Hyundai Elantra má již celkem dlouhou tradici. První generace byla představena již před 22 lety – v roce 1990, tenkrát ve spolupráci s automobilkou Mitsubishi. Postupem času krásněla a vyspívala, až se v roce 2010 představil aktuální model. Jde již o pátou generaci tohohle sedanu. Pojďme se na ni podívat podrobněji v našem redakčním testu.

 

Hyundai Elantra jsme si k testu nevybrali náhodou. Tohle auto by mohlo být jedním ze soupeřů pro Škodu Rapid, která na trh přišla teprve před pár dny – v sobotu 20.října 2012. Prodejních problémů se ale Rapid, i vzhledem k domácímu původu, od Elantry bát nemusí. Sama automobilka ve svém ceníku srovnává auto s Renaultem Fluence (test nás čeká v polovině listopadu), Chevroletem Cruze nebo Fordem Focus. Vzhled má na svědomí kalifornské centrum automobilky a šil se přímo na míru americkým zákazníkům. Na tamějším trhu je tenhle kompaktní sedan totiž velmi žádaným zbožím.

 

Hyundai Elantra je klasický tříprostorový sedan a i právě kvůli tomu má v ČR značnou nevýhodu. Češi takové karoserie ve třídě kompaktních sedanů nemají příliš v lásce, a zdůvodňují to podbnými klišé: kufr je na prd, nic se tam nedá odvézt a podobně. Ano, nutno uznat, že třeba v případě vstupního otvoru jistá omezení existují, ale objem 485 litrů je hodně slušná hodnota. Celkový dojem ze zavazadlového prostoru trochu kazí levné řešení kloubů na otevírání. Ty totiž zasahují do prostoru nákladu a při nešikovném naskládání věcí a zavření víka by se mohly poškodit.

Vraťme se ještě na chvíli k designu. Elantra na první pohled připomíná větší a dražší model i40. Také díky tomu působí dražším dojmem než ve skutečnosti je. Oblinky, kudrlinky či prolisy působí takovým dojmem, že vás auto určitě zaujme a zrovna v tomto ohledu vedle něj působí Rapid jako ošklivé káčátko.

 

Jízdním projevem mi Elantra hodně připomíná první generaci Kii Cee’d (s předchozí i30 jsem bohužel nejezdil, ale předpokládám, že to bude totéž), na nastolený standard v případě nové generace i30 ztrácí jak motorem, tak třeba naladěním posilovače řízení nebo podvozku – jeho naladění je zvláštní. Podvozek působil tvrdě, ale přitom bylo auto hodně houpavé – na svědomí to má nejspíše kombinace rozdílných typů obou náprav. Přední náprava je typu McPherson, zadní náprava má levnější vlečená ramena. To je daň za relativně nízkou pořizovací cenu… Naladění podvozku tedy bude vyhovovat řidičům, kteří chtějí auto spíše pro pohodlný přesun z místa A do místa B, než na rychlé přesuny po okreskách (vlečená zadní náprava moc jistoty neposkytne a na nekvalitní silnici odskakuje). Poznáte to až při opravdu ostřejší jízdě.

Tohle auto je navíc ideální, pokud jezdíte často s kamarády, kolegy nebo rodinou. Prostoru pro posádku je dostatek ve všech směrech a na všech sedadlech. Snad jen na těch zadních by mohl vzniknout problém, ovšem pouze v případě, že měříte více než cca 185 cm. Designová svažující se střecha vás bude nutit sklopit hlavu a jízdu protrpíte.

Při výběru auta budete mít poměrně jednoduchou práci, český ceník je relativně jednoduchý. Jeden motor, trojice výbav, dvojice převodovek (automat za příplatek 40 tisíc Kč). V našem případě šlo o nejvyšší výbavu STYLE, která zahrnuje například elektricky ovládáná všechna okna + zrcátka, automatickou dvouzónovou klimatizaci, ESP, 6 airbagů, zadní parkovací senzory, dešťový senzor, tempomat a mnoho dalšího. Pokud by vám bohatá sériová výbava nestačila, můžete si auto dovybavit dalšími akčními pakety.

 

Atmosféricky plněný benzínový motor o objemu 1,6 litru byl spojen s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou a nabídne výkon 97 kW/132 koní a točivý moment 158 Nm. V této konfiguraci se Elantra dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za 10,7 sekundy a pokoří maximální rychlost 200 km/h. V praxi motor k pohodlné jízdě postačí bez problémů. Pokud je potřeba akcelerovat svižněji, stačí podřadit a nad hranicí čtyř tisíc otáček bude k dispozici výkonu dostatek. Navíc pokud motor nebudete neustále nesmyslně honit, spotřebu v kombinovaném provozu v pohodě udržíte kolem (a dokonce i méně) 7 litrů na 100 km. Hodnoty, jež můžete najít v technickém průkaze, říkají: 8,5 (město) / 5,2 (mimo město) / 6,4 (kombinovaná) litrů na 100 km.

Nízká cena se projevila nejen v konstrukci zadní nápravy nebo způsobu otevírání víka zavazadelníku, ale je jí ovlivněn také motorový prostor, kde zcela chybí tepelná a zvuková izolace zespodu kapoty. I přesto zvuk motoru do interiéru příliš neproniká. Výhodou je, že se vám do izolace nepustí zvířátka, jako se to stalo třeba v případě nedávno testované Toyoty Prius, naštěstí ne nám…

Hyundai Elantra je povedené auto, které vypadá a působí dražším dojmem než ve skutečnosti je. Jeho cena se projeví na drobnostech a (zejména) při ostřejší jízdě, ale kromě řidiče to stejně nejspíše nikdo z posádky nepozná. Pořád mluvíme o nízké ceně, ale co to znamená v číslech? Za základní výbavu CLASSIC dáte 324 900 Kč  a za to dostanete už i tak hodně slušnou výbavu včetně manuální klimatizace (když ji nebudete chtít, dá se auto objednat bez ní, ušetříte 25 tisíc Kč, základ pak tedy bude 299 900 Kč).

Kompletní ceník je ke stažení TADY.

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.