test-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid

Test plug-in hybridu Hyundai Ioniq (2017)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 10. 2017


Hyundai se rozhodl přidat do nabídky model s alternativními palivy. Šel na to ale od lesa a připravil si verzi pro každého. Model Ioniq totiž nabízí jako hybrid, plug-in hybrid, ale i jako elektromobil.

Hybridní verzi jsme už zkoušeli před několika měsíci, tentokrát jsme se zaměřili na plug-in hybrid. Hyundai chce navíc do roku 2020 představit 14 ekologických modelů, z toho pět hybridů, čtyři plug-in hybridy a jeden elektromobil s palivovými články.

Plug-in hybrid vypadá jako hybrid

Z hlediska vnějšího designu se od sebe hybrid a plug-in hybrid prakticky neliší, jde jen o detaily. Výrazněji se odlišuje pouze čistě elektrická verze, ta na první pohled zaujme plnou maskou.

test-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid

Všem verzím je ale společná velmi dobrá aerodynamika. Karoserie sice vypadá poměrně odvážně, ale nejde o nic přehnaně futuristického. Výsledkem je součinitel odporu vzduchu Cx jen 0,24.

Změny hybridní a plug-in hybridní verze nejsou nijak velké ani v interiéru. Na první pohled vlastně ani nepoznáte, že sedíte v elektrifikovaném autě. Jediné, co by toto mohlo naznačit, jsou modré doplňky – například rámečky výdechů klimatizace, proužky na sedadlech a nebo okolí startovacího tlačítka. Detailnější pohled prozradí také tlačítko EV/HEV vedle řadící páky a nebo grafiku palubních přístrojů se stavem dobití baterií a nebo „ekonoměru“.

Pohonné ústrojí

O pohon vozu se stará benzinový motor 1.6 GDI s výkonem 77.2 kW/105 koní a točivým momentem 147 Nm, který je doplněn o synchronní elektromotor s permanentním magnetem se 44.5 kW/60 koňmi a 170 Nm. Celkový výkon hybridního systému udává automobilka shodný jako má hybridní verze, tedy 104 kW/141 koní. Pohonné ústrojí v tomto případě spolupracuje se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou 6DCT a pohání kola přední nápravy.

test-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid

Hyundai Ioniq PHEV zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,6 sekundy a maximální rychlost se zastaví na 178 km/h. Nejen takto „na papíře“, ale ani v praxi nejde o nijak agilní auto a na rychlou nebo dokonce sportovní jízdu se vůbec nehodí. O to u ekologického auta ale samozřejmě stejně nejde. V reálu ale Ioniq PHEV potěší spotřebou paliva. Tu automobilka sice udává jen 1,1 l/100 km v kombinovaném režimu, ale to je naprosté sci-fi. Dá se (i po vybití baterií) však jezdit kolem 5 l/100 km.

Pokud vás baví pozorovat svoje schopnosti za volantem co do úspornosti jízdy, nabízí pro vás Hyundai Ioniq – ostatně jako většina ostatních hybridů – sledování toků energií (jízda na elektřinu, rekuperace, jízda na benzin apod.), ale také například historii a vývoj spotřeby paliva v čase (pamatuje si poslední 4 dny). Umí na mapě zobrazit (některé) dobíjecí stanice či graficky znázornit přibližný dojezd výhradně na elektřinu.

Jezdíme na elektřinu

Elektrická energie se ukládá do 8,9 kW/h lithium-ion polymerového akumulátoru, který podle Hyundaie umožní čistě elektrický dojezd až 63 km. A to je údaj, který se od našich praktických zkušeností příliš neliší, protože šest desítek kilometrů lze v čistě elektrickém režimu – samozřejmě při velmi úsporné jízdě – běžně dojet.

test-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid

Již zmíněným tlačítkem EV/HEV se dá přepínat to, zda bude Ioniq využívat výhradně elektřinu (pokud je akumulátor dostatečně nabitý) a nebo bude do akce více zapojovat benzinový motor. I pokud zvolíte HEV, tedy hybridní režim, spalovací motor bude po většinu času deaktivovaný. I na elektřinu totiž Ioniq PHEV dokáže obstojně akcelerovat. V EV režimu (v tom čistě elektrickém) se spalovací motor spustí pouze při potřebě maximální akcelerace a nebo po vybití akumulátorů.

Ačkoliv auto umí rekuperovat, není to nic moc. Intenzita rekuperace se nedá nijak regulovat a ani nijak nastavit. Jediným fíglem, jak rekuperaci zvýšit a intenzitu „brzdění elektromotorem“ zintezivnit, je přepnutí řazení převodovky do „manuálního módu“. Ani tak ale energie v bateriích nijak výrazněji nevzrůstá. Je možné baterie dobít pouze natolik, že pomáhají při rozjezdu a nebo při zrychlování.

Auto lze dobíjet z běžné domácí zásuvky, ale také na nabíjecích stanicích. K tomu jsou dva kabely, které mají své praktické zapínací boxy. Nejrychleji lze Ioniq PHEV dobít na dobíjecí stanici, což zabere minimálně dvě a čtvrt hodiny. Z domácí zásuvky to z prázdné do plné baterie trvalo více než tři hodiny.

test-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid

Závěr a cena

Plug-in hybridy mi dávají vlastně největší smysl ze všech těch elektrifikovaných verzí. Jde o auta, která vlastně přes týden dokáží splnit většinu cest výhradně na elektřinu, protože čistě elektrický dojezd je u tohoto auta reálně kolem 50-60 kilometrů, ale zároveň nejste jako u elektromobilu omezeni nutností plánovat cestu s ohledem na výskyt dobíjecích stanic. Dobíjení elektromobilu navíc cestu zdržuje a prodlužuje. Hyundai Ioniq PHEV také docela příjemně jezdí, má pohodlně nastavený podvozek (pocitově lépe než hybrid) a je docela prostorný, i když zavazadlový prostor je menší než má „obyčejný“ Ioniq hybrid.

Ale co za to? Elektrifikované modely jsou obecně nákladnější záležitostí a jinak tomu není ani v tomto případě. Základní cena startuje na 879 990 Kč, což je o 180 tisíc korun více než u hybridu a je to zároveň stejná cena, kterou chce Hyundai v České republice také za elektrický Ioniq.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Spotřeba paliva,Letargický projev motoru
Bohatá výbava,Menší zavazadlový prostor
Čistě elektrický dojezd až 60 km,Vyšší cena
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,Ioniq HEV (hybrid)
Motor:,1.6 GDI HEV
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 580 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín + elektromotor
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,77.2 kW/105 koní při 5 700 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,147 Nm při 4 000 ot./min
Výkon elektromotoru:,44.5 kW/60.5 koní
Točivý moment elektromotoru:,170 Nm
Celkový výkon:,104 kW/141 koní při 5 700 ot./min
Celkový točivý moment:,? Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,10.6 s
Maximální rychlost:,178 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (6DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.1
Emise CO2:,26 g/km
Objem nádrže:,43 litrů
Délka:,4 470 mm
Šířka:,1 820 mm
Výška:,1 450 mm
Rozvor:,2 700 mm
Pohotovostní hmotnost:,1570 – 1625 kg
Objem zavazadlového prostoru:,341 / 1401 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru