Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi (AT)

Autor: Jan Karlík - 6. 3. 2016


Kia Cee’d je na našem trhu stálicí. Aktuální provedení navíc můžete na našich silnicích potkávat už něco málo přes tři roky. Nicméně nedávno prošly všechny karosářské verze oblíbeného modelu faceliftem. Do naší redakce se k testu dostává navíc ve slušivém kabátku. Přestože se pod kapotou nachází nejsilnější naftový motor, se svými 136 koňmi do vrcholného modelu GT, který disponuje výkonem 204 koní (a benzínovým motorem), ještě něco ztrácí. Přitom podle exteriéru byste si mohli tento Cee’d snadno splést. Jak se nám naftové provedení s paketem GT Line líbilo, zjistíte na následujících řádcích.

Test Kia Cee'd SW (1)

Zůstaňme u exteriéru, ten je totiž pro tuto verzi klíčový. Paket GT Line propůjčuje jinak vcelku běžnému modelu vzhled té nejsilnější verze, kterou Kia nabízí. Cee’d GT vám bude připomínat velmi podobný nárazník, který disponuje celkem osmi LED pro denní svícení ve tvaru ledových kostek, jiný je také zadní nárazník s difuzorem a dvojitou koncovkou výfuku, která má na poměry vozu dost masivní průměr. Nová jsou také povedená 17” litá kola. Kia Cee’d SW v této verzi vypadá vážně dobře a patří k tomu líbivějšímu v tomto segmentu. Paket GT line přidává také sportovněji naladěný podvozek, ale k tomu se ještě vrátíme.

Interiér vozu už není tak zajímavý jako exteriér. Nechápejte mě špatně, je to myšleno pouze vzhledem k výbavové linii. Že se jedná o toto provedení poznáte pouze podle ozdobné lišty po otevření dveří předních cestujících a podle vzoru prošívání střední části sedaček. Jinak tu není nic, co by vás upozorňovalo na jistou sportovnost tohoto provedení. To však nic nemění na tom, že kabina Cee’du je velmi příjemný prostor. Na většině míst se setkáte s příjemnými materiály a i ty části, které nejsou na první pohled úplně lákavé, jsou dobře zpracované a na dotek příjemné. Co je také důležité, je to, že nikde nic nevrže a nevydává pazvuky. To ani při přejezdu nerovností. Ani zpracování interiéru a slícování materiálů není co vytknout.

Interiér působí moderně, z velké části za to může kaplička s budíky. Mají perfektní grafiku a ty krajní (rychloměr a palivoměr) jsou analogové a ukázkově podsvícené. Prostřední rychloměr kombinovaný s palubním počítačem je digitální. Což by v této třídě mohl být zcela oprávněně důvod k obavám kvůli šetření a horšímu provedení displeje. Veškeré obavy Kia rozpráší hned po prvním otočení klíčku. Grafika je perfektní, displej má velmi jemné rozlišení a funguje výborně ve všech světelných podmínkách.

Test Kia Cee'd SW (3)

Celkově se dá kabina Cee’du považovat za ukázkové pracoviště, nicméně je tu pár ale. Zůstaneme v okolí budíků, kde musím zmínit volant. Snaží se o sportovní dojem, nicméně k tomu mu chybí tlustší věnec. Tento je velmi úzký a byť je potažený kůží (v místě úchytu dokonce perforovanou), je dost tvrdý. Po delší jízdě si uvědomíte další nedostatek, a to v podobě sedadel. Nebudu jim vyčítat minimální boční vedení, i v této variantě by měly uznávat spíše pohodlí. A tam je právě ten problém. Mají krátké sedáky, rozsah nastavení by mohl být větší, ale hlavní problém je v tom, že po zhruba 100 km mě z nich bolela záda. Když jsem hledal příčinu problému, našel jsem jí v absenci regulace bederní opěrky. Opora je z továrny nastavena dost nízko a poměrně hodně vysunutá dopředu. Může to být mou postavou, nicméně při mých 185 cm se mi v sedadlech vážně nechtělo trávit delší trasy. Posez na zadních sedadlech je podobný, sedáky stehna téměř nepodpírají, nabídka místa je však bezproblémová a Cee´d SW boduje také velkým kufrem, který má výbornou dvojitou podlahu.

O palubní zábavu se stará systém se 4,3″ barevným dotykovým displejem. Na dnešní poměry se jedná o poměrně malé řešení, což by nebyl až tak velký problém, kdyby nebyl dotykový. Zde je opravdu problém se při jízdě trefit tam, kam chcete. Díky bohu se Cee’d nenechal příliš strhnout dobou a většinu funkcí lze vyřešit pomocí tlačítka. Dobrou zprávou je fakt, že příplatek za velký 7” systém, který disponuje také navigací, je sympatických 9 000 Kč. V zimních dnech mi chyběla také vyhřívaná sedadla, která však můžete zakoupit spolu s vyhřívaným volantem v paketu Winter, za nějž Kia žádá opět rozumných 8 000 Kč. Za cenu příplatků automobilka zaslouží pochvalu.

Jak jsem zmiňoval o několik řádků výše, testované provedení mělo pod kapotou nejsilnější vznětovou jednotku, kterou reprezentuje motor 1.6 CRDi. Ten nabízí maximální výkon 136 koní (100 kW) a maximální točivý moment – 300 Nm máte k dispozici v rozmezí 1 750 – 2 500 otáček za minutu. Co je zajímavé, že křivka průběhu i hodnota točivého momentu se liší dle převodovky (manuál – 280 Nm v 1 500 – 3 000 ot./min). Jednotka má svůj typicky naftový zvukový projev, ale to pouze zvenčí. V interiéru je jednotka ukázkově odhlučněna, jediné, co vás při vyšších rychlostech bude rušit, je aerodynamický hluk. Motor propůjčuje vozu dostatečnou dynamiku. Důležité je v této kombinaci ale souznění s převodovkou.

Test Kia Cee'd SW

V tomto případě se jednalo o poměrně novou skříň vlastního vývoje – sedmistupňový dvouspojkový automat DCT7. Je všeobecně známo, že dvouspojky se ze začátku svého vývoje potýkaly s jistou nelogikou řazení a nebo i kultivovaností změny převodového stupně. Můžu však s klidným srdcem říci, že všechny tyto neduhy se dvouspojce od Kii vyhnuly. Převodovka nezmatkuje, řádí zcela logicky a tak, jak od ní očekáváte. Změna převodového stupně směrem nahoru je naprosto plynulou a vcelku rychlou záležitostí. Při podřazování se občas potkáte s lehounkým cuknutím, ve většině případů však převodovka ještě nebyla zahřátá. Jakmile se agregát a převodovka prohřeje, nesetkáte se s problémem. Do automatického řazení máte možnost zasáhnout pomocí dvojice pádel pod volantem a nebo přesunutím voliče do polohy „+/-„.

Cee´d SW točí na sedmičku při dálniční rychlosti 130 km/h 2 400 otáček a na zimních pneumatikách ukázal při tomto tempu palubní počítač hodnotu spotřeby paliva 7 litrů na 100 km. Pokud se budete hlídat a pedál plynu budete pouze lechtat, na okreskách není větší problém dostat se pod 6 l/100 km. V kombinaci s městem pak počítejte s celkovou průměrnou spotřebou okolo 7,5 l/100 km. Nejen vzhledem k papírovým hodnotám, které slibují rovné čtyři litry, se nemůžu ubránit pocitu, že by to na vznětovou šestnáctistovku mohlo být lepší.

Kde však Cee’d SW sbírá plusové body, to je kvalita jízdy. Vzhledem k tomu, že paket GT Line slibuje také sportovnější podvozek, měl jsem obavy z komfortu jízdy. Několik případů vozů, které automobilka zbytečně tvrdým podvozkem vysloveně pokazila, historie pamatuje. To ale jednoznačně není tento případ. Na 17” kolech, která výborně vypadají, se Kie povedlo vykouzlit podvozek, jenž dobře filtruje většinu nerovností. Na těch větších a příčných víte o práci tlumičů, ale rozhodně ne tím stylem, že by vás to obtěžovalo. Vůz po silnici příjemně pluje. Pokud si vzpomenete na písmenka GT na karoserii a zatoužíte po svižnější jízdě, nebude to podvozek, který vás v rozletu zastaví. Přestože je auto nastaveno celkem pochopitelně nedotáčivě, větší problém bude přeposilované řízení s nulovou zpětnou vazbou a lehkou apatií kolem středové polohy. Nepomůže ani režim řízení Sport. Ten jen do toho celého divadla přidá umělou tuhost. No, a do třetice to jsou brzdy. V běžném jízdním provozu je pedál poměrně tuhý a bez citu a vy máte pocit, že brzdný výkon není takový, jaký by mohl být, ale na to se dá zvyknout. Nicméně po pár minutách svižnější jízdy to brzdy vzdaly úplně.

Test Kia Cee'd SW (4)

Kia Cee’d SW se po faceliftu moc nezměnila. Možná k tomu ani nebyl důvod, pocit z kabiny je příjemný, prostor poměrně velkorysý a jízdní komfort výborný. Slova chvály by se neměla vyhnout ani dvouspojkové převodovce. Novinkou je paket GT Line, který vozu přidá trochu toho sportovního vzhledu a poctivý podvozek.

Testované provedení se nyní v akčním ceníku pohybuje na ceně 529 980 Kč. K dispozici je pouze pár příplatků a to za přívětivé ceny. Kia Cee’d SW vás nenadchne po řidičské stránce, ale jako auto pro rodinu splní svou práci velmi dobře a za přijatelné peníze.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Cee’d SW
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 582 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,100 kW/136 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.9 s
Maximální rychlost:,197 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1 / 3.8 / 4.0
Emise CO2:,115 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4 515 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 485 mm
Rozvor:,2 650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 316 kg
Objem zavazadlového prostoru:,528 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru