Svezli jsme se s Jaguary na okruhu a s Land Rovery v terénu + video

Strana 1: Dopoledne ve znamení jaguárů
Strana 2: Discovery a Defender jsou jako den a noc
Strana 3: PROJEKT SPIELBERG

Discovery a Defender jsou jako den a noc

Po vydatném obědě nás čekal naprosto odlišný program. Teď nebudeme šlapat na plyn jako zběsilí a ubírat desetinky a setinky na kolo. Budeme naopak skenovat terén a pohybovat se opatrně. Společníky nám budou nejnovější generace Land Roveru Discovery 5 a legenda v podobě Land Roveru Defender.

Oba modely jsou pro nás připraveny v rámci projektu s názvem „PROJEKT SPIELBERG“. Nejde přitom o věc pouze motoristickou, jakkoliv ta nás zajímá nejvíce. Do tohoto projektu je zapojen nejen okruh Red Bull Ring, ale také několik hotelů v jeho blízkém okolí. Nabízí se tak akce „s motorem“, ale i ty „bez motoru“. Více na straně 3. Za projektem stojí zakladatel značky Red Bull Dietrich Mateschitz. A my jsme si vyzkoušeli jeho off-roadovou část s motorem.

Instruktoři nám představují obě auta, která nás odpoledne čekají. Jde o docela běžné modely Land Rover Discovery 5, který je naprosto sériový, jen dostal terénní pneumatiky. Druhým je Land Rover Defender ve verzi pick-up. Také ten dostal terénní pneumatiky, ale k tomu i několik dalších drobností. Zvenku si můžete všimnout například navijáku v předním nárazníku. Z hlediska terénní techniky jsou to kromě pneumatik ještě vzduchové uzávěrky předního a zadního diferenciálu, uzávěrku toho středového má už defík stejně jako redukční převodovku z výroby.

S oběma auty nás čeká nejen uměle vybudovaný areál, ale také výlet do lesů, které Red Bull Ring obklopují. Začínám s Discovery právě v místním areálu „4WD Test Track“. Čeká nás na rozehřátí několik štěrkových pasáží, výjezdů i sjezdů velmi strmých svahů, ale také výrazné boční náklony. V bílém Discovery si celou dobu připadám jako v pokojíčku, stačí jen správně nastavit auto a pak se jen starat o to, abych správně točil volantem a přidával plyn. I brzdění totiž auto zvládne za mě, protože má inteligentního asistenta sjezdu z kopce kombinovaného s tempomatem. Ačkoliv to je postavená testovací dráha, schopnosti auta prověří důkladně. To si ostatně můžete prohlédnout na fotkách. Silniční pneumatiky by tady s největší pravděpodobností nevydržely, ale s obutými terénními gumami nemají Land Rovery problém. S Discovery je jen potřeba dobře vybírat stopu, protože o zbytek se auto postará samo.

Je čas přesednout do Defenderu. Už jen otevření dveří prozradí, že tohle je úplně jiné kafe. Kovový zvuk odjištění kliky otevírá poměrně subtilní dveře do opravdu velkého úhlu. Interiér je spartánský, ačkoliv oproti prvním modelům je vybaven opravdu luxusně. Najít tu můžeme takové prvky jako klimatizaci, vyhřívané okno, autorádio s CD a AUX nebo elektrická okna. A pak taky dvojici pák uprostřed podlahy. Jedna z nich, ta delší je řadící, ta druhá, více vpravo a kratší, slouží k řazení redukce a uzavření středového diferenciálu. Jo, a budeme ji potřebovat záhy…

Hned po rozjezdu jsou slyšet zvuky, v Discovery bylo ticho. Místo volantu před sebou mám kormidlo s tlustým věncem a nesmím ho ani na sekundu pustit, musím ho držet pevně. Nic tady za mě nedělá elektronika, na všechno jsem tu jen já a „železo“. V tomhle autě je sice těžší v terénu jezdit pro mě, ale lehčí pro Defender než pro Discovery. Zdá se mi, že ho nic nezastaví. Drncá to víc, sedím až na dveřích, řazení není nijak přesné a než jsem zařadil redukci a zavřel středový diferenciál, chvíli mi to trvalo. Jenže tu jízdu si o hodně víc užívám, i když jedu totéž, co před chvílí s Discovery.

S každým autem jsem dal dvě kola. Když se tak rozhlížím kolem sebe, vybrali pro nás instruktoři vážně hlavně ty nejtěžší překážky. Ale je čas na další program, kterým je výlet mimo areál, do lesů. Jdeme na „Offroad Car Track“.

Musíme pár kilometrů přejet po běžných silnicích. Zůstává mi Defender. Jakkoliv jsem si ho v terénu užíval víc, na silnici se naplno projeví modernost a pohodlnost Discovery. Těch pár kilometrů mě za volantem sice Defender vážně baví, ale do Prahy bych s ním zpátky jet nechtěl, ještě, že jsme sem jeli a zpátky zase pojedeme s Discovery…

Přijíždíme k zamčené bráně, instruktor vyskakuje z auta, odemyká a pouští nás dovnitř. Před námi je několik kilometrů po připravených trasách v lese. Po zkušenostech z mnoha jiných prezentací jsem čekal nějaké jednoduché uježděné cesty, ale už v polovině tohoto mého dumání se ve vysílačce ozývá, abychom si zařadili redukci a dali jedničku. Vážně? Opravdu říkal jedničku?

Jo, říkal. Stojíme před prudkým krpálem a mezi stromy se tu line klikatá cestička, po které se chystáme jet. Pár dní nepršelo, naštěstí, bahna je tady jen trochu. Pomalu se začneme šplhat nahoru. Mezi stromy je místa tak akorát, ale jsou tu vyjete koleje, kterým se snažím vyhýbat. Od stromů mě chvílemi dělí jen několik centimetrů. Vyšplháme se nahoru, ale po chvíli jízdy po vrstevnici nás čeká ostrá levá a opět cesta dolů. Jak to vypadalo se můžete podívat v první části tohoto videa, ačkoliv tam to nevypadá až tak děsivě. Jen dodám, že modrý Land Rover Discovery měl obuté klasické silniční pneumatiky, protože je to přímo služební auto tiskového mluvčího (bílé LR Discovery jsou přímo pro tyto akce), ale zvládl to také.

Druhá část videa zachycuje jeden z dalších úseků cesty, v němž jsme se ocitli v úzké cestě plné velkých kamenů, kde bylo třeba volit správnou stopu, protože jinak nebylo auto schopno velký kluzký kámen přejet. Nebyla tak nouze o nutné korekce trasy, případné občasné couvnutí o několik metrů a opakované pokusy.

Rozhodně šlo o důkladný test nejen aut, ale také našich schopností. Byla to rozmanitá a poměrně náročná trať hlavně pro řidiče, kteří nejsou ostřílenými „off-roaďáky“

Zajímavé bylo přesedat z jednoho auta do druhého. Rozdíly mezi auty vynikly o to více. Defender je svou stavbou subtilnější a je z něj mnohem lépe vidět. Discovery naopak opravdu působí jako obývací pokoj na kolech, ale díky jeho výšce i tvarům z něj není dost vidět. Je třeba terén před vámi „skenovat“ dopředu a pak si pamatovat, kde co je. V Defenderu naopak prakticky pořád vidite všechno před sebou i kolem vás. Hledání stopy je s ním tak jednodušší.