobce udává hodnoty 10,4/6,4/7,8 litrů na 100 kilometrů.

Toyota GT86 je auto, do kterého se budete vždycky těšit. Auto, se kterým si užijete spoustu zábavy za relaitvně málo peněz, a které vás donutí být lepším řidičem, i když vám spoustu chyb odpustí. Musím se přiznat, že jsem zatím neřídil moc aut, která by ve mě nechala podobné pocity. Řídil jsem silnější, dražší, prestižnější auta, ale právě i ta „obyčejnost“ dělá tohle auto tak zábavným! Pokud uvažujete o koupi, pak vězte, že nebudete mít moc starostí s vybíráním výbavy. Nabízí se totiž v jediné variantě s jediným motorem a v podstatě i s jedinou převodovkou, protože automat si do takového auta pořídí jen naprostý BLBEC! Asi bych si Toyotu GT86 nekoupil jako jediné auto, protože se do něj více jak dva cestující nevejdou, zavazadlový prostor nenabízí nijak oslnivý objem, ale to v případě, že si ho pořídíte jako víkendovku, stejně řešit nemůžete! Základní cena je 799 900 a dostanete za to všechno…

Tak co? Už voláte autorizovanému dealerovi Emil FreyToyota Černý Most a objednáváte si ji? 😉

Jiný pohled automobilového “neodborníka”:

Toyota GT 86. Už ten název ve mně vzbuzoval mnohá očekávání. Když jsem ji uviděl, byla působivější než v mých opatrných představách. Nejsem klasický silniční pirát a jezdím (podle mého názoru) celkem rozumně. S touhle kráskou jsem měl okamžitě chuť aspoň na chvíli zapomenout, co je obsahem dopravních předpisů. V okamžiku, kdy jsem se posadil na sedadlo řidiče, to bylo ještě horší. Nefalšovaný sporťák, sedím nízko, sedadlo nádhera, všechno dostupné a blízko. Ještě před uvedením na trh jsem slyšel, že vášeň se vrací?! Až teď jsem pochopil autora těchto slov.

Toyota GT 86 je prezentovaná jako celosvětově nejkompaktnější čtyřmístný sportovní vůz s velmi nízkým těžištěm a optimálním poměrem výkonu a hmotnosti. Čtyřmístný? Možná přehnané sebevědomí.

Svým vzhledem i pořizovací cenou by mohla být Toyota GT86 skvělým dárkem bohatých rodičů jejich potomkům „za dobré výsledky“. Nepochybně je to překrásná „hračka“. Po několika kilometrech jsem si však uvědomil, že si s ní člověk musí umět hrát. To znamená, že bych ji nedoporučoval začínajícím řidičům. Nezkušeným by se tahle „mladá kobylka“ mohla snadno vysmeknout.

Mít ty peníze, asi bych si zase začal hrát. A často!

Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.