test-bmw-530-plug-in-hybrid

Test plug-in hybridu BMW 530e iPerformance

Autor: Pavel Srp - 10. 12. 2017


BMW řady 5 je autem, které dokáže splnit přání prakticky jakémukoliv typu řidiče. Chcete supervýkonný sedan? Není problém! Chcete úsporný nafťák? Ani to není problém. A neb byste snad chtěli elektrifikovaný pohon? Ano, i pro vás BMW v nabídce něco má. A právě na poslední variantu se podíváme v testu.

Do něj totiž dorazila plug-in hybridní verze BMW 530e iPerformance, která kombinuje elektromotor a přeplňovaný benzinový dvoulitr. Překvapí ale nejen úsporností a schopností dojet čistě na elektřinu desítky kilometrů, ale také dynamikou.

Design

Některé značky nechtějí, aby se jejich elektrifikované modely příliš lišily a přesně tak je tomu u BMW. Plug-in hybridní pětku od té se spalovacími motory odlišuje jen několik drobností. Ty zaujmou především zkušené oko, laikovi prakticky nic neprozradí.

test-bmw-530-plug-in-hybrid

Plug-in hybridní verze modelů BMW mají modré lamely mřížky chladiče (ty jsou navíc aktivní a reagují na teplotu motoru), modré středy kol, logo „i“ na předních blatnících, nepříliš nápadné nápisy „eDrive“ na C-sloupcích a samozřejmě označení na zádi – v tomto případě „530e“. Všimnout si lze také krytky dobíjecí zásuvky mezi předním kolem a A-sloupkem na řidičově straně.

Příliš odlišností není ani v interiéru, opět se hraje spíše na decentnost. Po otevření dveří si lze všimnout osvětlených prahových lišt s nápisem „eDrive“ a tlačítka jízdních režimů eDrive pro využití elektřiny hned vedle volby běžných jízdních režimů. Největší změna je v kapličce přístrojů, kde kromě loga „eDrive“ přibyl také ukazatel stavu nabití baterie či „ekonoměru“ jízdy na elektřinu.

Pohonné ústrojí

Plug-in hybridní pětku pohání stejná kombinace benzinového motoru a elektromotoru jako menší BMW 330e iPerformance. Základem je čtyřválec s přeplňováním a objemem 2.0 litru. Jeho výkon odpovídá verzi 520i, nabízí 135 kW/184 koní a 320 Nm točivého momentu. Ten doplňuje elektromotor se 70 kW/95 koňmi a s točivým momentem 250 Nm. Celkový kombinovaný výkon je 185 kW/252 koní a maximální točivý moment vrcholí 420 Nm. Díky tomu dokáže BMW 530e iPerformance zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a je schopné jet maximální rychlostí až 235 km/h.

test-bmw-530-plug-in-hybrid

Motor je standardně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou a s pohonem zadních kol. Za pohon všech kol xDrive si nemůžete ani připlatit. Zajímavé ale je, že elektromotor je umístěn ještě před převodovkou, takže umožňuje použití různých převodů i pro jízdu v čistě elektrickém režimu. Jenže i díky tomu nebyla nutná instalace měniče točivého momentu, což ušetřilo nějakou hmotnost, kterou původně přidal elektromotor.

BMW tvrdí, že plug-in hybridní 530e iPerformance ujede na jednu nádrž až 650 kilometrů, k čemuž se dá připočítat až 50 kilometrů v elektrickém režimu. Realita je taková, že dojezd čistě na elektřinu je kolem 40 kilometrů. Ale ani to není špatné. Spotřeba benzinu se na konci testu pohybovala kolem sedmilitrové hranice.

Jak jezdí?

Pokud jsou baterie nabité, využívá v automatickém režimu práce s elektrickou energií pohon hlavně elektromotor. Má poměrně velkou sílu a je schopen zrychlovat i v případě většího sešlápnutí pedálu plynu. Ještě intenzivnější je to samozřejmě v elektrickém jízdním režimu, kdy se spalovací motor do práce zapojí pouze v případě, že „prošlápnete“ pojistku pod plynovým pedálem, auto si totiž v tu chvíli myslí, že potřebujete co nejvíce zrychlit. Druhou možností je samozřejmě vybití baterií. Ty se sice dobíjejí i při jízdě – rekuperací a nebo speciálním jízdním režimem – ale přidají pouze kilometry, které byste spočítali na prstech jedné ruky a to hlavně v případě, že byste byli nešikovný dřevorubec. Více informací o elektrických jízdních režimech eDrive si můžete přečíst ZDE.

test-bmw-530-plug-in-hybrid

Díky tomu, že elektromotor má poměrně slušný točivý moment, jenž je navíc dostupný kdykoliv, jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu okamžité. Auto na nic nečeká a začne vždy bez prodlení zrychlovat. Jemně, s citem, ale hned. Elektromotor tu totiž vykrývá ty situace, kdy není turbodmychadlo dostatečně roztočeno výfukovými plyny, protože převodovka drží motor v nízkých otáčkách, a nebo spalovací motor k jízdě zrovna není potřeba. Maximální rychlost na elektřinu je omezena na 140 km/h.

Pokud budete držet akumulátory před jízdou nabité (nabíjet lze i doma z běžné 230V zásuvky), pak počítejte s tím, že čistě elektrický dojezd se bude pohybovat kolem 40 kilometrů. Po celou tuto dobu se spalovací motor vůbec nemusí spustit (ačkoliv se vždycky nějaká situace najde…), a na palubě je při jízdě perfektní klid. Slyšet bylo pouze odvalování zimních pneumatik. Klid a ticho si v BMW 530e iPerformance budete opravdu užívat.

Jenže díky poměrně vysokému kombinovanému výkonu nedělá tomuto autu problém ani dynamická jízda, jakkoliv vás k ní nic nutit nebude. A vzhledem k tomu, že jde stále o BMW s pohonem zadních kol, dopřeje vám i vcelku slušnou zábavu za volantem. Jen ty brzdy jsou prostě bez citu…

test-bmw-530-plug-in-hybrid

BMW řady 5 se mezigeneračně hodně změnilo co do podvozku a ačkoliv nemá vzduchové odpružení jako vrcholná řada 7, místy je komfort a pohodlí obou vozů na hodně podobné úrovni. Přes některé nerovnosti se přenáší s lehkostí a přitom jsou kola stále spojena s povrchem. A platí to jak pro cestování po městě, tak i mimo něj, ale i na dálnicích.

Závěr

BMW 530e iPerformance je dnes šestým modelem, který toto označení používá. Jejich počet se navíc bude neustále zvyšovat. Příjemné v tomto případě je, že elektromotor tu nezabil zábavnost a neudělal z auta ekologické přibližovadlo do města. I díky elektromotoru je totiž auto při jízdě velmi příjemné, protože zrychlení je k dispozici bez čekání – elektromotor nečeká na žádné ideální otáčky, nečeká na to, až se turbodmychadlo roztočí výfukovými plyny. Navíc dokáže snížit náklady na jízdu. Vždyť nabití 9,2kWh baterie stojí při průměrné ceně 3,80 Kč/1 kWh stojí cca 34 Kč a ujedete na ni kolem 40 km.

A tohle auto na tom není nijak špatně ani cenově, politika značky docela potěší. Pokud se podíváme do ceníku, zjistíme, že 530e s cenou od 1 500 200 Kč stojí mezi benzinovými verzemi 530i (135 kW/184 koní: 1 420 900 Kč) a 540i (250 kW/340 koní: 1 583 400 Kč), ale také mezi naftovým čtyřválcem 525d 170 kW/231 koní: 1 483 300 Kč) a šestiválcem 530d (195 kW/265 koní: 1 557 400 Kč). Ceny všech vybraných modelů jsou pouze pro verze s pohonem zadních kol a jsou s DPH.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Klid a ticho v interiéru,Na zadních sedadlech by mohlo být více místa
Komfortní podvozek,Vyšší hmotnost
Cena,Nelze s pohonem všech kol
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30|70″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,530e iPerformance
Motor:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín + elektřina
Pohon:,zadních kol
Výkon spalovacího motoru:,135 kW/184 koní při 5 000 – 6 500 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,320 Nm při 1 350 – 4 250 ot./min
Výkon elektromotoru:,65 kW/88 koní
Točivý moment elektromotoru:,250 Nm
Celkový výkon:,185 kW/252 koní
Celkový točivý moment:,420 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.2 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.9 l/100 km
Emise CO2:,44 g/km
Objem nádrže:,46 litrů
Délka:,4 936 mm
Šířka:,1 868 mm
Výška:,1 483 mm
Rozvor:,2 975 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 770 kg
Objem zavazadlového prostoru:,410 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru