Test Nissan X-Trail 2.0 dCi 177 Xtronic All Mode 4×4-i

Autor: Pavel Srp - 18. 4. 2017


Nissan X-Trail je vcelku velké auto, ale až donedávna ho poháněl pouze vznětový čtyřválec s objemem 1,6 litru a nepříliš vysokým výkonem 130 koní. To se teď mění a pod kapotou může být i potentnější dvoulitrový turbodiesel. Podívali jsme se mu na zoubek.

Do testu jsme si vybrali tu nejlepší konfiguraci, tedy dvoulitrový vznětový čtyřválec s výkonem 130 kW/177 koní, s točivým momentem 380 Nm, pohonem všech kol a bezestupňovou převodovkou CVT.

V nabídce je i slabší vznětová jednotka 1.6 dCi se 130 koňmi, u níž však nelze kombinovat pohon všech kol a automatickou převodovku. Vybírat lze také benzínový přeplňovaný čtyřválec 1.6 DIG-T se 160 koňmi, pohonem předních kol a manuální převodovkou.

Pohonné ústrojí: nový motor?

Zvýšení objemu, výkonu i točivého momentu v nás vyvolává velká očekávání. Nissan není jedinou značkou, která takový krok učinila. Poslední dobou se tímto směrem ubírá čím dál tím více automobilek. Na svědomí to má zejména nová metoda Evropské unie o měření škodlivých emisí. Volkswagen například Amaroku přidal dokonce navíc dva válce a litr objemu.

V případě X-Trailu je první start motoru poměrně hlučný, skoro až „traktorově“. Se vzrůstající teplotou se sice trochu utiší, ale stále je hodně slyšitelný. Může za to zejména fakt, že konstrukčně jde o starší motor, který poháněl už předchozí generace X-Trailu (v galerii najdete srovnávací fotky exteriéru). Byl ale upraven tak, aby splňoval emisní normu Euro6, jde zejména o doplnění zásobníkového katalyzátoru oxidů dusíku LNT (Lean NOx Trap).

Samotný motor, ač má papírově výkonu poměrně dost, není příliš agilní. Jeho zátah je lineární, ale pocitově poměrně mdlý. Neznamená to však, že by Nissan X-Trail byl líný. Jde jednoznačně o lepší volbu, než kterou je menší 1.6 dCi.

Něco z agility sebere také bezestupňová CVT převodovka – u Nissanu nazvaná jako Xtronic. Jízda s ní je ale prostá jakýchkoliv cukání nebo prodlev při řazení. Díky konstantním otáčkám nicméně výkon motoru maskuje.

Menší motor 1.6 dCi vyniká velmi nízkou spotřebou paliva, to se ale u testovaného dvoulitru změnilo. Ačkoliv Nissan u testované verze slibuje spotřebu kolem rovných 6 l/100 km, palubní počítač ukázal po více než 600 najetých kilometrech ukázal 8,4 l/100 km.

Jízda

X-Trail je kusem auta, na délku měří více než 4,6 metru, na šířku má více 1,8 metru a vysoký je přes 1,7 metru. S ohledem na tyto rozměry bylo třeba naladit také podvozek. Ten je přitom kombinací klasických pružin a tlumičů, není a ani za příplatek nemůže být adaptivní. Podvozek je při přejezdu nerovností tužší, ale auto se přesto do zatáček naklání. Pokud by na autě nebyly 19″ kola s vcelku nízkými pneumatikami, dal by se snad podvozek označit jako velmi komfortní. Disky s takovým průměrem jsou však ke dvěma vyšším výbavám v základu.

Pohon všech kol All Mode 4×4-i není u Nissanu žádnou novinkou. Jde o systém, ve kterém jsou primárně poháněna kola přední nápravy, k nimž lze pomocí otočného ovladače připojit také pohon zadní nápravy a to buď automaticky v případě potřeby a nebo „na stálo“: 2WD, Auto a LOCK. V režimu 2WD jsou poháněna výhradně kola přední nápravy, režim AUTO jsou primárně poháněna přední kola, k nimž se v případě potřeba jako je ztráta adheze, prokluz a podobně přidává pohon zadní nápravy a konečně režim LOCK sepne čtyřkolku (do rychlosti 50 km/h) a rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle potřeby a aktuálních podmínek.

V režimu 2WD, ale do jisté míry i v Auto je Nissan X-Trail nedotáčivý. Do zatáček je třeba vjíždět pomalu, klidná jízda autu nicméně stejně sedí nejvíce.

Závěr

Dvoulitrový motor do X-Trailu patří, auto s ním funguje tak, jak se sluší a patří. Na rozdíl od menší jedna šestky nabízí mnohem lepší pružnost, ačkoliv výkon do jisté míry maskuje použitá bezestupňová převodovka. Motor by snad snesl jen o něco tišší projev.

Základní cena Nissanu X-Trail začíná na 515 500 ve verzi s motorem 1.6 DIG-T, s motorem 1.6 dCi za něj zaplatíte minimálně 574 500 Kč a s novým dvoulitrem musíte ještě přihodit na akčních 737 000 Kč. Jde o verzi s manuální převodovkou a pohonem všech kol, za převodovku Xtronic se připlácí 60 tisíc Kč. Základní cena testovaného vozu je v nejvyšší výbavě Tekna stanovena na 917 000 Kč. Jde však o vůz v plné výbavě.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Zvýšení objemu motoru,Průměrná jízdní dynamika
Bohatá výbava verze Tekna,Hlučnější projev motoru
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Nissan
Typ:,X-Trail
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,130 kW/177 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment:,380 Nm v 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.0 s
Maximální rychlost:,196 km/h
Převodovka:,bezestupňová Xtronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.4 / 5.8 / 6.0
Emise CO2:,158 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 640 mm
Šířka:,1 830 mm
Výška:,1 715 mm
Rozvor:,2 705 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 720 kg
Objem zavazadlového prostoru:,550 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru