Test Ford Kuga 4×4 2,0 TDCi 110 kW PowerShift

Autor: EXT - 29. 8. 2016


Tak nějak mi připadá až nelogické, že na náš trh kolem května přišla faceliftovaná Kuga, když dva měsíce předtím Ford na Autosalonu v Ženevě představil novou generaci svého SUV. Ovšem kapitáni automobilek ve většině případů vědí, co dělají. Ano, je skupina motoristů, kteří se nemohou dočkat až žhavá novinka, tedy nová generace přijde do showroomů a honem si jí běží koupit. Ovšem je silná množina motoristů, kteří si naopak kupují nejnovější modernizaci generace stávající, protože vědí, že má vychytané všechny mouchy. No, a potom si marketingový pracovníku vyber.

Každopádně jsme měli k testu faceliftovaný model Ford Kuga a rozhodně jsme nelitovali. U Forda totiž akceptovali volání po modernizaci a rozšíření výbavy, včetně absence bezdotykového otevírání víka zavazadlového prostoru a v našich krajinách také ve schizofrenické komunikaci jednotlivých displejů, kdy ten hlavní „mluvil“ česky a menší nad středovým tunelem tvrdošíjně anglicky. Připomeňme, že v první generaci nejvíce kritizované, (na velikost vozu) malé rozměry zavazadelníku byly odstraněny již v rámci druhé generace.

Jak novinku poznáte?

Rozhodně to není jen tak. Především se jí musíte podívat do očí, koneckonců, to se při představování má. Uvidíte nové světlomety, ale hlavně když sjedete pohledem trochu níže, zaznamenáte rozměrné designové boční části masky, do které jsou vetkány denní světlomety. Mohou být dle výbavy i s LEDkami. Z dálky to vypadá trošku jako okopírované od Porsche Cayenne, ale jako rozlišovací znamení to funguje znamenitě.

Ale ani z boku nahrbenou Kugu v provozu rozhodně nepřehlédnete. Její šlachovitá a svalnatá karoserie vychází ze stylu, který kdysi u Forda nazvali kinetický design. Tím se auto výrazně vyděluje z plejády v podstatě stejně zaoblených linií konkurenčních SUV, podobných si jako vejce vejci.

Brnk a je to

Kufr je už na první pohled velký. Přímo mě nadchlo provedení roletky – brnknu a už je svinutá. Jasně, koncernová auta už to mají dlouho, ale je spousta luxusních vozů, kde se stále musíte mořit s nepraktickým svinováním či spíše nesvinováním.

Objem zavazadelníku má v základu 406 litrů, což je konkurenceschopná hodnota. Lze ho postupně zvětšovat polohováním opěradel nebo jednoduše sklopit v asymetrickém poměru. Potom máte k dispozici 1603 litry. Komu vadí malý schodek, může ho srovnat zvednutím podlahy.

Škoda, že podlaha nenabízí dvě otočné polohy, kdy by jedna z nich byla z omyvatelného materiálu. Inu někdy vezete třeba zablácené kolo či roští ze zahrádky. Mimochodem, pod podlahu se vejde dojezdové kolo, a také spousta drobností.

Test-Ford-Kuga-4×4-20-TDCi-110kW-PowerShift-p2

Dramatické křivky najdeme i uvnitř

Interiér je také samá křivka koneckonců, jako u osobních modelů značky. Někomu může vadit více plastových ploch, ale rozhodně nedrnčí a nevadí dotykům. Naopak moc chválím měkké čalounění dveří v oblasti loktů.

Vedle designu se hodně preferuje ergonomie. Upravíte si správný posaz za volantem a hned se cítíte, jako byste s Kugou jezdili spoustu let. Navíc k pozitivnímu dojmu přispívá skvěle tvarovaný volant.

Páčky a tlačítka na ovládání audiosoustavy, palubního počítače, telefonu jsou v blízkém dosahu prstů ruky na volantu. Pouze při regulaci tempomatu musíte ruku přesunout. Přístroje jsou výborně čitelné a pozor změna všech změn! Češtinu najdete nejen na hlavním ale i na vedlejším displeji! Konečně!!

Klasika pod kapotou

I když poslední dobou začínají být v kurzu opět zážehové agregáty, můj názor je: když SUV, tak se vznětovým motorem, a také s pohonem všech kol. Testovaná Kuga tuto konfiguraci splnila.

Jako pohonný agregát je použit osvědčený vznětový dvoulitr s výkony 110 resp. 132 kW. V tomto se Ford odlišuje od ostatní konkurence, která většinou používá motory o objemu 1,6 l. Naše verze byla se slabší motorizací. Před testem jsem si položil otázku: Kuga není, co se týče hmotnosti, úplně štíhlá holka, navíc pohon všech kol a automat, bude výkon dostatečný?

Odpověď vlastně záleží od toho, co od auta očekáváte. Jasně není to žádný sporťák, ovšem vzhledem k faktu, že už od nízkých otáček bylo k dispozici dostatek točivého momentu a auto plynule zrychlovalo, tak i 110 kW plně vyhovovalo. Všichni v redakci jsme si pochvalovali zejména rychlou reakci na pohyb pedálu plynu. A to nutně nemusel být na šestistupňovém automatu navolen režim Sport. Pozitivem také bylo, že agregát byl v celém spektru otáček klidný, se sympatickým zvukovým projevem.

Potud samá chvála, ovšem nepočítejte s udávanou spotřebou nafty v kombinovaném provozu. Psáno je futuristických 5,4 l, já jezdil v běžném provozu a běžným tempem v průměru za 7,5 l/100 km. Proto bych klidně uvítal malinko větší nádrž než je 60 litrů, dojezd by se tím zvětšil na úroveň konkurence. Jasně, něco jde na vrub syrovému motoru, majícímu najeto něco pod čtyři tisíce km, nicméně nevím, nevím jestli půjde dostat spotřebu pod sedm litrů. Možná, je to výzva.

Test-Ford-Kuga-4×4-20-TDCi-110kW-PowerShift-p1

Inteligentní pohon všech kol

O distribuci točivého momentu se stará inteligentní pohon všech kol. Takže nehledejte žádné tlačítko, inteligence se postará. Kdo jí nevěří, ať si její práci zkontroluje na displeji. Obecně jsou poháněna přední kola a připojují se ta zadní. Jinak pocitově nic nepoznáte, vše je velmi plynulé bez cukání a něčeho rušivého.

Trošku přemýšlení vám dá, když chcete vypnout protiprokluz. Prohledal jsem všechna tlačítka a na nic jsem nepřišel, až teprve v menu jsem tuto funkci objevil. Takže žádné jednoduché stisknutí tlačítka, pěkně asi čtyři kliknutí na displeji. Hrůza.

Náladu jsem si spravil funkčností automatu PowerShift. Při běžném zrychlování řadí všech šest rychlostních stupňů hezky plynule, při razantní akceleraci v režimu Sport to tam sází tak, že to nestačíte ani počítat. Pozor se musíte dát jenom při parkování, je nutné jemně ovládat pedál plynu, aby auto necitlivě neposkočilo.

Šikovné je provedení manuálního režimu převodovky. Žádné posouvání celé páky, stačí stisknout tlačítko na jejím boku.

Překvapivý podvozek

Ford a skvělé jízdní vlastnosti – to je léty ověřený fakt. Takže když jsem projížděl naprosto bezpečně rychlé zatáčky na kvalitním povrchu, ani jsem se nedivil, že Kuga drží jak přišitá. Překvapení přišlo až na proslulých rozbitých českých okreskách. Nemusíte se vůbec bát o zuby, současná Kuga má měkčí podvozek než tomu bývalo dříve, což znamená větší orientaci na komfort posádky.

Vozy kategorie SUV to nejsou pravé off roady, obecně jsou určeny spíše do lehčího terénu. Ovšem Kuga s kompaktní stavbou karoserie s malými přesahy a 195 mm světlé výšky, toho zdolá dost i v těžších podmínkách. Podvozek velká chvála a když k tomu dodám ještě účinný brzdový systém, tak se jedná bezesporu o nejlepší podvozek v rámci segmentu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Kuga
Motor:,čtyřválec
Objem válců:,1 997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment:,370 Nm při 1 750 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.9 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 / 4.9 / 5.2
Délka:,4 524 mm
Šířka:,1 838 mm
Výška:,1 702 mm
Rozvor:,2 690 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 716 kg
Objem zavazadlového prostoru:,406 / 1 603 l
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru