Lexus začátkem letošního roku představil výbavu s názvem F Sport, která standartní karoserii mění na karoserii, která ve zpětném zrcátku jako by říkala: „Uhni, se mnou si nezahrávej!“ Designové změny nejsou vulgární, ale jsou sexy. A proč o tom mluvím? Je to jednoduché. V redakční garáži nám pro minulý týden zaparkoval Lexus CT200h F Sport.

Přídomek F Sport, jak by se mohlo zdát, z auta neudělá sportovce duší, ale ‚pouze‘ tělem… Oproti standartnímu Lexusu CT200h dostanete o mnoho více výbavy, a hlavně agresivnější nárazníky, nové prahové nástavce, 17″ kola v tmavém odstínu, která skvěle doplňovala bílý perleťový lak (příplatek 20 000 Kč) testovaného auta nebo karbonové obložení interiéru či černé čalounění střechy a sloupků (výčet prvků je samozřejmě o hodně bohatší). Zapomenout ale nesmíme ani na sportovní podvozek, který pro nás byl největším překvapením z celého auta.

 

Pod kapotou tedy zůstalo vše ‚při starém‘. Lexus CT200h pohání hybridní ústrojí. Prim hraje klasická atmosférická čtyřválcová „osmnáctistovka“ (73 kW) doplněná o elektromotor (60 kW). Dohromady to po odečtení ztrát znamená 100 kW/136 koní. Maximální rychlost je 180 km/h a na „stovku“ se auto z místa dostane za 10,3 sekundy.

Na první pohled by se mohlo zdát, že to nejsou nijak oslnivé údaje, ale v praxi se projeví nástup točivého momentu elektromotoru v podstatě od nulových otáček. Pocitově vám sice pořád přijde, že auto moc nezrychluje, ale to má na svědomí projev bezestupňové převodovky E-CVT, která vytočí motor do vysokých otáček a drží ho tam dokud nohu z plynového pedálu nesundáte. Ručička na rychloměru však stoupá celkem rychle.

To, kde ztrácí převodovka E-CVT při akceleraci, dožene při klidné jízdě po městě. Nebude řidiče obtěžovat přařazováním a případným cuknutím, ale jízda bude opravdu plynulá. Pokud při rozjezdu nebudete ‚tlačit na pilu‘, pojedete navíc pouze na elektrický pohon. Když vám náhodou noha ztěžkne nebo elektrická „šťáva“ dojde, samočinně se spustí spalovací motor, aby baterie dobil. Ovšem tak, že to mnohdy ani nezpozorujete.

Nejlépe se hybridy cítí ve městě, a Lexus CT200h není výjimkou. Mimo město a na dálnici jsme s ním ale vyrazili také. Když vyjdete na okresky, připravte se na to, že nejlepší bude projet je stylem ‚kochám se‘. Reakce na plyn jsou mdlé, brzdy brzdí „na dvakrát“ (nejdříve rekuperují, až pak brzdí) – nezlepší se to ani při zvolení jízdního režimu (vybírat můžete z: Eco, Normal a Sport) Sport. Po jeho aktivaci zčervená (jinak modré) podsvícení budíků a místo ekonoměru se v jejich levé části objeví otáčkoměr. Reakce na plyn se nezrychlí, pouze ztvrdne řízení, citu v něm však nepřibude. Podvozek a jeho tvrdší nastavení by ale rychle projíždět zatáčky chtěl… Jenže, koupí si někdo hybrida, aby s ním řezal zatáčky?!

Myslím, že ne. Spíše si bude chtít užívat klid a pohodu na ‚palubě‘, kterou mu Lexus rád dopřeje. V interiéru lze nalézt jen ty nejkvalitnější materiály, kaplička budíků je obšitá kůží a ergonomie a rozmístění ovladačů jsou příkladné. Trochu nezvykem pro mě bylo ovládání navigace a palubního systému ovladačem s joystickem. Tím ovládáte kurzor myši jako na klasickém počítači. Je to netradiční, ale určitě příjemnější, pohodlnější a rychlejší než otáčet ‚kolečkem‘ a posouvat se po jednom políčku. Ani na nedostatek prostoru si nemůže posádka stěžovat. Ovšem nic není bez chyby… Trochu problém jsem měl s výhledem z auta. Z místa řidiče jsem mezi zpětným zrcátkem a displejem navigace měl celkem málo místa, takže bylo potřeba se občas pokroutit jako gymnastka, abych viděl, co se před autem skrývá. Nic, na co by se nedalo zvyknout, ale…

…stejně vše negativní zastíní spotřeba paliva. Ta se dá bez problémů při běžné jízdě udržet mezi 5 a 6 litry na 100 kilometrů. Můžete samozřejmě jezdit i u spodní hranice čtyř litrů, ale to jen za předpokladu, že se po městě budete ploužit, budete na semafory dojíždět z dálky na volnoběh a rekuperovat energii nebo se rozjíždět tak, že by vás ‚překlouzal‘ i šnek. Lexus udává spotřebu hodně optimistických 4,1 litru na 100 km ve městě, 4,0 litru na 100 km mimo něj a 4,1 litru v kombinovaném provozu. Bojím se, že za takové hodnoty opravdu jezdit nebudete. Nám na displeji na konci testu svítila hodnota 5,5 litru při zcela běžné jízdě.

Jak tedy týden za volantem Lexusu CT200h F Sport shrnout? S paketem F Sport jde o hodně sexy auto, které překvapí kvalitou zpracování nebo použitými materiály, nabídne dostatek prostoru, nezkazí vám image a ve městě vyleká pár chodců… 🙂 Snad jen objem zavazadlového prostoru by mohl být velkorysejší, protože 275 litrů ve standartním uspořádání, ani 985 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel (do roviny), není příliš oslnivý údaj. Lexus CT200h stejně budou, podle mě, kupovat manažeři jezdící v limuzínách LS nebo SUVéčkách RX jako druhé auto do rodiny pro manželku nebo odrostlé děti.

Základní cena modelu CT začíná na 699 tisících Kč za provedení Comfort. Náš Lexus CT200h F Sport vyjde na základních 869 000 Kč, s příplatky za navigaci a další „drobnosti“ se cena vyšplhala na „baťovských“ 999 tisíc Kč…

Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.