Range Rover Evoque

Asi největší rozruch u nadnárodní automobilky Jaguar Land Rover teď poutá exkluzivitka jménem SV Coupé. A to ji ještě nikdo ani neviděl. Naplno se luxusní dvoudveřový vůz odhalí na autosalonu v Ženevě. Dalším obletovaným je Velar, podle mnohých automobilových novinářů nejhezčí SUV současnosti. Řada Range Rover ale není jen o velkých a superhonosných modelech. Takový drobný Evoque je kompaktním ztělesněním britského automobilového šarmu.

Kalhoty nad pupek

Kupé, pětidvéřko nebo kabriolet. Ranger Evoque je karosářsky poměrně variabilní malý crossover. Za sedm let ho Land Rover prodal 700 tisícům lidem. Malý Range Rover je kovaně osobitý, žádný designový odvaz, jak lakují marketingové slogany. Ve vší počestnosti vidíte typicky britskou „konzervu“, žádný bezbřehý výstřelek. Svou nezaměnitelnou podobu drží Evoque už od roku 2011. Maximální úlet nabízí verze bez střechy. A je to tak dobře, klasika Land Rover šlechtí, Evoque má fungující šarmantní vizáž.

Pravda, tenhle mrňous není tak usedlý jako klasický mamutí Range Rover, a lehce agresivnější fasádu po zavalitém drobkovi převzal i Velar. Zepředu upoutají široké mřížky pod hlavními světly, která se rozšířily faceliftem před dvěma lety. Patří sem pruh mlhovek, ale kvůli odlišnému designu předního nárazníku ho musíte u motorizace Si4 oželet. Z boku překvapí velmi krátké převisy. Evoque je dlouhý 4370 milimetrů, mimochodem úplně stejně jako třeba skladný Opel Astra. Zato na šířku má téměř dva metry.

Range Rover Evoque

Parádní je úzké pásmo oken, linie dynamicky stoupá směrem dozadu. Páté dveře jsou plné až vysoko nad světla, jako by měl Range Rover vytažené kalhoty až nad pupek. Skrývá se za nimi úložný prostor o velikosti prostorných 575 litrů. Tady ostrouhá jak Mercedes-Benz GLC Coupé, tak třeba Audi Q3. Z obou aut ale uvidíte rozhodně víc ve zpětném zrcátku. Za volantem Range Roveru se musíte spoléhat hlavně na boční zrcadla, protože zadní okno simuluje průhled z ocelové pevnosti. Ještěže parkovací kamera má brilantní grafiku, a leč není natáčecí jako třeba u BMW 6 GT, které jsme testovali minulý týden, je skutečně pronikavě ostrá.

Přečtěte si také:  Audi pomocí kbelíku s vodou ukazuje, jak moc je nová generace A8 pohodlná - video

Malá Británie

Interiér je honosný, potažený kůží a obložený měkčenými plasty už od prostoru u kolen. Líbivě strohé palubní desce dominuje 10,2 palce velký displej, hezky velký a širokoúhlý „dotykáč“ s českou lokalizací (vtipné je, že palubní počítač česky už neumí) a s graficky pěkně vyvedeným systémem InControl Touch Pro. Radost pohledět. Nejprve mi vadilo, jak je displej zapuštěný hluboko do palubky (a zamrzelo, že není naklápěcí jako ve Velaru), ale zjistil jsem, že o hranu se dobře opírá zápěstí a prsty jsou pak v případě nutné manipulace za jízdy v klikání přesnější.

Na hlavní stránce operujete se čtyřmi základními dlaždicemi. Ukazující stav klimatizace, možnosti multimédií, spárování s telefonem a navigaci. Ploch je ale mnohem víc, „swajpujete“ mezi nimi jako na smartphonu. Displej je skvěle čitelný a velmi intuitivní. Jako prostředí Android. Ostatně, co se děje s Evoquem můžete sledovat i přes aplikaci v mobilním telefonu nebo třeba na svých hodinkách Apple Watch.

Range Rover Evoque

Konektivita je vyvedena stejně pečlivě jako prostorový zvuk deseti reproduktorů Meridian a dvoukanálového subwooferu. Sice je lehce komické, jak okázale jsou na každých dveřích dva proděravělé koláče, ale tuhle přebujelost celkem přesvědčivě přebije výkon 380 W a spolehlivě čistý zvuk. Na přání můžete mít až 17 reproduktorů s výkonem 825 W včetně subwooferu. Zvuk od britského výrobce Meridian najdete mimo jiné i v interiérech čtyřkolových stíhaček McLaren.

Přečtěte si také:  Test MINI John Cooper Works Clubman ALL4 (AT) + video

V Range Roveru Evoque se sedí skutečně vysoko, řidič má nadhled. Od spolujezdce ho odděluje masivní středová konzole protažená směrem k palubce. Vše je tu pěkně po ruce, bez zbytečného šátrání. Velké kruhové ovladače mají tuhý a plynulý tah, vůbec nepůsobí odfáknutě. Jen možná že těch tlačítek je až moc. Designovou perličkou je leskle černý joystick pro ovládání automatické převodovky. Je zapuštěný do konzole, vyjede při nastartování. Evoque ukazuje britskou designérskou školu v nejryzejší podobě.

Sportování bez tonutí

Evoque dostal pro letošní modelový rok nové dvoulitrové zážehové čtyřválce Ingenium. Vyvinuli je v anglickém Wolverhamptonu. Jednotka Si4 má twin-scroll turbodmychadlo se dvěma kanály pro přívod výfukových plynů, elektrohydraulické řízení sacích ventilů, přímý vstřik s tlakem 200 barů, nábojová kuličková ložiska a sílu na rozdávání – 290 koní v zápřahu v případě nejsilnější benzínové motorizace Si4 s točivým momentem 400 Nm.

Range Rover Evoque

S motorem spolupracuje devítistupňová automatická převodovka, která funguje naprosto skvěle. Hbité podřadí při náznaku zrychlení, motor točí vysoko, má vyloženě sportovního ducha. Stejně jako samotný motor, který hýří potenciálem, rozhýbe téměř třísethlavé stádo poměrně těžké, 1833 kilogramů vážící auto vždy a za jakékoli situace. Řízení je tuhé, až mě překvapilo jak, ale zároveň lpí na přesnosti, vazba na rotaci kol je perfektní. Malý Range Rover je vlivem svých rozměrů dobře ovladatelný, i v rychle projetých zatáčkách maximálně přilne k asfaltu.

Obuté dvacítky ale vytváří na palubě trochu větší diskomfort, než by zhýčkaný řidič čekal. Zejména při přejíždění příčných nerovností, dilatačních spár a podobně. Také tlumiče a odpružení není tak volné a měkké, Evoque neskrývá sportovnější ambice, někdy až moc okatě. V terénu Evoque využije skoro nulové převisy (a vzadu při karoserii ve stylu Dynamic až třicetistupňový nájezdový úhel) i asistenční systémy jako All Terrain Progress Control, udržující stabilní rychlost mimo vozovku, nebo Hill Descent Control pro sjíždění kopců. Auto si umí i samo změřit hloubku brodu, aby se neutopilo. Až na verzi eD4 se vznětovým dvoulitrem a výkonem 150 koní jsou navíc všechny další dostupné motorizace vždy spjaté s pohonem 4×4.

Přečtěte si také:  Test Nissan Micra IG-T 90

I tak valná většina malých evoqů bude spíš korzovat městské bulváry, Land Rover má pro terénní úmysly jiné zbraně. Evoque je prostě malý vkusný Brit s trochu drsnějším, ale stále tradičním a osvědčeným kukučem, líbezným interiérem a perfektním motorem, který si ale bez diskuze řekne kolem 11 litrů ve městě. Kombinovaně zvládne jezdit za osm a půl až devět. V základu navíc stojí silnější benzínový čtyřválec téměř milion a tři čtvrtě a příplatková výbava je poměrně bohatá. Pokud je takové i vaše konto a máte slabost pro britský šarm na čtyřech kolech, směle do showroomu.

+
Pohodlí na palubě Cena
Kompaktní rozměry Tvrdší podvozek
Výborný čtyřválec Spotřeba ve městě
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Range Rover
Typ: Evoque
Motor: 2.0 Si4
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 198 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech kol
Výkon: 213 kW/290 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.4 s
Maximální rychlost: 231 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.6 / 6.5 / 7.6
Emise CO2: 173 g/km
Objem nádrže: 68.5 litru
Délka: 4 370 mm
Šířka: 1 985 mm
Výška: 1 635 mm
Rozvor: 2 660 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 833 kg
Objem zavazadlového prostoru: 575 / 1 445 litrů
Ceník: ke stažení zde
Líbil se vám článek? Sdílejte ho!
  • 7
    Shares