Chudší sestřička Fabie ze Španělska? To byla první věc, co mě u Ibizy napadla. Ibiza je totiž postavena na stejné platformě jako škoda Fabia nebo VW Polo. Každého tedy napadne, že by tyto vozy měly být velmi podobné – chyba lávky. A proč? To se dozvíte v průběhu tohoto článku.

Dostala se ke mně Ibiza 1,4 63 kW ve výbavě Sport z roku 2006. Tento stupeň výbavy poskytuje vysoký standard, jehož součástí je ABS, posilovač řízení, palubní počítač, čtyři airbagy, klimatizace, všechna okénka v elektrice, elektrická zpětná zrcátka,  řadící páka a volant potažené kůží, rádio s CD a MP3 s možností ovládání na volantu a 16“ litá kola.

Hned jak jsem Ibizu uviděl, zaujal mě vydařený design. Jeden můj známý ho přirovnal k pumě připravené k útoku na svojí kořist. Celkový vzhled na mě působí svěže a dynamicky, navíc je umocněn pěknými koly. Karoserie byla bez koroze, ale kamínky za 90 000km se na ní podepsaly.

 

V interiéru každého zaujmou, i na delší cesty, pohodlná křesla s dobrým vedením a oporou v zatáčkách. Tříramenný volant se řadí spíše k menším. Přes jeho velikost se drží velice dobře. Když jsem prvně ovládání rádia na volantu, tak jsem si říkal „k čemu?“. Rádio je přeci v řidičově dosahu. Ovšem musím uznat, že na tuhle „vychytávku“ se velice rychle zvyká a už po prvních kilometrech jsem jí plně využíval. Palubní deska neurazí, ale ani nijak zvlášť nenadchne. „Budíky“ v kapličce mají červené podsvícení, evokující sportovnější ambice vozu. Samotné přístroje jsou přehledné a dobře čitelné.

Místa v interiéru je asi tak jako ve Fabii. Na předních sedadlech jsem neměl vůbec žádný problém, ovšem na zadních sedadlech je místa opravdu málo. Objem zavazadelníku je podprůměrných 267 litrů. Po sklopení zadních sedaček se jeho objem zvýší na 665 litrů, přesto mi kufr ve sportovně střižené Ibize postačoval ve všech ohledech.

Motor má v nižších otáčkách příjemně, pravidelný a tichý chod, avšak jakmile se ručička otáčkoměru přehoupne přes 3000 ot/min, zvuk se změní v ryze sportovní, přesto není „uřvaný“.  Sice to není nijak zvlášť výkonný motor, nicméně mě mile překvapil svojí pružností jak ve městě, tak i na dálnici. Maximální spotřeba se mi vyhoupla na 8-9l na dálnici, necelých 7l ve městě a na okreskách jsem byl schopný spotřebu stáhnout až na 5,5l. Mezi koncernovými atmosférickými 1,4kami je tato asi nejpovedenější.

Do této doby byla Ibiza ve své třídě lehce nadprůměrná, ovšem to jsme se ještě nedostali k jízdním vlastnostem. Je známo, že automobilka SEAT je zaměřena na sportovní a dravou jízdu, ovšem tato generace Ibizy se obzvláště povedla.  Podvozkově je trochu tvrdší a některé díry na silnici bych rád pocítil méně, ale podvozek funguje velmi dobře. Auto sedí perfektně jak v zatáčkách, tak na rovině a dokáže řidiče neobyčejně „podržet“ v krizových situacích. Kombinací přesného řízení a takto skvěle odladěného podvozku dokázal SEAT vyrobit perfektně ovladatelné a příjemně předvídatelné auto.

Ibiza je sportovně střižený hatchback, který není určený jen mladým sportovně laděným lidem, ale všem, kteří preferují jistotu a stabilitu na vozovce. Je tedy Ibiza chudší sestřička Fabie ze Španělska? Kdepak! Většinou lépe vybavená, mnohem zábavnější a bohužel u nás přehlížená.

Časté závady:  Selhávající cívky zapalování, mlžící se hlavní světlomety, vůle táhel příčných stabilizátorů.

Ceny náhradních dílů: Přední nárazník – 2 500 Kč, Přední blatník – 2 200 Kč, Přední světlomet – 2 400 Kč, Zrcátko – 800 Kč, Čelní sklo – 3 500 Kč

 

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.