Test Citroën C5 Tourer 2,0 HDI: Když nepotřebujete na silnici bláznit…

Autor: Pavel Srp - 3. 4. 2014


Ačkoliv je Citroën C5 v aktuální generaci na trhu již od roku 2008, stále má co nabídnout. Největšími trumfy jsou hydraulický podvozek Hydractive III+, obrovský vnitřní prostor a v testovaném provedení také úsporný a kultivovaný naftový motor.

test-citroen-c5-tourer-20-hdi-16v-120kw-163k-p1

Hned na začátek si ale neodpustím jednu poznámku. Když už si pro Cé-pětku (navíc v nejvyšší výbavě Exclusive) půjdete, důkladně promyslete, jestli opravdu chcete manuální převodovku! Sama o sobě sice není špatná, ale k takovému autu jako je Citroën C5 se prostě nehodí. Těch 50 tisíc příplatku sice není úplně málo, ale za klasickou šestistupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu se prostě vyplatí. Jízda bude neskutečně hladká a bez cukání. Dokáže se totiž klidně rozjet i na dvojku nebo na trojku.

I tak se ale s Citroënem C5 stačí jen rozjet, popojet jen o pár centimetrů, a cítíte, že pod vámi najednou neexistuje nic jako rozbitá česká silnice. Podvozek Hydractive III+ nejen umí udržet světlou výšku nezávisle na zatížení, ale zejména se postará o to, že si při jízdě budete připadat jako na létajícím koberci. Není to Rolls-Royce Ghost za 10 milionů Kč, podvozek velké nerovnosti a dálnici D1 úplně vyrovnat nezvládne, ale přes běžné nerovnosti se přenese vlastně jen tak mimochodem, jako by se nic nedělo. Do interiéru se nepřenášejí žádné pazvuky ani nepříjemné vibrace. Pomáhají k tomu i obuté 17″ pneumatiky s vcelku vysokým profilem.

Díky podvozku si můžete hrát také s výškou auta. Pokud je potřeba, můžete auto nejen snížit, ale také zvýšit (dokonce ve dvou úrovních). Jízda je pak sice omezena rychlostí 40 km/h (resp. 10 km/h v nevyšší poloze), ale C5 má v nejvyšším nastavení takovou světlou výšku, kterou by ji mohlo závidět kdejaké SUV. A Citroën toho dokázal dále využít, v těchto dnech začíná prodávat outdoorové provedené C5 CrossTourer

test-citroen-c5-tourer-20-hdi-16v-120kw-163k-p3

C5 je místy možná až moc houpavá, nicméně to není neřešitelný problém. Podvozek Hydractive III+ má i „sportovní“ režim, který ho přitvrdí a pak takřka nebude poznat rozdíl od konvenčního podvozku: tlumiče + pružiny. Auto se přestane houpat, přes nerovnosti se nebude neznatelně přenášet, ale začne drncat a do zatáček se přestane naklánět. Jenže řízení s pevným (neotáčejícím se) středem volantu a všechny ostatní systémy zůstanou beze změny, nalazené na pohodu a klid, takže na sportování to stejně není.

Při hmotnosti přibližně 1,7 tuny to s naftovým motorem 2,0 HDI o výkonu 120 kW/163 koní a s 340 Nm točivého momentu stejně není žádný trhač asfaltu, ale na dálnici se v levém pruhu udrží zcela bez problémů, dokonce i na té německé. Udávaná maximální rychlost je 210 km/h. Spotřeba paliva se při bežném stylu jízdy dá udržet kolem 7,0 litrů nafty na 100 ujetých kilometrů.

Citroën C5 je výtečné auto na dlouhé cestování, ať už pracovní nebo rodinné výlety či dovolené. Na všechna místa v autě se posadí takřka jakkoliv vysoké postavy, nedostatkem prostoru nebudou trpět v žádném směru. Řidičova sedačka je pro pohodlné dlouhé cestování vybavena masážní funkcí a věřte mi, že speciálně na D1 ji využijete, často a rádi. Po cestě ale nesmíte dostat žízeň, protože kelímek s kávou ani láhev s limonádou tady není kam odložit.

test-citroen-c5-tourer-20-hdi-16v-120kw-163k-p2

Dostatek místa je i pro zavazadla, ve standartním pětimístném uspořádání nabídne kufr objem 505 litrů, po sklopení zadních sedadel vzroste až na 1 462 litrů.

Citroën C5 Tourer nás ani podruhé nezklamal, naopak jsme si své dojmy z prvního testu jen potvrdili. Jde o skvělé cestovní auto, které vás nenutí pospíchat, konejší vás pohodlím a klidem. Když se v autě zavřete, můžete přestat vnímat hektický okolní svět. I po šesti letech na trhu jde o vůz, který dokáže překvapit. Příjemně.

Pokud přemýšlíte o koupi nového manažerského nebo rodinného vozu, se kterým nepotřebujete jezdit sportovně, jedním z vašich požadavků je pohodlí a přestávají vás bavit všudypřítomné nabídky plné slov jako Sport, R-line, R-design, S-line a podobně, svezte se s Cé-pětkou . Uvidíte, že i v dnešní uspěchané době se dá pořídit auto, z nehož čiší klid a pohoda. Navíc základní akční cena je teď „jen“ půl milionu Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Citroën
Typ:,C5 Tourer
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,120 kW/163 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment:,340 Nm v 2 000 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.6 / 4.3 / 5.1
Délka:,4 829 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 491 mm
Rozvor:, 2 815 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 729 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1 462 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru