Ford si pro nás přichystal náhradu svého veleúspěšného modelu Fusion. Už jen při prvním pohledu je jasné, že je všechno jinak. Design je nápaditější než fusionova beztvará krabice od bot, auto je vyšší a na zadní sedadla máte, díky absenci B-sloupku, velmi dobrý přístup. Zdá se, že by mohlo jít o ideálního nástupce… Je tomu opravdu tak?

Jenže… Otázkou je, zda tahle spousta kudrlinek, záhybů, prolisů a klikatých čar osloví klientelu, která si chodila pro Fusiona. Strávil jsem chvíli i za pultem a nové Fordy prodával. Kdykoliv se ve dveřích objevil starší muž či pár, z valné většiny případů si šli pro Fusiona. Důvodem byl právě i jeho jednoduchý design. Dalšími výhodami, které se starším zákazníkům líbily, byl vysoký posez, dobrý výhled a (zejména ke konci jeho prodejního života) také příznivá cena a celkem bohatá výbava. Dobrý výhled do všech směrů a vyšší posez (dokonce ještě vyšší) se přenesly i do B-MAXe.

 

Trochu nepraktické, zejména do města, je číslování rychloměru. Označeny jsou pouze sudé desítky a stupnice mezi nimi není moc členitá. Povolenou městskou padesátku tedy budete spíše odhadovat – stejně tak okreskovou devadesátku a dálniční stotřicítku. Pokud s B-MAXem plánujete jezdit hodně po městě, pak se zkuste poohlédnout spíše po benzínovém motoru než po námi testovaném 1,6 TDCi. Ford se rozhodl, že na rozdíl od Focuse (ačkoliv mohou mít stejné motory), budou v B-MAXu převodovky výhradně pětistupňové a daní za to budou nešikovně dlouhé rychlosti a také vyšší spotřeba. Při rychlosti 50 km/h pocitově nemůžete jen ani na trojku, ani na čtyřku. Na třetí rychlostní stupeň motor točí poměrně vysokých cca 1 750 ot./min, na čtyřku 1 200 ot./min. Dálniční tempo je naopak bezproblémové, pětka při 130 km/h točí 2 500 ot./min.

Jak už jsem se zmínil, pod kapotou jsme měli přeplňovaný naftový čtyřválec TDCI o objemu 1,6 litru a o výkonu 71 kW/95 koní a 215 Nm. Ford udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,9 sekundy a maximální rychlost 173 km/h. Ani na papíře ani v praxi nejde o žádného závodníka, takže předjíždění je potřeba si důkladně promyslet. V technických údajích také naleznete údaje o spotřebě paliva: 4,7 (město), 3,6 (mimo město) a 4,0 (kombinovaná) litrů na 100 km. To jsou hodně optimistické hodnoty a při městském provozu je potřeba počítat spíše se 6 l/100 km.

Jak jistě víte nejen od nás, Ford B-MAX má unikátní konstrukci a způsob otevírání bočních dveří. Ty jsou vyrobeny tak, že auto nemá B-sloupek, resp. má, ale schovaný v konstrukci dveří. Není to sice první auto, které to tak má, ale Ford toto řešení dovedl (pro tuto chvíli) k dokonalosti. Přední dveře se otevírají zcela klasicky, ty zadní se vysouvají směrem vzad. Velkou výhodou je, že se dveře dají otevřít samostatně a nezávisle na sobě. Věřte mi, že přístup na zadní sedadla je díky tomu opravdu výborný. Když otevřete oboje dveře, máte k dsipozici díru velkou takřa 1,5 metru. Celkový dojem trochu kazí jen hrb, který trčí vedle zadních sedadel. Na první pohled si ho nevšimnete, ale při případné manipulaci s dětskými sedačkami by mohl překážet.

Jak se absence klasického B-sloupku projeví při jízdě? Při běžné jízdě to nepoznáte. Pokud zrychlíte a pojedetě ostřeji, pak drobné kroucení poznat je. Musíte se na to ale opravdu zaměřit. Inženýrům od Fordu vzkazujeme: Palec nahoru!

Na B-sloupku je obvykle ukotven bezpečnostní pás pro přední sedadla. V tomto případě však bezpečnostní pás najdete v opěradle sedadla. Věřím, že to ve Fordu řešili, a že je to bezpečné řešení. Stále však ve mně hlodá červík, že se opěradlo může při vážné nehodě zlomit…

Jak test shrnout? Asi tak, že pokud chcete fešácké rodinné auto a nechcete za něj dát majlant, pak je B-MAX dobrá volba. Pokud chcete auto na výlety hlavně po dálnici a okreskách, pak je dobrá volba i naftový motor. Pokud ale plánujete jezdit hodně po městě, poohlédněte se spíše po moderním a velmi dobrém (sbírá ocenění, kde může 🙂 ) motoru 1,0 EcoBoost. Nabídne vyšší výkon a v praxi naftovému motoru hodně podobnou spotřebu (i když se na papíře liší cca o 1,5 l/100 km).

Základní cena Fordu B-MAX s benzínovou atmosférickou jednačtyřkou startuje v nejnižší výbavě Ambiente na zajímavých 328 tisících Kč, doporučil bych si připlatit alespoň za výbavu Trend na stále relativně přijatelných 358 500 Kč (s motorem 1,4). Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Titanium s motorem 1,6 TDCi a základní cena tohoto provedení byla stanovena na 470 000 Kč.

Za zapůjčení vozidla bychom rádi poděkovali autorizovanému dealerovi Ford AMB Praha (www.fordamb.cz).

Ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.