Říkáte si, co je to zase za nadpis? Je to jednoduché! Citroen C5 je s odpružením Hydractive III+ extrémně pohodlný a po silnici se pohupuje spíše tak, jako by se plavil po moři. Navíc je opravdu prostorný. Je to tedy jednoduše taková loď a já jsem si za jeho volantem připadal jako kapitán. 🙂

Citroen své portfolio nedávno rozdělil na pravé Citroeny a nepravé Citroeny. A hádejte, kam patří model C5? Kdo tipoval, že do pravých, tipoval správně. Modely s céčkem v označení cílí, oproti řadě DS, jež má za úkol zaujmout spíše sportovněji zaměřené řidiče, na typické řidiče, kteří chtějí od svého auta pohodlnou a plavnou jízdou. Je to jasně zřetelné při srovnání C5 s DS5, která byla v naší garáži pro právě končící týden.

 

Ale zpět k C5. Tohle auto pro mě bylo neskutečně velkým překvapením a celý týden jsem se za jeho volantem neskutečně bavil. Ne tak, jako v zábavných zadokolkách, ale přesně naopak. Po známých silnicích, kde vím, díky tvrdému podvozku a velkmým kolům svého auta, o každé díře, jsem jezdil a čekal rány od kol nebo poskakující auto. Ale zpravidla se nestalo nic. Auto se ani nehnulo, jen se houpalo. Tohle se ve střední třídě jen tak nevidí.

Jak jste již jistě pochopili, celé auto je laděno do klidnější noty. Já na silnici patřím obvykle k těm rychlejším, ale věřte mi, že za volantem testované C5 jsem naopak patřil k těm nejpomalejším. Nic mě nenutilo přidávat, nic mě nenutilo závodit, jen jsem si jízdu užíval a prohlížel si okolí. V interiéru lze však najít i tlačítko Sport. Po jeho stisknutí podvozek zvtrdne a houpavá jízda se vytratí, nic víc se nestane. Převodovka bude pořád řadit stejně (dobře), proměnlivý posilovač řízení bude pořád hodně účinný a sedadla (řidičovo navíc s masážní funkcí) budou pořád pohodlná. Za celý týden jsem nenašel moc důvodů, proč tohle tlačítko použít.

Pod kapotou se nacházel naftový dvoulitr HDI o výkonu 120 kW/163 koní a s točivým momentem 340 Nm. Papírové hodnoty o něm ve spojení s šestistupňovým automatem tvrdí, že dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximální rychlost zvládne 210 km/h. Přiznám se, že jsme ani jedno nezkoušeli a spíše jsme si při klidnější jízdě užívali perfektní souhru motoru a převodovky. Změna převodů probíhala hladce a takřka bez povšimnutí. Motor je velmi dobře odhlučněn, takže jeho zvuky do interiéru téměř nepronikají.

V interiéru byly použity kvalitní materiály, vše bylo parádně slícováno a nikde nic nevrzalo ani nedřelo. Další z milých překvapení… 🙂 Pohodlná přední sedadla byla elektricky nastavitelná v mnoha směrech – výškově, podélně, bederní opěrky, sklon opěradla + sklon horní části opěradla – takže správné nalezení pozice bylo pracnejší, jenže o to lépe se vám potom sedělo. Místa má posádka dostatek ve všech směrech – vpředu i vzadu. Jen těch odkládacích přihrádek by mohlo být víc. Nápoje si můžete uložit pouze na jednom místě. To je nešikovně schované v loketní opěrce. Jestli máte rádi horké kafe tak, jako já, budete pokaždé řešit nerudovský problém: Kam s ním… Standardní odkládací schránky ve dveřích pojmou pouze půllitrové nápoje, ve středovém tunelu je malý otvor na telefon a před loketní opěrkou je otvor tak na žvýkačky. To je vše.

Velkým nezvykem je volant. Ne, to kolečko jako takové, ale způsob jeho otáčení. Při zatáčení se otáčí pouze samotný věnec, střed volantu z bezpečnostních důvodů (správná pozice airbagu při případné nehodě) zůstavá stále ve stejné poloze – viz fotogalerie. Prvotní šok střídá úsměv a po několika zatáčkách už to budete brát jako normální věc. Střed volantu vám při standardním zatáčení vadit nebude.

Zavazadlový prostor se v našem případě otevíral elektricky. Po otevření na nás čekala rovná podlaha o objemu 505 litrů v základním uspořádání a po sklopení zadních sedadel (sklápějí se i se sedáky!) prostor vzroste na 1 462 litrů se stále rovnou podlahou. Velkým plus je možnost zvýšit či snížit díky podvozku Hydractive III zadní nápravu – a věřte mi, že rozdíl je opravdu znát (opět viz fotogalerie).

Zvýšit nebo snížit se dá ale celé auto. K dispozici jsou čtyři výšky. Nejnižší a nejvyšší fungují pouze do 10 km/h, druhá nejvyšší do 40 km/h a druhá nejnižší je standartní. Změna probíhá celkem pomalu a nesmíte při ní stát na brzdě. Pohledy lidí, když jsem s autem někam přijel, zaparkoval a spustil auto do nejnižší polohu mi těch pár okamžiků navíc bohatě vynahradily! 🙂 Při jízdě si řídící jednotka světlou výšku nastavuje sama dle rychlosti a stavu vozovky.

Když se letos v červenci Citroen rozhodl, že v prosinci ukončí výrobu své vlajkové lodi – modelu C6 – bude tuto roli muset převzít menší cé-pětka. Ale ne na dlouho, koncept DS9 se zdá být ideálním nástupcem C6… Já si ale, podle našeho společného týdenního soužití, myslím, že i C5 na to má! Její cena se v naší konfiguraci i s velkou akční slevou přehoupla přes 820 tisíc Kč. Pokud ale máte za úkol koupit si manažerské auto a zároveň pohodlného společníka na rodinné výlety, zahrňte do výběru také Citroen C5! Základní cena (Tourer) startuje na šesti stech tisících s daní, přece jen ale zvažte, zda-li se nevyplatí si připlatit a mít v autě podvozek Hydractive III+… 😉

Ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.