Renaulty s přídomkem R.S. platí za velmi zábavné stroje. Bude takový ale aktuálně nejmenší z rodu Renault Clio R.S. 220 Trophy EDC? Podívali jsme se mu na zoubek v rámci týdenního redakčního testu.

Renault Clio R.S. nabízí již samo o sobě velmi působivé hodnoty, ale ve verzi 220 Trophy jde ještě dále. Číslovka v názvu prozrazuje výkon přeplňovaného čtyřválce v koních, zatímco Trophy naznačuje, že jde o pořádně přiostřené auto z limitované edice. Všechny vozy mají svá pořadová čísla na prazích (naše mělo číslo 0736).

test-renault-clio-rs-trophy-220-edc-p1

 

Trophy přidává hlavně technické změny, na designu se toho příliš nezměnilo, nejvýraznější změnou je červený nápis Trophy na předním nárazníku a nápisy na zadních dveřích. Technika však slibuje příjemné zážitky. Začněme motorem, jeho výkon je v tomto případě zvýšen z původních 147 kW/200 koní (při 6 000 ot./min) na 162 kW/220 koní (při 6 050 ot./min), s čímž souvisí také zvýšení točivého momentu z 240 Nm na 280 Nm. Zajímavostí je také to, že v Renault Sportu zvýšili maximální otáčky motoru z 6 500 na 6 800 za minutu.

Motor má potenciál, v nízkých a středních otáčkách o sobě nedá vědět nijak vulgárně, ale pokud ho začnete točit k červenému poli, vás úsměv na rtech se začne znatelně rozšiřovat. To, co motor i výfuk předvádějí ve sportovním režimu, zní skvěle. Motor totiž před červeným polem otáčkoměru prská, syčí a při přeřazení navíc obě koncovky výfuku pořádně zaburácejí. Hlasitost přitom není nijak přehnaná, okolí nebude obtěžovat, ale posádka si to užije dosyta.

Jen o motoru to samozřejmě není, nové je také naladění převodovky. Bohužel není na výběr a i Clio R.S. 220 Trophy se nabízí výhradně s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou označovanou jako EDC (Getrag). Dostala však nový software, který zrychlil řazení. Podle informací by to mělo být až o 50 %! Přesto není spojení řidiče s takovým autem s automatickou převodovkou tak intenzivní. V normálním a sportovním režimu převodovka sama přeřadí v červeném poli nahoru, v režimu RACE ne. Pro vaše pokyny jsou k dispozici páčky umístěné za volantem, nikoliv na něm, takže se neotáčejí. Jsou ale docela velké, takže k práci s převodovkou stačí. Stisknutím obou z nich najednou se aktivuje režim Launch Control.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Caddy Beach 2.0 TDI 110 kW (DSG)

test-renault-clio-rs-trophy-220-edc-p2

S přenosem výkonu na silnici pomáhá elektronický systém R.S. Diff, který do jisté míry nahrazuje samosvorný diferenciál. Je součástí stabilizačního systému ESC a fumguje tak, že přibrzďuje vnitřní kolo tak, aby se na to vnější dostalo více točivého momentu. Systém je funkční v normálním a sportovním jízdním režimu, v režimu Race, kdy se deaktivuje stabilizační systém, se tento systém deaktivuje také.

To, co na Cliu R.S. Trophy budete milovat na kvalitních okreskách, si nebudete příliš užívat ve městě. Podvozek je tužší, vlastně je docela tvrdý (zadní náprava je tužší o 40 %), navíc se předek ve srovnání s podvozkem Cup přiblížil o 20 mm více k asfaltu, zadek „jen“ o 10 mm. V kombinaci s 18″ koly se šlupičkami o rozměrech 205/40 R18 v základu tak vlastně nemá nerovnosti co tlumit. Ačkoliv je podvozek hodně tvrdý, tak na nerovnostech neodskakuje. Může za to zejména fakt, že tlumiče jsou na přední nápravě vybaveny hydraulickými dorazy, která právě uskakování kol zabraňuje. Na kvalitních okreskách oceníte také řízení, jehož převodový poměr byl zrychlen ze 14,5:1 na 13,2:1, nebo zábavnou „vlající záď“, která autu pomáhá zatočit. Nesmíte ale v půlce zatáčky zpanikařit, sundat nohu z plynu nebo dokonce začít brzdit, to by nemuselo dopadnout úplně dobře…

Mohlo by vás zajímat:  Test hybridu Hyundai Ioniq HEV

test-renault-clio-rs-trophy-220-edc-p3

Trochu zklamán jsem byl také ze spotřeby paliva. Jasně, pod kapotou je nafoukaná jedna šestka, ale při běžné jízdě se spotřeba pohybuje kolem 9-10 l/100 km. Podobné rozčarování ale přišlo také v testu Opelu Corsa OPC Performance, který jezdil za podobné hodnoty. V obou případech navíc výhradně na Natural 98. Když jsem se vydal na své oblíbené okresky, spotřeba rázem vystřelila nad 16 l/100 kilometrů. Palivová nádrž tak vydrží na 250 km, u čerpacích stanic budete poměrně častými hosty…

Interiér se od běžných verzí až zase tolik neliší, nejvýraznější změnou jsou sportovní, kůží čalouněná sedadla s logy Trophy s průvlaky na sportovní bezpečnostní pásy. Sériové bezpečnostní pásy jsou v červené barvě. Přiznám se však, že kůži bych raději vyměnil za nějaký jiný materiál, který by byl v horkých letních dnech nejen příjemnější na posez, ale také na nich bude váš zadek mnohem méně klouzat. Příjemný je systém RenaultSport Monitor zobrazující palubní telemetrický systém, který řidiči nabídne možnost nastavení řady funkci, jako je například citlivost pedálu akcelerátoru a podobně a nebo sledovat velkou spoustu možných dat – od přetížení, přes časy na kolo okruhu (v součinnosti s GPS) a spoustu dalších (to si ostatně můžete prohlédnout v galerii).

Mohlo by vás zajímat:  Evropská, světová i česká anketa Auto roku znají nominované vozy

Je velká škoda toho, že v předních světlech nenajdete LEDky nebo alespoň xenony, protože by s nimi auto nejen lépe vypadalo, ale také by s nimi bylo ve tmě mnohem lépe vidět. Musíme si počkat na modernizovaná auta, která jsou již „za rohem“, a která podobné „drobnosti“ přinesou.

Základní cena Renault Clio R.S. startuje na 576 900 Kč, za Trophy připlatíte – stojí od 629 900 Kč. Když takovou cenu srovnáme s podobnými vozy – například s Volkswagenem Polo GTI, SEATem Ibiza Cupra nebo Peugeotem 208 GTi, kteří jsou levnější – je sice Clio dražší, ale také sportovnější a „řidičtější“. Není ovšem tak „každodenní“ jako zmínění soupeři. Záleží tedy jen na vás, co preferujete…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Clio R.S. Trophy 220
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 618 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 162 kW/220 koní při 6 050 ot./min
Točivý moment: 260 (280 na 4. a 5. rychl. st.) při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.6 s
Maximální rychlost: 235 km/h
Převodovka: šestistupňová dvouspojková (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.6 / 5.1 / 5.9
Emise CO2: 135 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4 090 mm
Šířka: 1 945 mm (se zrcátky)
Výška: 1 420 mm
Rozvor: 2 584 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 279 kg
Objem zavazadlového prostoru: 300 litrů
Ceník: ke stažení zde
Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.