Test Jaguar F‑Type 400 Sport AWD Coupé

Autor: Pavel Srp - 4. 10. 2017


Jaguar si připravil speciální edici svého sportovního modelu F‑Type. Pojmenoval ji 400 Sport a my jsme ji ve verzi s pohonem všech kol AWD vyzkoušeli.

U Jaguaru si vybere každý

Jaguar F-Type nabízí poměrně velký výběr verzí i motorizací. Pohánět ho může čtyřválec, šestiválec a nebo plnotučný osmiválec. Stejně tak je na výběr pohon zadních a nebo všech kol, ale i karoserie typu coupé a nebo roadster. Jednotlivé prvky se navíc dají prakticky libovolně kombinovat.

V případě testovaného auta šlo o verzi 400 Sport s šestiválcem s přeplňováním kompresorem, pohonem všech kol a karoserií coupé. Motor byl oproti výchozí 380koňové verzi „S“ decentně posílen a auto dostalo několik speciálních designových, ale i technických fines.

Test Jaguar F‑Type 400 Sport AWD Coupé

Design F‑Type 400 Sport

Zvenku lze verzi 400 Sport poznat podle několika detailů. Tento F-Type dostal pod přední nárazník nový spoiler, na němž se hrdě vyjímá žluté logo 400 Sport, jiná jsou také 20″ kola, pod kterými vykukují velké brzdy. Logo 400 Sport najdeme i na zádi.

Pohled do interiéru prozradí další plakety. Všimnout si jich můžeme ve spodní části volantu, na vrchu středového panelu a nebo jako výšivku na sedadlech. Celým interiérem také prochází prošívání žlutou nití. Změny jsou to decentní, ale přesto výrazné.

Technika

Jaguar F‑Type 400 Sport vychází z 380koňového provedení s přeplňovaným šestiválcem. Původních 279 kW/380 koní však už neplatí. Jak sám název napovídá, zvýšen byl na 294 kW/400 koní. Kromě toho dostal nové, mnohem větší brzdy s 380 mm kotouči vpředu a 376 mm vzadu a nechybí ani adaptivní podvozek.

Jde o velmi rychlé auto, což dokazují i suché technické údaje. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 5,1 a maximální rychlost je až 275 km/h. Motor je přeplňovaný, ale nikoliv turbodmychadlem, jak je dnes běžné, nýbrž kompresorem.

A to ponechává motoru charakter podobný atmosférickým jednotkám, je však výrazně pružnější a výkonnější. Nejlepší na něm ale je, že výkonu má dostatek vždy, v jakémkoliv spektru otáčkoměru. Jeho výkonová křivka navíc graduje. Jaguar F-Type 400 Sport totiž na rozdíl od většiny jiných aut s turbomotory, která zrychlují sice výrazně, ale tupě, předvádí právě díky kompresoru zrychlení se vzrůstající intenzitou. Tady si budete opravdu užívat každý výlet ručičky otáčkoměru do červeného pole.

Příjemný zátah motoru navíc doprovází opravdu fantasticky naladěný zvuk, jenž produkují koncovky výfuku vyvedené vzadu uprostřed. Intenzita brumlání, kterou byste se mohli v některých otáčkách klidně splést s osmiválcem, rozhodně nepůsobí nijak falešně, ale evokuje staré dobré sporťáky, které kálely na nějaké emise a paliva do válců tlačily tolik, že po ubrání plynu hořelo ve výfuku a to doprovázely i hrozivé rány. Zvuk, prskání a střílení po ubrání plynu a k tomu „kňourání“ kompresoru ve vysokých otáčkách… To je recept na skvělý sluchový zážitek, přesto to není žádné „divadlo“.

Test Jaguar F‑Type 400 Sport AWD Coupé

Jízda

Přidejte k tomu nízké těžiště, pohon kol s preferencí zadní nápravy a vcelku upovídané projevy F-Typu a máme tu jedno z nejrychlejších aut na běžných silnicích, které jsem řídil. I když ani zrychlení v přímce není nijak pomalé, ba právě naopak. Prostá akcelerace nicméně zůstává v zapomnění ve srovnání s tím, jak auto zatáčí.

K silnici je přilepené, vypadá to jako by snad popíralo zákony fyziky. Právě i díky pohonu všech kol můžete v zatáčce pořád přidávat, díky preferenci zadní nápravy se auto krásně stáčí dovnitř aniž by hrozila výrazná přetáčivost. A není tu ani nepříjemná nedotáčivost. Přidejte v zatáčce ještě víc a ucítíte, že auto by zadkem hodit chtělo… Jo, a stabilizace se samozřejmě dá i úplně vypnout. :)

Informace o tom, co se pod autem děje, dostáváte prakticky neustále. Je to Jaguar, je to šelma, a podle toho se chová. Potřebuje pevnou ruku, ale pak umí být v zatáčkách rychlé. Vážně rychlé. A zábavné.

Test Jaguar F‑Type 400 Sport AWD Coupé

Jaguar F‑Type 400 Sport je s pohonem všech kol AWD vždy vybaven automatickou osmistupňovou převodovkou s možností řazení páčkami pod volantem. Pokud si zvolíte manuální režim řazení, převodovka sama nahoru nepřeřadí, nechá motor klidně vytočený v omezovači. Řazení vyšších i nižších rychlostních stupňů je rychlé a nastavení převodovky ladí se zbytkem auta.

Potěšilo také naladění podvozku, ten je v sériové výbavě verze 400 Sport adaptivní. Na komfortní, ale i na sportovní režim jsou 20″ kola stále pevně spojena se zemí, neodskakují a vás tak v zatáčce nepřekvapí nic nečekaného. Rozbitá okreska a nebo hladký asfalt? Je to jedno, tlačit na pilu můžete všude. Jaguar bude stabilní, a to i přesto, že váží 1 674 kg!

Každodenní používání?

Ale dá se s F-Typem jezdit každý den? Vlastně bych řekl, že ano. Připravit se však musíte na několik „ale“. Tak třeba hned tím prvním je to, že nastupování do auta není úplně jednoduché. Sedadla jsou umístěna prakticky až na zemi, práh je široký a palubní deska vyčuhuje do prostoru. Ačkoliv je nastupování o hodně jednodušší než do BMW i8, i tak se vám trénink bude hodit. Dalším faktem, na který je třeba se připravit, je pozornost kdekoliv se objevíte. V davu se s tímhle autem rozhodně neztratíte – a už vůbec ne, pokud budete (jako já) jezdit se stále „otevřenými“ výfuky. Auto o sobě dá vědět dlouho dopředu než se objeví, pak ale hrdě projede a bude otáčet hlavy prakticky všech kolemjdoucích. 

Test Jaguar F‑Type 400 Sport AWD Coupé

Z hlediska nastavení podvozku, řízení, ale i řazení automatické osmistupňové převodovky problém nebude. Auto umí být komfortní a při obyčejných pracovních cestách po městě otravovat nebude.

Závěr a cena

Jaguar F-Type 400 Sport nejen skvěle vypadá, což dokazovaly neustále pohledy lidí a časté zvedání palců, ale také jezdí. Jde jednoznačně o jedno z nejrychlejších – přesto nikoliv nejvýkonnějších – aut v zatáčkách. S touto rychlostí souvisí také skvělá ovladatelnost i výkonné brzdy. Je jen potřeba myslet na to, že je to stále šelma a rychlá jízda vyžaduje pevnou ruku. Odmění se vám za to ale adrenalinem stříkajícím i z uší…

A co za to? Základní cena testované verze s pohonem všech kol AWD je stanovena na 2 388 500 s DPH, bez pohonu všech kol byste ušetřili více než 130 tisíc Kč. Pokud byste si tuto verzi chtěli koupit, pak vězte, že Jaguar ji bude prodávat pouze v modelovém roce 2018.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Vzhled,Horší výhled
Zvuk motoru a výfuků,Nastupování vyžaduje cvik
Jízdní vlastnosti,Přílišná nápadnost
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jaguar
Typ:,F‑Type 400 Sport
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2 995 ccm
Plnění motoru:,kompresor
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4 (AWD)
Výkon:,294 kW/400 koní při 6 500 ot./min
Točivý moment:,460 Nm při 3 500 – 5 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.1 s
Maximální rychlost:,275 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,12.4 / 6.9 / 8.9
Emise CO2:,211 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,4 482 mm
Šířka:,1 923 mm
Výška:,1 311 mm
Rozvor:,2 622 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 674 kg
Objem zavazadlového prostoru:,310 litrů
Konfigurátor:,ZDE
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru