test-skoda-rapid-spaceback-monte-carlo-14-tdi-66-kW

Stejně jako Škoda Rapid, prošla modernizací v počátku letošního roku také kratší verze Škoda Rapid Spaceback. Vzali jsme si ji do redakčního testu. navíc ve velmi vhodně zvolené barvě, kterou doplňovaly černé doplňky výbavy Monte Carlo. O pohon se pak staral vznětový tříválec 1.4 TDI se 66 kW.

Pohonné ústrojí

Důkladnějšímu popisu toho, co se v rámci faceliftu změnilo, jsme se věnovali v prvních jízdních dojmech i v testu „dlouhé“ verze, změny to jsou stejně spíše kosmetické, proto tentokrát začnu rovnou u pohonu.

Pro Rapid i Rapid Spaceback se nabízejí výhradně přeplňované tříválce a čtyřválce s pohonem předních kol. Výkonově se pohybuje od 66 do 92 kW. A právě tím nejslabším motorem z nabídky bylo vybaveno testovací auto. Jde o tříválcový vznětový motor s výkonem 66 kW/90 koní a s točivým momentem 230 Nm.

 

test-skoda-rapid-spaceback-monte-carlo-14-tdi-66-kW-motor

Tento tříválec lze pořídit s manuální pětistupňovou a nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Cenový rozdíl je 35 tisíc Kč v neprospěch DSG. Pětistupňová manuální převodovka testovaného auta ale vůbec není špatnou volbou. Řazení je přesné, rychlosti na svá místa zapadají dobře, přesto by se šestka hodila, pomoci by mohla lepší dynamice.

Za volantem

Po startu se motor ozve poměrně hrubým zvukem, který se sice po zahřátí trochu ztiší, ale stále do kabiny proniká poměrně výrazně. Motor je naladěn tak, že maximum točivého momentu přichází až v 1 750 ot./min a podle toho se také při jízdě projevuje. Pokud ho nedržíte alespoň nad 1500 ot./min, příliš se mu nechce zrychlovat a jeho zvukový projev není z nejtišších. Po překonání této hranice se to zlepší. Zrychlovat bude docela obstojně těsně nad maximální povolenou dálniční rychlost, pak už mu dochází potřebná razance. Tempo 140 km/h si ale udrží za každých okolností, lhostejno zda jedete prázdní nebo plní nebo do kopce či z kopce. Maximální rychlost se udává 183 km/h.

Příjemná je spotřeba paliva, jejíž hodnoty mohou klidně začínat číslovkou „4“, jen pokud budete tlačit na pilu, připravte se na začátku na číslici „5“. Při běžné pohodové jízdě podle předpisů je motor velmi úsporný. Reálný dojezd tak díky 55litrové nádrži leží nad 1000 km.

test-skoda-rapid-spaceback-monte-carlo-14-tdi-66-kW-zadek

V testu „dlouhé“ verze jsme si stěžovali na tuhost podvozku na 17″ discích, testovaný Spaceback měl 16″ disky. Je to znát? Tvrdím, že ano a výrazně. Auto je měkčí a komfortnější. Nastavení podvozku je ale komfortní natolik, že v kombinaci s tuhou zadní nápravou způsobí občas ztrátu kontaktu zadních kol s vozovkou. Stává se to ale na nekvalitních silnicích při rychlejším tempu, při městském ježdění nebo při klidné jízdě se to nestane. Naprosto jisté tedy je, že z hlediska komfortu jsou 16″ disky jednoznačně lepší volbou než 17″.

V interiéru

Rapid je poměrně úzké auto, takže je potřeba počítat s tím, že pokud jste prostorově výraznější, je možné, že se vaše kolena budou dotýkat na jedné straně dveří, na druhé straně středového tunelu. Také mezi sedadly není až tolik prostoru a i samotná loketní opěrka je poměrně úzká. Pokud však máte postavu běžnou, deficit prostoru pociťovat nemusíte. Ocenil bych nastavitelnou bederní opěrku, to totiž sportovní sedadla verze Monte Carlo neměla. Prostor na zadních sedadlech je v případě obsazení dvojicí osob poměrně bezproblémový, potěší zejména prostor pro kolena. Prostřední místo je spíše nouzové.

Ačkoliv jde o zástupce nižší střední třídy, může mít některé prvky výbavy, které byly ještě donedávna vyhrazeny autům luxusním. Samozřejmostí je sice dnes i u těch nejlevnějších aut možnost vyhřívání předních sedadel, ale Rapid může mít vyhřívaná i zadní sedadla. Takové možnosti sice už před lety nabídky některé korejské vozy, ale stále to v nižší střední třídě není nic až tak běžného.

test-skoda-rapid-spaceback-monte-carlo-14-tdi-66-kW-interier

A co zavazadelník? Před ani po modernizaci se prakticky nijak neliší. Stále jde o jeden velký „Simply clever“ prvek. Nabídnout může dvojitou podlahu, ale také všudypřítomné háčky na upevnění různých sítí a podobných zádržných systémů. A nechybí ani „věšáčky“ na tašky. To aby se vám nákup při jízdě nevysypal po celém kufru. Jeho objem je 415 litrů v základním uspořádání, ale zvětšit se dá až na 1381 litrů.

Závěr a cena

Facelift Škody Rapid byl citlivý, decentní a jemný. Auto výrazněji neměnil, protože ho automobilka průběžně vylepšovala po celou dobu. Týká se to nejen Rapidu, ale také právě testovaného Rapidu Spaceback. Testovaný vůz vypadá velmi dobře díky výbavě Monte Carlo, které mu dodává cosi na sportovnosti, ale i stylu. Jenže přesně to mu na straně druhé ubírá nepříliš kultivovaný a dynamický motor. I ten má ale naopak i výrazné plusové body, těmi jsou jednoznačně příznivá spotřeba paliva.

Nejnižší cena Rapidu Spaceback začíná těsně pod 300 tisíci Kč, ale už v této výbavě se lze těšit i z několika velmi žádaných prvků výbavy, kterým jsou například klimatizace, rádio s USB, elektrická přední okna i zrcátka. Testovaný model 1.4 TDI ve výbavě Monte Carlo už v ceníku ale jako jedinou motorizaci nenajdete.

+
Nízká spotřeba paliva Hlučný a nepříliš agilní motor
Design výbavy Monte Carlo Hrubější projev motoru
S léty je lepší a lepším Úzký interiér
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Rapid Spaceback Monte Carlo
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1 422 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: přední
Výkon: 66 kW/90 koní při 3 000 – 3 250 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.6 s
Maximální rychlost: 183 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.4 / 3.7 / 4.0
Emise CO2: 105 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4 304 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor: 2 590 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 239 kg
Objem zavazadlového prostoru: 415 / 1 381 litrů
Ceník: ke stažení zde