Test BMW X1 20d xDrive (AT)

Autor: Pavel Srp - 17. 7. 2016


BMW X1 přineslo ve své nové generaci revoluci, přišlo o (základní) pohon zadních kol, který vyměnilo za pohon předních kol. I v druhé generaci si ale samozřejmě můžete pořídit pohon všech kol xDrive, kterým bylo vybaveno i testované auto.

BMW X1 totiž ve své druhé generaci vsadilo na stejný recept jako BMW řady 2 Active Tourer, respektive řady 2 Gran Tourer. I díky tomu se X1 mezigeneračně značně zmenšila, což dnes opravdu nebývá obvyklé. Druhá generace je dlouhá 4 439 mm, což znamená, že je o 38 mm kratší. Zkrátil se také rozvor, výsledná hodnota je 2 670 mm, což je úbytek o 90 mm. Naproti tomu narostlo BMW o 53 mm do výšky na konečných 1 612 mm. Přesto je kabina prostornější, vpředu i vzadu.

test-bmw-x1-20d-xdrive-p2

Může za to zejména podvozková platforma UKL, která používá příčně uložené motory vpředu (výhradně přeplňované tří- a čtyřválcové), díky čemuž bylo možné posunout kabina více vpřed. Navíc převodovka nepřekáží v místech středového tunelu, a tak je na předních sedadlech více místa pro nohy. Jenže i díky tomu je občas z dálky poměrně složité rozeznat X1 od MPV řady 2 Active Tourer, respektive řady 2 Gran Tourer – speciálně v tmavé barvě, která zakryje velkou část tvarů karoserie.

Ačkoliv klesla i světlá výška (ze 194 mm na 183 mm), zvenku auto vypadá jako SUV, oproti předchozí generaci, která vypadala spíše jako zvednuté a oplastované kombi, je to příjemná změna. Celkově je BMW X1 povedeným autem a vypadá hezky, což u testovaného auta podpořila výbava Sport line, která trochu mění vzhled auta i jeho výbavu.

test-bmw-x1-20d-xdrive-p1

Pod kapotou verze 20d xDrive lze najít naftový dvoulitr s výkonem 140 kW/190 koní s velmi slušným točivým momentem 400 Nm. Motor je v tomto případě spojen s pohonem všech kol xDrive a s automatickou osmistupňovou převodovkou (nikoliv ZF jak jsme u BMW zvyklí, ale Aisin). Ta ale místo joysticku, který mají BMW s pohonem zadních kol, nabízí klasický mechanický volič. Převodovka také neřadí tak hladce, občas cukne. Přesto jde stále o jednu z těch nejlepších automatických převodovek, kterou si můžete pořídit.

Samotný motor je kultivovaný a skvěle odhlučněný. Ani po studeném startu si nelze stěžovat na výraznější klapavý zvuk. Motor má dostatečnou sílu i v nízkých otáčkách, maximum točivého momentu je pak k dispozici od 1 750 ot./min a vydrží do 2 500 ot./min. V těchto otáčkách je zátah čtyřválce příjemný a dokáže překvapit. Točit motor nad čtyři tisíce otáček ale příliš velký smysl nemá, moc toho už nepředvede. O jeho schopnostech hovoří také oficiální hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximální rychlost 219 km/h.

Motor potěší příznivou spotřebou paliva, na to jsme u BMW zvyklí. Běžně se budete pohybovat do 7 l/100 kilometrů, pokud přepnete do sportovního jízdního režimu a budete si užívat velmi dobře nastaveného podvozku – ovšem pouze na kvalitní silnice! – může spotřeba vystoupat k 9 l/100 kilometrům. A to je na poměrně velké auto s hmotností více než 1,5 tuny skvělá hodnota.

test-bmw-x1-20d-xdrive-p3

Kabina auta přitom, jak jsme již zmínili, nabízí nejen více místa než předchozí generace, ale spoustu místa obecně. Posez je vyšší, hodně vzpřímený, ale to neznamená, že si nenajdete správnou řidičskou pozici, ba právě naopak. Zadní sedadla mohou mít (za příplatek samozřejmě) posuvnou zadní lavici, díky níž se poloha sedadel může měnit až o 13 centimetrů. Opěradla také mohou být dělená v poměru 40:20:40. Na zadních místech se sedí mezigeneračně výše, interiér je uspořádám trochu jako řady v divadle, ale na místo v žádném směru si stěžovat nelze. Objemný je i zavazadelník, jenž nabízí v základním uspořádání objem 505 litrů (o 85 litrů více než u první generace), po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste na 1 550 litrů. Podlaha je navíc (i díky použití zvýšené mezipodlahy) prakticky v rovině a zcela bez schodu.

I když se změnila celá architektura vozu včetně jeho technického základu, jde o povedené auto. Je praktičtější, prostornější, ačkoliv z vnějšku menší. Jízdní vlastnosti jsou sice díky preferované přední nápravě jiné, nikoliv však špatné, cílové skupině to vadit nebude. Důležité pro ně bude hlavně to, že čtyřkolka je vyveze od vleku u sjezdovky a vyparkují ze zasněženého dvora. Do většího terénu se s tímto autem stejně nikdo pouštět nebude…

Základní cena BMW X1 je ve verzi X1 sDrive18i, tedy s benzínovým tříválcem a pohonem předních kol, stanovena na 772 200 Kč, nejlevnější naftová verze X1 sDrive16d (naftový tříválec, pohon předních kol) stojí 14 tisíc Kč více. Verze s testovaným motorem X1 sDrive20d začíná na částce 912 600 Kč, za pohon čtyř kol xDrive připlatíte 53 tisíc Kč a za automatickou převodovku dalších cca 53 – 60 tisíc Kč podle verze.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X1 20d xDrive
Motor:,řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,140 kW/190 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,219 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 4.4 / 4.9
Emise CO2:,129 g/km
Objem nádrže:,61 litrů
Délka:,4 439 mm
Šířka:,1 821 mm
Výška:,1 598 mm
Rozvor:,2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 550 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1 550 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru